Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe – kolejny w rodzinie AMG. Genewa 2018

2018-03-09 13:03

Po podnoszącym adrenalinę Mercedesie-AMG GT przyszedł czas na jego większego brata. W końcu nie każdemu wystarczy dwudrzwiowe klaustrofobiczne coupe. Osoby preferujące większe auta, które nie chcą rezygnować z wyśmienitych sportowych osiągów, teraz też znajdą w gamie Mercedesa coś dla siebie.

Nowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe ma być większy, lepszy i szybszy, przy zachowaniu dotychczasowego charakteru modeli z rodziny AMG. To pierwszy czterodrzwiowy samochód sportowy z Affalterbach, nawiązujący bezpośrednio do legendarnego SLS-a i modeli AMG GT.

To kolejny pojazd opracowany niezależnie przez Mercedes-AMG, który łączy unikalny design, wysoki komfort i najwyższej klasy inżynierię z nadwoziem czterodrzwiowego fastbacka. Dzięki temu zapewnia więcej przestrzeni i ma więcej potencjalnych zastosowań. Poszerzenie rodziny AMG GT o czterodrzwiowe coupe otwiera segment sportowych aut dla tych, którzy szukają pojazdu na co dzień, ale nie chcą rezygnować z osiągów jakie oferują Mercedesy-AMG GT.

Większy brat

Masywne kształty nowego modelu ewidentnie nawiązują do pierwowzoru – modelu AMG GT. Szczególnie "rufa" dowodzi pokrewieństwa. Diodowe tylne światła są niemal identyczne jak w mniejszym modelu GT, a rozkładany w kilku pozycjach tylny spojler nie tylko podkreśla rodzinne powiązania, ale i pełni istotne funkcje aktywnej aerodynamiki.

Przednie reflektory Multibeam LED, charakterystyczna dla aut AMG osłona chłodnicy "rekini nos" oraz przedni zderzak w nowym wydaniu Jet Wing (w modelu 6-cylindrowym jest wyprofilowany na kształt litery "A") nadają najnowszemu modelowi charakterystyczną prezencję rodziny AMG GT. Nie zabrakło jednak elementów klasycznego coupe – bezramkowych okien i mocno pochylonej przedniej szyby.

Zobacz TEST: Mercedes-AMG GT S - czarny charakter

Modele 8-cylindrowe można rozpoznać po trzech poziomych żaluzjach w bocznych wlotach powietrza przedniego zderzaka, skrzydle Jet Wing z elementem ozdobnym w kolorze Silver Shadow, charakterystycznym dyfuzorze z tyłu i układzie wydechowym z dwiema trapezowymi końcówkami. Odmiana 6-cylindrowa wyróżnia się jedną "płetwą" w każdym wlocie powietrza, dwiema podwójnymi, okrągłymi końcówkami wydechu i mniej wyrazistym tylnym dyfuzorem.

Wnętrze pierwszego czterodrzwiowego modelu AMG GT to połączenie eleganckiego minimalizmu i najnowszych rozwiązań. Pojawiło się też wiele pakietów wyposażenia oraz opcji personalizacji.

Panel wskaźników kontrastuje z masywnymi elementami ozdobnymi, które płynnie przechodzą w panele drzwi i otaczają kierowcę. Turbinowe kratki nawiewów podkreślają sportowy charakter AMG GT. Standardowe wyposażenie modeli V8 obejmuje panoramiczny kokpit z dwoma ekranami 12,3" o wysokiej rozdzielczości (opcja dla odmiany 6-cylindrowej). Cyfrowe wskaźniki mogą być prezentowane w jednej z trzech stylizacji: klasycznej, sportowej lub nowej – supersportowej.

W aucie znalazła się także nowa kierownica AMG Performance. Zintegrowane panele dotykowe Touch Control pozwalają kierowcy na obsługę funkcji multimediów opuszkami palców, bez odrywania dłoni od wieńca. Opcjonalnie kierownicę można wyposażyć w dodatkowe funkcje takie jak okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem TFT (pozwala bezpośrednio uruchamiać programy jazdy AMG i wskazuje go na ekranie).

Geny AMG

4-litrowa jednostka AMG V8 biturbo jest już wykorzystywana w szeregu modeli AMG. Na potrzeby nowego modelu AMG GT 63 S 4MATIC+ została jednak dodatkowo wzmocniona – osiąga moc 639 KM oraz maksymalny moment obrotowy 900 Nm w zakresie 2500-4500 obr/min. W efekcie topowy silnik czterodrzwiowego Mercedesa-AMG GT zapewnia siłę napędową w całym zakresie prędkości obrotowych. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.

Zobacz: Mercedes-AMG GT R oficjalnie! Zobacz zieloną bestię

Nieco "słabszą" wersją jest wariant AMG GT 63 4MATIC+, który osiąga moc 585 KM oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint od zera do setki trwa tu 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 310 km/h.

Silniki V8 posiadają układ dezaktywacji cylindrów, który przy częściowym obciążeniu odłącza cylindry nr 2, 3, 5 i 8, ograniczając zużycie paliwa.

Poza dwiema jednostkami V8 w gamie znalazł się też Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+, napędzany rzędową "szóstką". 3-litrowy silnik o mocy 435 KM dysponuje funkcją boost, zapewniającą dodatkowe 22 KM i 250 Nm. Alternator zespolony z rozrusznikiem EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w mocny silnik elektryczny, montowany pomiędzy silnikiem a przekładnią. W połączeniu z efektywnym doładowaniem za pomocą elektrycznego kompresora i turbosprężarki, rozwiązanie to pomaga uzyskać typowe dla AMG osiągi, a jednocześnie ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin. Czterodrzwiowy AMG GT 53 rozpędza się od do 100 km/h w 4,5 s i osiąga maksymalną prędkość 285 km/h.

Liczy się coś więcej

Jednak za niesamowite osiągi odpowiadają nie tylko mocne jednostki napędowe. Nowe czterodrzwiowe coupe z gwiazdą na maskę posiada także szereg innych rozwiązań, które czynią z niego niesamowitego sportowca. Mamy do czynienia z mocno usztywnionym nadwoziem, inspirowanym światem wyścigów. Poza tym auta posiadają inteligentny napęd na cztery koła oraz sportowe układy zawieszenia – w wersji 6-cylindrowej mówimy o zawieszeniu ze stalowymi sprężynami i regulacją tłumienia, natomiast w jednostkach V8 zastosowano wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne. Aby dodatkowo poprawić trakcję i dynamikę, AMG GT 63 S standardowo otrzymuje elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Ogranicza ona poślizg wewnętrznego koła na łukach, dzięki czemu możemy wcześniej i intensywniej przyspieszać przy wyjściu z zakrętu.

Czterodrzwiowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe jeszcze lepiej odpowiada na polecenia kierowcy za sprawą aktywnej skrętnej tylnej osi, seryjnie montowanej w odmianach V8 i na życzenie w wersji R6. Za skręcanie tylnych kół odpowiadają dwa siłowniki elektryczne. Do 100 km/h tylne koła wychylają się w kierunku przeciwnym do przednich. W rezultacie samochód jest zwrotniejszy, a w warunkach codziennej jazdy ma mniejszy promień skrętu. Przy prędkościach ponad 100 km/h tylne koła obracane są w tym samym kierunku co przednie, co wyraźnie poprawia stabilność.

Starcie tytanów: Mercedes AMG GT R vs. Nissan GT-R - WIDEO

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy z siłą zależną od prędkości jazdy korzysta z przekładni o zmiennym przełożeniu. Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów pracy układu: Comfort, Sport oraz Sport+.

Szybkie auto musi móc szybko wyhamować. Dlatego ośmiocylindrowe wersje AMG GT wyposażono układ hamulcowy z bimetalowymi tarczami oraz 6-tłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu i jednotłoczkowymi pływającymi zaciskami z tyłu. Wariant S wyróżniają zaciski lakierowane na żółto, a bazową V-ósemkę – na czerwono. Sześciocylindrowa odmiana otrzymuje wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze oraz zaciski w kolorze srebrnym.

Na życzenie dostępne są hamulce ceramiczne. Z jednej strony zastosowanie lżejszych, ceramicznych tarcz ogranicza masy nieresorowane, z drugiej – odznaczają się one większą odpornością na duże obciążenia, wydłużoną żywotnością i jeszcze szybszą reakcją.

Światowa premiera AMG GT 4-Door Coupé odbyła się podczas salonu samochodowego w Genewie. Sprzedaż modelu ruszy już latem 2018 r.
.

Dane techniczne
.

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+
Silnik 4.0 V8 biturbo, bezpośredni wtrysk benzyny 4.0 V8 biturbo, bezpośredni wtrysk benzyny
Pojemność skokowa 3982 ccm 3982 ccm
Moc maks. 470 kW (639 KM) przy5500-6500 obr./min 430 kW (585 KM) przy5500-6500 obr./min
Maksymalny moment obr. 900 Nm przy 2500-4500 obr./min 800 Nm przy 2350-5000 obr./min
Układ napędowy Stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem siły napędowej i trybem Drift Stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem siły napędowej
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Średnie zużycie paliwa 11,2 l/100 km 11,0–11,2 l/100 km
Średnie emisje CO2 256 g/km 252–256 g/km
Klasa efektywności F F
Masa własna (DIN/EC) 2045 kg / 2120 kg 2025 kg / 2100 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,2 s 3,4 s
Prędkość maksymalna 315 km/h 310 km/h

 


Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+
Silnik 3.0 R6, turbosprężarka i elektryczny kompresor
Pojemność skokowa 2999 ccm
Moc maks. 320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min
Dodatkowa moc z EQ Boost 16 kW (22 KM)
Maksymalny moment obr. 520 Nm przy1800-5800 obr./min
Dodatkowy moment z EQ Boost 250 Nm
Układ napędowy Stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem siły napędowej
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Średnie zużycie paliwa 9,1-9,4 l/100 km
Średnie emisje CO2 209-215 g/km
Klasa efektywności D
Masa własna (DIN/EC) 1970 kg / 2045 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 285 km/h

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki