Oto nowy Opel Vivaro. Trzecia generacja vana zmieniła się nie do poznania

2019-01-23 17:32

Rynek średnich samochodów dostawczych wita trzecią generację Opla Vivaro. Model ten oferowany od 2001 roku, został wyprodukowany dotychczas w liczbie około miliona egzemplarzy. Teraz Vivaro zmienia się nie do poznania i jest modelem bazującym na konstrukcji bliźniaczych produktów Grupy PSA ze znaczkami Citroena i Peugeota.

Opel Vivaro przez lata cieszył się solidną renomą jako samochód dostawczy lub biuro na kołach. Następca już spod skrzydeł Grupy PSA to wyposażony w liczne innowacyjne technologie van, dostępny w kilku wariantach różniących się wielkością nadwozia. Taka propozycja ma lepiej zaspokoić zróżnicowane potrzeby użytkowników. W przyszłości to właśnie Opel będzie odpowiedzialny globalnie za projektowanie lekkich pojazdów użytkowych dla całej Groupe PSA.

Vivaro pojawia się jako furgon, furgon z kabiną załogową do 6 osób, osobowe kombi oraz platforma do zabudowy. Po raz pierwszy Vivaro będzie oferowany w trzech, a nie dwóch długościach (4,60 m, 4,95 m i 5,30 m). Przy maksymalnej kubaturze przestrzeni ładunkowej 6,6 m3 nowy Vivaro ma ładowność 1400 kilogramów, czyli o 200 kg więcej w porównaniu z poprzednikiem. O pół tony wzrosła dopuszczalna masa holowanej przyczepy, która obecnie wynosi 2500 kilogramów. Umiarkowana pozostała jedynie wysokość — 1,90 m w większości wersji. Nowy Vivaro może zatem swobodnie parkować na podziemnych lub zadaszonych parkingach przy centrach handlowych, co ułatwia załadunek i rozładunek towaru.

Opel Vivaro trzecia generacja

i

Autor: Opel Opel Vivaro trzecia generacja Link: Zobacz więcej w galerii

Łatwy dostęp do środka zapewniają szerokie drzwi z tyłu oraz przesuwane drzwi boczne. Szczególnie praktyczne są oferowane po raz pierwszy w Vivaro drzwi boczne z funkcją automatycznego otwierania. Drzwi sterowane są z zewnątrz czujnikami reagującymi na ruch stopą. Do Vivaro w wersji o długości 5,30 m zmieszczą się przedmioty mierzące do 4,02 m, które dzięki otwieranej przegrodzie Flex‑Cargo można częściowo wsunąć pod fotel pasażera.

W środku kierowca i pasażerowie mogą poczuć się jak w samochodzie osobowym. Relaksowi za kierownicą sprzyjają takie rozwiązania, jak wyświetlacz projekcyjny, kamera cofania obejmująca kąt 180°, alarm ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający, układ automatycznego hamowania awaryjnego czy tempomat. Dzięki ergonomicznemu położeniu foteli wszystkie elementy sterowania są doskonale widoczne i znajdują się w zasięgu ręki kierowcy. Użytkownik samochodu ma również do dyspozycji opcje łączności i najnowocześniejsze systemy multimedialne.

Opel Vivaro trzecia generacja

i

Autor: Opel Opel Vivaro trzecia generacja Link: Zobacz więcej w galerii

Przemyślany van

Najbardziej kompaktowa wersja Vivaro o długości 4,60 m wypełnia lukę między najmniejszymi i większymi samochodami dostawczymi, a średnica zawracania wynosząca tylko 11,3 m gwarantuje dużą zwrotność. Już w tej odmianie kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi 4,6 m3, a dzięki praktycznej klapie FlexCargo w przegrodzie za fotelem pasażera można ją powiększyć do 5,1 m3. Pozwala to na przewożenie przedmiotów o długości nie 2,16 ale do 3,32 m. Pojemność przestrzeni ładunkowej w wersjach o długości 4,95 m i 5,30 m wynosi odpowiednio 5,8 oraz 6,6 m3. Do Vivaro z powodzeniem zmieszczą się zatem drabiny czy deski o długości do 3,67 lub 4,02 m, a drobniejsze przedmioty można ułożyć w licznych schowkach w całym kokpicie.

Bogate wyposażenie

Dzięki wielozakresowej regulacji foteli (także elektrycznej), podparciu kręgosłupa lędźwiowego oraz podłokietnikowi kokpit jest podporządkowany komfortowi kierowcy i równie wygodny jak w samochodzie osobowym. Liczne systemy wspomagające kierowcę — praktycznie niespotykane w tej klasie pojazdów — zapewniają analogiczny poziom bezpieczeństwa. Vivaro może być wyposażony w wyświetlacz projekcyjny — unikatowe rozwiązanie w tym segmencie, dzięki któremu kierowca może śledzić wszystkie ważne informacje bez odrywania wzroku od drogi. Dodatkowa kamera z przodu oraz systemy radarowe umożliwiają realizację następujących funkcji: ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, wykrywanie zmęczenia kierowcy, aktywny tempomat, system dwustopniowego ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający, układ automatycznego hamowania awaryjnego.

Zobacz też: Opel Zafira Life od Grupy PSA - z minivana na vana

W zależności od wersji wyposażenia samochodu obraz z kamery cofania jest wyświetlany w lusterku wstecznym albo na 7‑calowym ekranie. Systemy Multimedia Radio i Multimedia Navi Pro są wyposażone w duże 7-calowe ekrany dotykowe. Obydwa systemy mogą współpracować z telefonem przez Apple CarPlay i Android Auto. Multimedia Navi Pro oferuje dodatkowo nawigację z mapami Europy w widoku 3D.

Opel Vivaro trzecia generacja

i

Autor: Opel Opel Vivaro trzecia generacja Link: Zobacz więcej w galerii

Elektryczne Vivaro

Stabilność i bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni — błocie, piasku lub śniegu — gwarantuje zaawansowany układ kontroli trakcji IntelliGrip. Wyższy prześwit i osłony podwozia są dostępne w dodatkowym pakiecie budowlanym. Od samego początku klienci będą mogli również zamówić wersję z napędem na wszystkie koła zaprojektowanym przez firmę Dangel.

Wprowadzając nowego Vivaro, Opel kontynuuje realizację strategicznego planu PACE!, zakładającego inwestycje w rozwijające się segmenty rynku wielkoseryjnych modeli. Już w 2020 roku oferta zespołów napędowych zostanie poszerzona o w pełni elektryczną wersję z zasilaniem akumulatorowym. Opel rozpocznie tym samym elektryfikację swojej oferty lekkich pojazdów użytkowych, a Vivaro będzie mógł sprawnie obsługiwać dostawy nie tylko poza miastem i na przedmieściach, ale także swobodnie poruszać się w ścisłym centrum, na tzw. „ostatnim odcinku drogi”, czyli końcowym odcinku procesu dystrybucyjnego, jaką towar pokonuje do odbiorcy.

Pierwsze egzemplarze najnowszego Opla Vivaro pojawią się u dealerów pod koniec lata. Zamówienia na ten samochód można będzie składać od lutego 2019 roku.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki