Lexus podąża śladem Audi e-tron! Model ES 300h otrzymał w Europie cyfrowe lusterka - ZDJĘCIA

2020-02-14 11:26 Jan Guss-Gasiński

Lexus kontynuuje swoje zaangażowanie w udostępnianie zaawansowanych technologii, które zapewnią jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu, wprowadzając w Europie do luksusowego hybrydowego sedana ES 300h cyfrowe lusterka boczne. Rozwiązanie to zadebiutuje w marcu br. na Salonie Samochodowym w Genewie, równolegle z rozpoczęciem sprzedaży w Polsce i na innych wybranych rynkach.

Rozwiązanie wprowadzone w Japonii w 2018 roku zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Kamery zapewniają lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Ergonomia to klucz

Ergonomiczne zaprojektowany system umożliwia obserwowanie otoczenia samochodu, ograniczając ruchy głową w lewo i prawo, aby ograniczyć obciążenie kierowcy. Dwa 5-calowe, kolorowe monitory są umieszczone u podstawy przednich słupków i ściśle dopasowane do wysokości umieszczonych na drzwiach tradycyjnych lusterek, dzięki czemu mieszczą się w intuicyjnej linii wzroku kierowcy. Oznacza to, że kierowca nie musi znacząco zmieniać swoich przyzwyczajeń i naturalnego sposobu spoglądania w lusterka.

Cyfrowe lusterka w Lexusie ES 300h (2020)
Autor: Lexus Cyfrowe lusterka w Lexusie ES 300h (2020)

Kamery zostały umieszczone w cienkich, aerodynamicznych obudowach, korespondujących z eleganckimi liniami auta. Ponieważ kamery są mniejsze niż boczne lusterka, podczas jazdy redukują hałas wiatru i w mniejszym stopniu ograniczają widoczność po przekątnej.

Zobacz: Czy Lexus ES to tylko Toyota Camry w przebraniu? Lexus ES300h F Sport - TEST, OPINIA

Urządzenia mają wbudowane ogrzewanie, aby uniknąć zamarzania lub zaparowania i są zamontowane tak, aby nie były narażone na zasłonięcie kroplami deszczu lub płatkami śniegu. W razie potrzeby, za pomocą przełącznika w desce rozdzielczej, kierowca może aktywować urządzenie usuwające zaparowanie, by zawsze mieć dobrą widoczność.

System wyposażono w czujnik luminescencyjny, automatycznie redukujący podczas nocnej jazdy odblaski reflektorów pojazdów jadących za samochodem, zapewniając kierowcy lepszą widoczność do tyłu.

Cyfrowe lusterka w Lexusie ES 300h (2020)
Autor: Lexus Cyfrowe lusterka w Lexusie ES 300h (2020)

Poszerzony obraz

Kiedy kierowca korzysta z kierunkowskazów lub włącza wsteczny bieg,  boczne monitory automatycznie poszerzają obraz po bokach auta i za samochodem, eliminując tym samym martwe pole i pomagając bezpieczniej wykonywać manewry. Ikona w rogu ekranu ostrzega kierowcę o zmianie proporcji. Po zakończeniu manewru skrętu, zmiany pasa lub parkowania, system automatycznie powraca do standardowych ustawień. Kierowca może również ręcznie włączyć rozszerzony widok albo wyłączyć tę funkcję.

Przeczytaj także: TEST, OPINIA - Lexus UX 250h F Sport: jest crossoverem, a jeździ, jak kompakt

System można regulować za pomocą takich samych, jak w przypadku konwencjonalnych lusterek, zewnętrznych elementów sterujących w panelu drzwi kierowcy. Funkcja menu zapewnia dostęp do ustawień systemu, w tym jasności i – unikatowej dla systemu Lexusa – funkcji automatycznego składania kamer po zaparkowaniu samochodu. System ma również funkcję monitorowania martwego pola

Cyfrowe lusterka w Lexusie ES 300h (2020)
Autor: Lexus Cyfrowe lusterka w Lexusie ES 300h (2020)

Linie referencyjne

Cyfrowe lusterka boczne pomagają również kierowcy w bezpiecznym manewrowaniu, automatycznie wyświetlając linie referencyjne. Podczas parkowania linie wskazują odległości 20 i 50 cm od tylnego zderzaka oraz 50 cm wzdłuż każdego z boków samochodu. Są one widoczne na obrazie na żywo z kamer, a także w postaci ikon na wyświetlaczu, obrazującym widzianą z góry pozycję samochodu.

Nie przegap: Lexus LS 500 przenosi w świat luksusu mimo koszmarnych multimediów - TEST, OPINIA

Podczas jazdy autostradowej, kierowcy łatwiej ocenić bezpieczne odległości od innych uczestników ruchu za pomocą linii odniesienia, wskazujących na drodze odległości 5, 10 i 15 metrów, podczas jazdy z prędkością do 70 km/h. Przy wyższych prędkościach, odległości te wynoszą 5, 10, 15 i 30 metrów.