korek, droga, budowa drogi

i

Autor: Marek Zieliński

Ranking TomTom: najbardziej zakorkowane miasta na świecie

2016-03-22 16:04

Każdy ranking dotyczący patologii w różnych dziedzinach musi zawierać w czołówce polskie akcenty. Nie inaczej jest w przypadku zestawienia najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Polskę wymienia się w kilku kategoriach. Wyniki TomTom Traffic Index 2016 pokazują też, że globalny poziom zakorkowania jest cały czas wysoki, a pomiędzy kontynentami występują szokujące różnice.

TomTom opublikował raport dotyczący najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Dla kierowców w Łodzi nie mamy najlepszych wiadomości, gdyż ich miasto jest liderem zarówno krajowego, jak i europejskiego rankingu. Tamtejsi zmotoryzowani mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 54%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 98% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Łodzi spędzają w podróży dodatkowe 200 godzin w skali roku. Są jednak również pozytywne wiadomości m.in. dla Łodzi, Warszawy i Lublina, w których zaobserwowano złagodzenie zatłoczenia dróg.

Zobacz też: Złodzieje używają kradzionych tablic rejestracyjnych do kradzieży paliwa

Kolejne w krajowym rankingu miast są Warszawa (38%), Lublin (35%), Wrocław (35%) i Kraków (35%). To, wraz z Łodzią, pierwsza piątka najbardziej zakorkowanych aglomeracji w Polsce.

- Z punktu widzenia kierowcy kluczowe jest jak najszybsze dotarcie do celu. Stąd każde rozwiązanie umożliwiające inteligentne wyznaczanie trasy z uwzględnieniem bieżącej sytuacji na drogach - mówi Magdalena Marciniszyn, TomTom CE & SEE Marketing Manager.

W światowym rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz w Krakowie.

Korki nie muszą być traumatyczne

- Najważniejszym problemem związanym z korkami jest stres, czyli przeciążenie, wywołujące liczne, w tym negatywne emocje. Irytacja wynikająca z jazdy w korku powoduje, że zaczynamy zachowywać się nieracjonalnie. Przykładem jest trąbienie na innych, chociaż doskonale wiemy, że nie sprawi to przecież, że samochody będą poruszały się szybciej. Rozładowywanie złych emocji w sposób atawistyczny, prymitywny, przez agresję słowną, a nawet fizyczną, nie zmieni sytuacji na drodze, a jedynie przyczyni się do naszego złego samopoczucia. A przecież kierowcy mogą wpłynąć na ucywilizowanie zachowania w korkach. Jeśli będziemy dla siebie uprzejmi, to zapewnimy sobie większą wygodę psychiczną – mówi Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.

Zmiany w globalnym rankingu miast

Zaskakującą tegoroczną wiadomością są zmiany w czołówce światowego rankingu. Stambuł, który w poprzednim zestawieniu był zdecydowanym liderem, spadł na czwarte miejsce. W tym roku pierwsza pozycja przypadła Mexico City. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 59%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o ponad 103% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 219 godzin w skali roku.

Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (57%), Stambuł (50%), Rio de Janeiro (47%) i Moskwa (44%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie bez względu na liczbę mieszkańców uplasowały się Mexico City (59%), Bangkok (57%), Łódź (54%), Stambuł (50%) oraz Rio de Janeiro (47%).

Zobacz też: ITD nie stać na przejęcie zafoliowanych fotoradarów

W raporcie TomTom Traffic Index 2016 firma TomTom udostępniła dane dotyczące poziomu zakorkowania 295 miast z 38 krajów i 6 kontynentów – od Rzymu do Rio, od Singapuru po San Francisco. TomTom wykorzystuje 14 bilionów danych, które są gromadzone przez ponad osiem lat. Jest to już piąta edycja raportu TomTom Traffic Index.

„Wiedza o tym, co dzieje się w ruchu drogowym, pozwala zracjonalizować nasze decyzje i
w sposób spokojniejszy podchodzić do różnych przeciwności losu, takich jak korek. Im więcej mamy informacji o danym zdarzeniu, tym większa jest szansa, że nie będzie ono dla nas traumatyczne” – dodaje Andrzej Markowski.

W skali globalnej poziom zakorkowania wzrasta

Zarówno z najnowszego raportu TomTom jak i poprzednich wynika, że poziom zakorkowania wzrósł o 13% w skali globalnej od 2008 roku. Z pewnością zainteresowanie budzą szokujące różnice pomiędzy kontynentami. Dla przykładu, w Ameryce Północnej poziom zakorkowania wzrósł o 17%, natomiast w Europie zwiększył się o zaledwie 2%. Może to być związane ze wzrostem gospodarczym w Ameryce Północnej i kryzysem ekonomicznym w niektórych częściach Starego Kontynentu. Wynik Europy może być spowodowany sytuacją w jej południowej części, w takich krajach jak Włochy (-7%) i Hiszpania (-13%), w których występują zmiany w natężeniu ruchu drogowego zauważalne w ostatnich ośmiu latach.

Ralf-Peter Schaefer, wiceprezes TomTom Traffic, powiedział: „TomTom Traffic Index jest opracowywany każdego roku, aby pomóc kierowcom, miastom oraz osobom zarządzającym transportem zrozumieć trendy dotyczące zakorkowania i – co najważniejsze – jak zmniejszyć poziom zatłoczenia w skali globalnej. Chcemy zwrócić wszystkim uwagę na to, w jaki sposób można skrócić czas, który tracimy codziennie w korkach i uświadomić, że każdy powinien się w takie działania zaangażować. Jeśli nawet 5% z nas zmieni swoje plany podróży, możemy poprawić czas przejazdu głównymi drogami aż o 30%. Powinniśmy wspólnie pracować nad tym, aby przeciwdziałać korkom.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):

1. Łódź 54%
2. Warszawa 38%
3. Lublin 35%
4. Wrocław 35%
5. Kraków 35%
6. Poznań 34%
7. Bydgosz 33%
8. Trójmiasto 28%
9. Szczecin 26%
10. Białystok 23%

Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1. Mexico City 59%
2. Bangkok 57%
3. Stambuł 50%
4. Rio De Janeiro 47%
5. Moskwa 44%
6. Bukareszt 43%
7. Salvador 43%
8. Recife 43%
9. Chengdu 41%
10. Los Angeles 41%

Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):

1. Mexico City 59%
2. Bangkok 57%
3. Łódź 54%
4. Stambuł 50%
5. Rio De Janeiro 47%
6. Moskwa 44%
7. Bukareszt 43%
8. Salvador

43%

9. Recifu 43%
10. Chengdu 41%

Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1. Moskwa 44%
2. Bukareszt 43%
3. Sankt-Petersburg 40%
4. Warszawa 38%
5. Rzym 38%
6. Londyn 38%
7. Marsylia 38%
8. Manchester 37%
9. Ateny 36%
10. Paryż 36%

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Ameryce Północnej w 2015 (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1. Mexico City 59%
2. Los Angeles 41%
3. San Francisco 36%
4. Vancouver 34%
5. Nowy Jork 33%
6. Seattle 31%
7. San Hose 30%
8. Honolulu 29%
9. Toronto 28%
10. Miami 28%

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki