Mercedes-Benz EQS - pierwsza elektryczna limuzyna i najbardziej aerodynamiczne auto świata! WIDEO

2021-04-15 19:38

Mercedes-Benz EQS zadebiutował. To pierwszy samochód elektryczny w klasie aut luksusowych. Reprezentacyjny sedan jest również pierwszym pojazdem zbudowanym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem. Ten niezwykle zaawansowany model to również najbardziej opływowy pojazd świata przeznaczony do seryjnej produkcji.

Mercedes-Benz zapowiada, że już w 2030 r. ponad połowa sprzedawanych aut osobowych z gwiazdą ma być wyposażona w silniki elektryczne – na co składają się wersje w 100% zasilane prądem oraz hybrydy plug-in. Całkowitą bezemisyjną nowością jest Mercedes-Benz EQS, który został tak drobiazgowo zaprojektowany pod kątem aerodynamiki, że inżynierowie zdołali uzyskać rekordowo niski współczynnik oporu powietrza, który wynosi od 0,20, co w rezultacie czyni model EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata. Równocześnie pojazd ten należy do najlepiej wygłuszonych samochodów, m.in. z uwagi na bardzo niski poziom hałasu powodowanego przez wiatr opływający nadwozie.

Zasięg elektrycznej limuzyny Mercedesa wynosi do 770 km (cykl WLTP). Moc wynosi od 245 kW (333 KM) do 385 kW (524 KM), a w planach jest wersja o mocy do 560 kW (762 KM). Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają jednostkę eATS również z przodu. EQS cechuje się bardzo dobrymi wartościami rekuperacji - wysoka moc rekuperacji (do 290 kW) i strategia zarządzania odzyskiwaniem energii korzystnie wpływają na zasięg.

Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. To o ok. 26% więcej niż EQC 400 4MATIC. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania pracą akumulatora – opracowane przez Mercedes-Benz – umożliwia przeprowadzanie bezprzewodowych aktualizacji (OTA). W ten sposób system zarządzania energią pozostaje aktualny przez cały cykl życia pojazdu. Równocześnie zawartość kobaltu w katodach została zmniejszona do 10%.

Mercedesa EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na ładowarce. W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC) dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Model zaoferuje szereg inteligentnych programów aktywowanych automatycznie w zależności od lokalizacji oraz funkcji takich jak ładowanie ukierunkowane na ograniczenie zużycia eksploatacyjnego akumulatora.

Mercedes-Benz EQS

i

Autor: Mercedes-Benz Elektryczna limuzyna Mercedes-Benz EQS

Chociaż EQS jest bliskim krewnym nowej Klasy S, powstał na architekturze dla aut w pełni elektrycznych. Zupełnie nowa koncepcja pozwoliła na wprowadzenie w życie designu, który został rygorystycznie podporządkowany aerodynamice. Auto jest pierwszym Mercedesem, który oferuje opcję aktywacji nowych funkcji pojazdu za pośrednictwem aktualizacji bezprzewodowych (OTA). Od chwili premiery dostępne będą dwa specjalne programy jazdy: dla młodych kierowców i pracowników obsługi, kilka gier oraz program demonstracyjny „Najlepsze albo nic” (ang. The Best or Nothing). W rezultacie po zakupie i wstępnej konfiguracji nowego auta niektóre funkcje EQS-a będzie można dostosować do osobistych preferencji – np. odblokować układ skrętnej tylnej osi o większym kącie skrętu tylnych kół, wynoszącym 10°. Poza klasycznym zakupem poszczególnych funkcji planowane są również subskrypcje, tymczasowe aktywacje oraz bezpłatne okresy testowe.

Przeczytaj też: Debiutuje Mercedes-Benz CLS po modernizacji. Więcej sportu i luksusu w smukłym sedanie coupe - GALERIA

Opcjonalnie EQS oferuje automatyczne komfortowe drzwi z przodu i z tyłu (dostępne po premierze rynkowej). Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z MBUX-a, kierowca może również otworzyć tylne drzwi – np. żeby wpuścić do środka dzieci przed szkołą.

Jako pojazd wyjątkowo inteligentny EQS dysponuje nawet 350 czujnikami – w zależności od konfiguracji. Rejestrują one odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperaturę, liczbę zajętych miejsc, a także mruganie kierowcy lub mowę pasażerów. Całe to bogactwo informacji jest następnie przetwarzane przez jednostki sterujące, które – kontrolowane przez algorytmy – z prędkością światła podejmują odpowiednie decyzje. Co więcej, nowy EQS może poszerzać swoje możliwości, ponieważ dzięki sztucznej inteligencji (AI) jest zdolny do uczenia się.

Mercedes-Benz EQS

i

Autor: Mercedes-Benz Elektryczna limuzyna Mercedes-Benz EQS

Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°, zwiększa zwrotność i zwinność prowadzenia EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA). Ten drugi ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do zaledwie 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym.

Otoczenie pojazdu monitorują czujniki o wysokiej mocy obliczeniowej. W rezultacie kierowca w wielu sytuacjach może korzystać z ich wsparcia podczas parkowania – na przykład zaparkować lub opuścić miejsce parkingowe za pomocą smartfona. Dzięki wstępnej instalacji INTELLIGENT PARK PILOT nowy EQS jest przygotowany do automatycznego parkowania bez kierowcy na parkingach wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę (AVP, poziom SAE 4).

Rewolucyjna technika oświetlenia DIGITAL LIGHT umożliwia wyświetlanie na jezdni oznaczeń nawigacyjnych lub symboli ostrzegawczych. Nowością są dwie funkcje, które prezentują ostrzeżenia/wskazówki dotyczące kierunku jazdy, jeśli Asystent utrzymania pasa ruchu lub Asystent martwego pola wykryją zagrożenie.

Mercedes-Benz EQS

i

Autor: Mercedes-Benz Elektryczna limuzyna Mercedes-Benz EQS

Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS będzie mógł poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech). Odciążając kierowcę, system pozwoli mu na wykonywanie drugorzędnych czynności, takich jak przeglądanie internetu czy obsługa poczty elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura In-Car Office. Tym samym kierowca zyska dodatkowy czas.

Sprawdź: Ma większe ekrany i mniejsze silniki. Znamy polskie CENY nowego Mercedesa Klasy C - CENNIK

Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX całkowicie dostosowuje się do potrzeb i zwyczajów użytkownika. System prezentuje mu spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu oraz obsługi pojazdu. Dzięki tzw. warstwie zerowej najważniejsze aplikacje są zawsze wyświetlane na najwyższym poziomie menu, w polu widzenia – w zależności od sytuacji i kontekstu.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki