Symbol „cudu gospodarczego”. Pokochali go przedsiębiorcy, hipisi w nim mieszkali. Bulli skończył 71 lat

2021-03-09 12:33

Bestsellerowy Volkswagen Transporter skończył 71 lat. Dokładnie 8 marca 1950 roku w Wolfsburgu ruszyła produkcja legendarnego modelu Typ 2 o kodzie fabrycznym T1. Auto produkowane w wielu odmianach osobowych, dostawczych i specjalnych, nazywane także Bulli, stało się symbolem „niemieckiego cudu gospodarczego” i wolności. Przedsiębiorcy ustawiali się po niego w kolejkach, a hipisi w nim mieszkali i przemierzali na jego pokładzie świat.

Historia modelu Bulli w wersji produkcyjnej rozpoczęła się 8 marca 1950 roku - to właśnie tego dnia w Wolfsburgu wystartowała seryjna produkcja pojazdu z oznaczeniem Typ 2 Transporter ( Typ 1 nosił Garbus) o wewnętrznym kodzie T1. Nazwa Bulli wzięła się natomiast od pierwszych liter nazwy „bus lieferwagen”, co w tłumaczeniu z języka niemieckiego oznacza „dostawczy bus”. Użytkowe auto powstawało w czterech wersjach: jako samochód dostawczy, pojazd specjalny, 8-osobowy mikrobus i jako sklep obwoźny. Samochód miał nośność 825 kg, z tyłu zamontowany był benzynowy silnik znany z Garbusa, a rozwijana maksymalna prędkość wynosiła 75 km/h. Osobowa wersja Samba wprowadzona w 1951 roku podbiła świat i stała się nieodłącznym towarzyszem globtroterów. Już cztery lata po rozpoczęciu produkcji seryjnej, z taśmy produkcyjnej zjechał stutysięczny Transporter, co w latach 50-tych było wielkim osiągnięciem. Fabryka w Wolfsburgu nie nadążała z produkcją, starego też podjęto decyzję o budowie zupełnie nowej fabryki, która powstała w Hanowerze.

WIDEO - ten przełomowy busik podbił świat

Symbol „niemieckiego cudu gospodarczego”

W połowie lat 50-tych XX wieku, z małych radioodbiorników tranzystorowych rozbrzmiewa przebój Elvisa Presleya „Love me tender”, a Niemcy odkrywają swoją miłość do samochodów: nadeszły czasy nazywane tam „cudem gospodarczym”. Volkswagen Garbus jest najlepiej sprzedającym się samochodem roku 1955 i jeszcze przed jego końcem przekroczy granicę miliona wyprodukowanych egzemplarzy. Równie poszukiwanym modelem jest VW T1. Moce produkcyjne głównego zakładu w Wolfsburgu, który buduje T1 już od 1950 roku, są niewystarczające, by zaspokoić rosnący popyt. Produkty spożywcze pierwszej potrzeby – chleb, mleko, czy warzywa, muszą dotrzeć do klientów. Również dobra konsumpcyjne, takie jak telewizory i lodówki, muszą być sprawnie i możliwie szybko dostarczone do nabywców. Aby sprostać tym wymaganiom, przedsiębiorcy i handlowcy potrzebują niezniszczalnego Transportera T1.

Budowa fabryki w Hanowerze rozpoczęła się śnieżną i mroźną zimą 1954/1955, a specjalnie wyczarterowany pociąg zabierał przyszłych pracowników z dworca centralnego w Hanowerze do Wolfsburga, na szkolenia z zakresu produkcji Bulli. 3000 pracowników miało za zadanie zapewnić sprawny start produkcji T1 w nowej lokalizacji. Dokładnie 8 marca 1956 roku, w fabryce Volkswagen Hannover-Stöcken rozpoczyna się seryjna produkcja symbolu „niemieckiego cudu gospodarczego”. Do roku 1967, kiedy kończy się produkcja pierwszej generacji Transportera, z taśm produkcyjnych w Niemczech zjeżdża 1,8 miliona T1 - Bulli.

Volkswagen Transporter T1
Autor: Volkswagen Volkswagen Transporter T1

Ponad 10 milionów pojazdów z fabryki Hannover-Stöcken

Do tej pory, w zakładach Volkswagen Samochody Dostawcze Hannover-Stöcken wyprodukowano ponad 10 milionów pojazdów. Obecnie w zakładzie produkowany jest model T6.1, a przed końcem roku rozpocznie się produkcja nowego Multivana (z konwencjonalnym układem napędowym oraz hybrydy typu plug-in). W 2022 roku w Hanowerze będzie produkowany pierwszy w pełni elektryczny pojazd marki Volkswagen Samochody Dostawcze: ID. BUZZ. Historia Bulli z Hanoweru ma swój ciąg dalszy. Począwszy od roku 2024, w Hanowerze będą produkowane pojazdy elektryczne segmentu premium (D-SUV) dla innych marek koncernu Volkswagen.

Transporter uczynił z nas wielką markę właśnie dlatego, że mamy w genach różnorodność: z jednej strony produkujemy samochody do praktycznie każdego rodzaju zastosowań komercyjnych, a z drugiej - dla każdej formy spędzania wolnego czasu. I właśnie ta różnorodność jest naszą przyszłością: T6.1, nowy Multivan, a wkrótce także ID. BUZZ. To jest kamień węgielny naszej marki - Hanower może być z tego dumny

- powiedziała Bertina Murkovic, przewodnicząca rady zakładowej Volkswagen Samochody Dostawcze w Hanowerze.

Wkrótce po raz pierwszy w stale modernizowanej fabryce w Hanowerze, produkowane będą samochody na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie (nowy Multivan) oraz na modułowej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym (ID. BUZZ). Hala konstrukcji nadwozia dla nowego Multivana jest już gotowa, a na potrzeby produkcji ID. BUZZ zamontowanych zostanie ponad 1300 robotów. Począwszy od roku 2022, na dwóch liniach produkcyjnych w Hanowerze będą wytwarzane trzy pojazdy, każdy na innej platformie.

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze