Bezdętkowa opona Michelin Uptis

i

Autor: Michelin Bezdętkowa opona Michelin Uptis

Ta opona zrujnuje serwisy wulkanizacji. Nie potrzebuje powietrza i nie da się jej przebić

2019-06-08 10:34

Firma Michelin wraz z General Motors stworzyły bezdętkową generację opon pełniących funkcję koła do samochodów osobowych. Opona Michelin Uptis to rewolucyjny produkt na rynku motoryzacyjnym, który niebawem może zrujnować serwisy wulkanizacji. Rozwiązanie ma trafić do wybranych modeli już w 2024 roku.

Michelin Uptis jest de facto kołem I oponą w jednym. Została stworzona ze sztywnej piasty, która z bieżnikiem została połączona elastycznymi ramionami w formie żeber. Takie rozwiązanie sprawia, ze Uptis zachowuje wszystkie właściwości standardowej opony tj. amortyzacja, utrzymywanie trakcji czy odpowiednie hamowanie. Bezdętkowe rozwiązanie sprawia, że użytkownicy takiej „opony” nie muszą się martwić ewentualnym przebiciem ani zachowaniem prawidłowego ciśnienia.

Sprawdź: Continental EcoContact 6 - nowa opona o zredukowanym oporze toczenia

Michelin i General Motors rozpoczęły testy prototypu MICHELIN Uptis na modelu Chevrolet Bolt EV, a jeszcze w tym roku obie firmy planują rozpocząć testy na całej flocie samochodów Chevrolet Bolt EV. Opona ma się pojawić jako wyposażenie opcjonalne w wybranych modelach już w 2024 roku. Ze względu na swoją bezdętkową konstrukcję ma szansę stać się przełomową innowacją, która całkowicie wyeliminuje ryzyko przebitych opon i przełoży się na bezpieczeństwo podróżowania. Korzyści z używania takiego koła odczują przede wszystkim przewoźnicy i firmy transportowe, które zminimalizują przestoje oraz koszty utrzymania i napraw.

Do wszystkiego dochodzą także kwestie ekologiczne, które w obecnych czasach są bardzo istotne i wyznaczają kierunek rozwoju firmy. Z jednej strony Uptis wyeliminuje jazdę na zbyt niskim ciśnieniu, co przekłada się na wyższe zużycie paliwa oraz szybsze zużywanie się opon. To o tyle ważne, że badanie zrealizowane przez ośrodek badawczy TNS Polska na zlecenie firmy Michelin pokazuje, że aż 25 proc. wszystkich kierowców w ogóle nie kontroluje ciśnienia w oponach, zaś blisko 15 proc. sprawdza je najwyżej raz w roku. Z drugiej strony nowe rozwiązanie pozwoli zmniejszyć wykorzystanie surowców oraz liczbę odpadów związanych z produkcją nowego ogumienia, którym będziemy zastępować przebite, uszkodzone czy zbyt szybko zużyte opony.

Zobacz: Dla jakich kierowców jest opona całoroczna? Czy to dobre rozwiązanie? Sprawdziliśmy na SUV-ie

Skalę problemu pokazują statystyki producenta, zgodnie z którymi co roku około 200 milionów opon na całym świecie jest przedwcześnie wyrzucanych w wyniku przebić, uszkodzeń lub niewłaściwego ciśnienia powietrza. Model ogumienia Uptis jest też istotnym krokiem do zrealizowania zaprezentowanej w 2017 roku koncepcji Michelin Vision w obszarze zrównoważonej mobilności. Vision to rozwiązanie oparte na czterech filarach innowacji: niewymagające pompowania, podłączone do aplikacji i urządzeń umożliwiających „komunikację” z kierowcą, drukowane w 3D i całkowicie ekologiczne dzięki wykorzystaniu w produkcji biodegradowalnych materiałów pochodzących z recyklingu.

Bezdętkowa opona Michelin Uptis

i

Autor: Michelin Bezdętkowa opona Michelin Uptis

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki