Powrót do klasy średniej! Nowy Citroen C5 X rozpieści komfortem i wzbudzi zazdrość - WIDEO, ZDJĘCIA

2021-04-12 13:50 Rafał Mądry

Po czterech latach nieobecności Citroena w segmencie D, przyszedł czas na wprowadzenie do klasy średniej zupełnie nowego przedstawiciela francuskiej myśli technicznej. Citroen C5 X - bo tak się teraz nazywa pojazd nawiązujący do legend marki spod znaku szewronów, robi ogromne wrażenie swoim designem oraz zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi.

Citroen C5 X to nowy flagowy model, który zdecydowanie tchnie nowe życie w segment reprezentacyjnych samochodów. Dzięki oryginalnemu wzornictwu, w które wpleciono nieco tradycji, nadwozie to szałowe połączenie sedana z kombi, tworzące sylwetkę typu fastback, obok której nie da się przejść obojętnie. W pełni diodową sygnaturę świetlną w kształcie litery V z przodu i z tyłu, poznaliśmy już w nowym C4. Samochód będzie dostępny na rynku zarówno w wersji zasilanej tradycyjnym silnikiem benzynowym, jak i w odmianie hybrydowej typu plug-in (w przyszłości zapewne również w pełni elektrycznej).

Testowaliśmy: Nie poczujesz dziur i przypniesz własny tablet do deski. Nowy Citroen C4 - TEST, OPINIA, CENNIK

Samochód pełen nieszablonowych rozwiązań otrzymał nieco podwyższone zawieszenie oraz osłony ochronne nadkoli oraz progów. Dzięki tym zabiegom ma być praktyczniejszy w użytkowaniu i przy okazji przypominać modnego crossovera. Co ciekawe, Citroen C5 X otwiera nowe możliwości za sprawą aktywnego zawieszenia Citroën Advanced Comfort, które ma jeszcze bardziej potęgować wrażenie podróżowania "magicznym dywanem”. Dziury, krawężniki, progi zwalniające i wszelkie nierówności nawierzchni w tym samochodzie mają być dosłownie połykane. Skuteczność zwiększa system Progressive Hydraulic Cushions pozwalający kierowcy dostosować poziom tłumienia jednym z trzech zdefiniowanych trybów jazdy.

Wyrafinowane wnętrze otrzymało garść zabiegów stylistycznych, które poznaliśmy już w modelu C4 Aircross. Deska rozdzielcza ma podobny kształt, a otoczenie przypomina komfortowy salon, który zwykle jest miejscem wypoczynku. Spory rozstaw osi wynoszący 2785 mm sprawia, że w drugim rzędzie nie będzie brakować miejsca, a bagażnik zmieści 545 litrów ładunku (do 1640 l po złożeniu oparć kanapy). Aerodynamiczna sylwetka dostała szeroki, funkcjonalny otwór bagażowy i niski próg załadunkowy, co zapewnia łatwe i praktyczne codzienne użytkowanie. Wymiary nadwozia to: długość 4805 mm, szerokość 1865 mm, wysokość 1485 mm. Aby podróże były maksymalnie relaksujące, szczególną uwagę zwrócono na akustykę - laminowane akustycznie szyby przednie i tylne będą gwarancją wyjątkowej izolacji od hałasu z zewnątrz.

Specjalna konstrukcja foteli Advanced Comfort, zadba o zrelaksowanie nawet w długich podróżach. Francuzi zapowiadają, że dobre samopoczucie na pokładzie potęgować będą też zaawansowane technologie funkcje, które upraszczają użytkowanie i podnoszą komfort prowadzenia pojazdu. Wokół nadwozia rozmieszczono radary, kamery i czujniki. Wyświetlacz Head Up otrzymał rozszerzone możliwości prezentowania danych, a szereg funkcji wspomagających zmniejsza obciążenie psychiczne kierowcy.

Nowy interfejs informacyjno-rozrywkowy z centralnym 12-calowym ekranem dotykowym HD i widżetam, ma być łatwy w obsłudze i dodatkowo umożliwiać sterowanie funkcjami z poziomu komend głosowych. Wyposażenie może pochwalić się 4 gniazdami USB typu C i bezprzewodowym ładowaniem smartfonów, system aktualizuje się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem chmury i wykorzystuje technologię Mirror Screen bez konieczności podłączania smartfona. 

Citroen C5 X
Autor: Citroen 2021 Citroen C5 X

Citroen C5 X pojawi się w kilku odmianach napędu. Szczegółowa specyfikacja nie jest jeszcze znana, ale pewne informacje zostały podane do wiadomości. Pod maskę trafią dobrze znane, sprawdzone silniki benzynowe, a flagową propozycją na początku będzie hybryda plug-in o mocy 225 KM, która umożliwia przejechanie około 50 km na energii elektrycznej. Naładowana bateria gwarantuje przyjemność cichego rozruchu i pracy przy zerowej emisji CO2. Pojazdem tym będzie można pojechać w trybie elektrycznym z szybkością do 135 km/h. Użytkując auto w jeździe miejskiej i podmiejskiej, przy częstym podpinaniu Citroena do punktu ładowania, możliwe jest przemieszczanie się wyłącznie przy użyciu prądu.

Sprawdziliśmy: Gdy go odśnieżałem, zasięg znikał w oczach. Elektryczny Citroen ë-C4 - TEST, OPINIA, GALERIA

Francuski reprezentant segmentu D trafi do europejskiej sprzedaży w drugiej połowie 2021 r. Auto fizycznie zaparkuje w salonach na początku 2022 roku.

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze