Mercedes-Benz CLA Coupe drugiej generacji oficjalnie debiutuje. Jest jeszcze bardziej inteligentny

2019-01-08 23:19

Nowy Mercedes-Benz CLA oficjalnie zadebiutował i ma się czym pochwalić przed światem. Auto ustanawia klasowe standardy 
w dziedzinie aerodynamiki, stanowi dla innych wzór w obszarze systemów wspomagających kierowcę w inteligentnej jeździe i zyskał udoskonalonego asystentem wnętrza MBUX.

Mercedes-Benz przedstawia następcę swojego sprzedażowego hitu, który łącznie w odmianach Coupe oraz Shooting Brake sprzedał się na świecie na poziomie 750 000 sztuk. Mercedes CLA Coupe na początek debiutuje w oryginalnej wersji Edition Orange Art z pakietem AMG Line. Auto urosło, o czym świadczą powiększone wymiary. Długość mierzy 4688 mm (+48 mm), szerokość 1830 mm (+53 mm), wysokość 1439 mm (-2 mm), a rozstaw osi liczący 2729 mm został wydłużony o 30 mm.

Wszystkie to zmiany sprawiły, że wnętrze stało się obszerniejsze i bardziej wygodne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Co ciekawe pojemność bagażnika zmalała o 10 litrów i zmieści teraz 470 l. W porównaniu z poprzednikiem zmieniły się wymiary rozstawu kół (+63 mm 
z przodu, +55 mm z tyłu) i niżej rozłożony został środek ciężkości. Prace inżynierów i projektantów nad aerodynamiczną sylwetką dały rezultat współczynnika oporu powietrza Cd wynoszącego 0,23.

Nowy Mercedes CLA ma najbardziej sportową charakterystykę prowadzenia spośród wszystkich kompaktów Mercedesa. Specyfikacja techniczna obejmuje wielowahaczową oś tylną, montowany w standardzie układ kierowniczy Direct-Steer oraz oś przednią 
z hydromocowaniami. Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne, pozwalające kierowcy na wybór pomiędzy komfortowym bądź bardziej bezkompromisowym, sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Gama kół obejmuje obręcze o średnicy od 16 do 19 cali. System ESP zestrojono specjalnie z myślą o wysokiej dynamice jazdy.

MBUX ciągle się uczy

System inforozrywki Mercedes-Benz User Experience (MBUX) po roku od swojego debiutu okazał się ogromnym sukcesem. System wywołał ogromne zainteresowane, dlatego też producent rozwiązanie to wprowadza na kolejny poziom. Poza komunikacją głosową asystent wnętrza MBUX ułatwia intuicyjną obsługę instrumentów gestami. Pozwala na przykład na dostosowanie zawartości ekranu, gdy tylko ręka użytkownika zbliży się do deski rozdzielczej lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. W aktywnym menu podświetlone zostają wówczas poszczególne ikony. Co więcej, system jest w stanie rozróżnić intencje kierowcy i pasażera z przodu – wie w ten sposób, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela.

Asystent Wnętrza oferuje także funkcję „ulubionych”. Dostęp do niej uzyskuje się, przytrzymując nad konsolą środkową dłoń z rozstawionymi palcami: środkowym i wskazującym (na kształt litery „V”). Są i inne funkcje, które można intuicyjnie obsługiwać bez potrzeby „trenowania” odpowiednich gestów: na przykład w ciemności lampkę
do czytania włącza się lub wyłącza poprzez krótkie wyciągnięcie dłoni w kierunku lusterka wstecznego. Jeśli po zmroku kierowca sięgnie do niezajętego fotela, oświetlenie włączy się samo. Dzięki temu łatwiej znaleźć leżące na siedzeniu przedmioty. Gdy tylko dłoń zostanie cofnięta, światło automatycznie zgaśnie.

Z kolei asystent głosowy odpowiada teraz na komendy tylko tej osoby, która jako ostatnia aktywowała system, wypowiadając frazę „Hej, Mercedes”. Może też rozpoznawać i odpowiadać na znacznie bardziej złożone zapytania (początkowo na rynku amerykańskim) w coraz większej liczbie dziedzin, takich jak: sport („Hej Mercedes, jak grała drużyna San Francisco?”), giełda („Jak cena akcji Apple’a wypadała na tle Microsoftu?”), obliczenia („Ile wynosi pierwiastek kwadratowy z 3?”) czy wiedza ogólna ( „Ile tłuszczu ma awokado?”).

Intelligent Drive - funkcje z Klasy S

CLA oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje pochodzące z Klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu monitoruje sytuacjęna drodze: udoskonalone układy oparte na kamerach i radarach pozwalają mu rejestrować drogę do 500 m przed pojazdem. Funkcje asystujące wykorzystują też dane z map i nawigacji.

Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie,oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.

Standardowo nowy CLA jest oferowany z ulepszonym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji może on skutecznie zapobiec lub pomócw złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniówi rowerzystów.

Układ aktywnego utrzymania pasa ruchu Active Lane Keeping Assist (także montowany w standardzie) może ostrzegać kierowcę poprzez impulsy na kierownicy, gdy samochód nieumyślnie opuszcza swój pas podczas jazdy z prędkościami w zakresie 60-200 km/h. Jeśli przekroczy linię ciągłą, system potrafi koryguje pas ruchu poprzez uruchomienie hamulców po lewej lub prawej stronie pojazdu. W przypadku linii przerywanej do takiej interwencji dochodzi tylko wtedy, gdy wystąpi zagrożenie kolizji z pojazdem znajdującym się na sąsiednim pasie (dotyczy to również ruchu z przeciwka).

PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył samochodu. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, system może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.

Na początek CLA 250

Opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED (18 osobno sterowanych diod LED o barwie światła dziennego w każdym reflektorze) oświetlają drogę przed autem jasno i dokładnie. Na życzenie dostępne są także wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo CLA jest wyposażony w lampy halogenowe ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Również tylne lampy mogą w całości korzystać z diod LED.

Pod maską CLA na początku zadebiutuje mocny 4-cylindrowy silnik benzynowy rozwijający 225 KM i 350 Nm, połączony z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT. Zużycie paliwa w cyklu łączonym ma wynosić 6,1-6,3 l/100 km, a emisja CO2 w cyklu łączonym: 140-143 g/km. Informacja na temat pozostałych silników, jakie będą rozbudowywać ofertę, pojawi się dopiero za jakiś czas.

Nowy Mercedes-Benz CLA zostanie wprowadzony na rynek europejski w maju 2019 roku. W do wyboru będzie szeroka gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC. Auto będzie wytwarzane w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki