Symbol „cudu gospodarczego”. Pokochali go przedsiębiorcy, hipisi w nim mieszkali. Bulli skończył 71 lat

2021-03-09 12:33

Bestsellerowy Volkswagen Transporter skończył 71 lat. Dokładnie 8 marca 1950 roku w Wolfsburgu ruszyła produkcja legendarnego modelu Typ 2 o kodzie fabrycznym T1. Auto produkowane w wielu odmianach osobowych, dostawczych i specjalnych, nazywane także Bulli, stało się symbolem „niemieckiego cudu gospodarczego” i wolności. Przedsiębiorcy ustawiali się po niego w kolejkach, a hipisi w nim mieszkali i przemierzali na jego pokładzie świat.

Historia modelu Bulli w wersji produkcyjnej rozpoczęła się 8 marca 1950 roku - to właśnie tego dnia w Wolfsburgu wystartowała seryjna produkcja pojazdu z oznaczeniem Typ 2 Transporter ( Typ 1 nosił Garbus) o wewnętrznym kodzie T1. Nazwa Bulli wzięła się natomiast od pierwszych liter nazwy „bus lieferwagen”, co w tłumaczeniu z języka niemieckiego oznacza „dostawczy bus”. Użytkowe auto powstawało w czterech wersjach: jako samochód dostawczy, pojazd specjalny, 8-osobowy mikrobus i jako sklep obwoźny. Samochód miał nośność 825 kg, z tyłu zamontowany był benzynowy silnik znany z Garbusa, a rozwijana maksymalna prędkość wynosiła 75 km/h. Osobowa wersja Samba wprowadzona w 1951 roku podbiła świat i stała się nieodłącznym towarzyszem globtroterów. Już cztery lata po rozpoczęciu produkcji seryjnej, z taśmy produkcyjnej zjechał stutysięczny Transporter, co w latach 50-tych było wielkim osiągnięciem. Fabryka w Wolfsburgu nie nadążała z produkcją, starego też podjęto decyzję o budowie zupełnie nowej fabryki, która powstała w Hanowerze.

WIDEO - ten przełomowy busik podbił świat

Symbol „niemieckiego cudu gospodarczego”

W połowie lat 50-tych XX wieku, z małych radioodbiorników tranzystorowych rozbrzmiewa przebój Elvisa Presleya „Love me tender”, a Niemcy odkrywają swoją miłość do samochodów: nadeszły czasy nazywane tam „cudem gospodarczym”. Volkswagen Garbus jest najlepiej sprzedającym się samochodem roku 1955 i jeszcze przed jego końcem przekroczy granicę miliona wyprodukowanych egzemplarzy. Równie poszukiwanym modelem jest VW T1. Moce produkcyjne głównego zakładu w Wolfsburgu, który buduje T1 już od 1950 roku, są niewystarczające, by zaspokoić rosnący popyt. Produkty spożywcze pierwszej potrzeby – chleb, mleko, czy warzywa, muszą dotrzeć do klientów. Również dobra konsumpcyjne, takie jak telewizory i lodówki, muszą być sprawnie i możliwie szybko dostarczone do nabywców. Aby sprostać tym wymaganiom, przedsiębiorcy i handlowcy potrzebują niezniszczalnego Transportera T1.

Budowa fabryki w Hanowerze rozpoczęła się śnieżną i mroźną zimą 1954/1955, a specjalnie wyczarterowany pociąg zabierał przyszłych pracowników z dworca centralnego w Hanowerze do Wolfsburga, na szkolenia z zakresu produkcji Bulli. 3000 pracowników miało za zadanie zapewnić sprawny start produkcji T1 w nowej lokalizacji. Dokładnie 8 marca 1956 roku, w fabryce Volkswagen Hannover-Stöcken rozpoczyna się seryjna produkcja symbolu „niemieckiego cudu gospodarczego”. Do roku 1967, kiedy kończy się produkcja pierwszej generacji Transportera, z taśm produkcyjnych w Niemczech zjeżdża 1,8 miliona T1 - Bulli.

Volkswagen Transporter T1

i

Autor: Volkswagen Volkswagen Transporter T1

Ponad 10 milionów pojazdów z fabryki Hannover-Stöcken

Do tej pory, w zakładach Volkswagen Samochody Dostawcze Hannover-Stöcken wyprodukowano ponad 10 milionów pojazdów. Obecnie w zakładzie produkowany jest model T6.1, a przed końcem roku rozpocznie się produkcja nowego Multivana (z konwencjonalnym układem napędowym oraz hybrydy typu plug-in). W 2022 roku w Hanowerze będzie produkowany pierwszy w pełni elektryczny pojazd marki Volkswagen Samochody Dostawcze: ID. BUZZ. Historia Bulli z Hanoweru ma swój ciąg dalszy. Począwszy od roku 2024, w Hanowerze będą produkowane pojazdy elektryczne segmentu premium (D-SUV) dla innych marek koncernu Volkswagen.

Transporter uczynił z nas wielką markę właśnie dlatego, że mamy w genach różnorodność: z jednej strony produkujemy samochody do praktycznie każdego rodzaju zastosowań komercyjnych, a z drugiej - dla każdej formy spędzania wolnego czasu. I właśnie ta różnorodność jest naszą przyszłością: T6.1, nowy Multivan, a wkrótce także ID. BUZZ. To jest kamień węgielny naszej marki - Hanower może być z tego dumny

- powiedziała Bertina Murkovic, przewodnicząca rady zakładowej Volkswagen Samochody Dostawcze w Hanowerze.

Wkrótce po raz pierwszy w stale modernizowanej fabryce w Hanowerze, produkowane będą samochody na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie (nowy Multivan) oraz na modułowej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym (ID. BUZZ). Hala konstrukcji nadwozia dla nowego Multivana jest już gotowa, a na potrzeby produkcji ID. BUZZ zamontowanych zostanie ponad 1300 robotów. Począwszy od roku 2022, na dwóch liniach produkcyjnych w Hanowerze będą wytwarzane trzy pojazdy, każdy na innej platformie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki