Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM 4Drive DSG7

i

Autor: Paweł Kaczor Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM 4Drive DSG7

Tak ewoluowała Cupra, zanim stała się wyodrębnioną marką

2019-08-15 3:57

Dziś Cupra jest oddzielną marką. Marką będącą pod skrzydłami Seata. Zanim jednak kontrowersyjne logo w kolorze miedzianym zagościło na masce pierwszego auta, jakim był SUV Ateca, Cupra oznaczała sportowe i zarazem topowe modele Seatów.

Pierwszym sportowym hiszpańskim modelem, który w nazwie skrywał pięć magicznych liter była Ibiza. Seat Ibiza Cupra oparty na drugiej generacji modelu zadebiutował w 1996 roku. Pod maską tego niewielkiego auta segmentu B pracował 2-litrowy wolnossący motor o mocy 150 KM. Co ciekawe był to jedyny model z oznaczeniem Cupra w całej historii sportowych Seatów, który nie posiadał silnika z turbosprężarką. 

Kolejna generacja Ibizy także doczekała się ostrej wersji. Za napęd posłużył znany i bardzo lubiany szczególnie przez dzisiejszych tunerów silnik 1.8 Turbo podkręcony do 180 KM. Ibiza Cupra III generacji dostępna była także ze 160-konnym nieśmiertelnym dieslem 1.9 TDI.

Przeczytaj test: Seat Leon Cupra R 2.0 TSI 310 KM: taka od początku powinna być Cupra

Ibiza mk. IV również występowała w odmianie Cupra. W wersji przed liftingiem za napęd odpowiadał nieudany silnik 1.4 TSI wyposażony w turbosprężarkę oraz kompresor. Po liftingu wadliwy motor ustąpił miejsca większej jednostce 1.8 TSI o mocy 192 KM. Wersją specjalną Cupry opartej na Ibizie 4 generacji była Bocanegra charakteryzująca się czarnym przednim zderzakiem (Bocanegra w wolnym tłumaczeniu oznacza czarnousta).

Najnowsze wcielenie Seata Ibizy nie występuje w odmianie Cupra. Ba, nie występuje i występować nie będzie. Wróbelki ćwierkają o powstaniu Cupry Ibiza przynależącej do wydzielonej nowej marki. Czy taki model faktycznie ujrzy światło dzienne? O tym przekonamy się już niebawem.

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM 4Drive DSG7

i

Autor: Paweł Kaczor Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM 4Drive DSG7

Znaczek Cupra Seat przypinał nie tylko do Ibizy. Również kompaktowy Leon występował w tej jakże pobudzającej odmianie. Pierwsza generacja tego samochodu posiadała pod maską motor 1.8 Turbo wytwarzający 210 KM. Pod koniec produkcji Hiszpanie wypuścili Leona Cupra R podkręconego do 225 KM.

Kolejna odsłona Leona dała światu kolejne wersje Cupry. I to aż trzy! Podstawowy Leon Cupra drugiej generacji z 2-litrowego silnika benzynowego generował 241 KM. Cupra R śrubowała ten wynik do 265 KM. Limitowana edycja Cupra R 310 jeszcze wyżej zawieszała poprzeczek rzucając na przednie koła 310 KM mocy.

Polecamy test: Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 300 KM DSG6 4Drive: nieoczywisty rodzinny sportowiec

Kolejna generacja Leona Cupry była przełomowa. Auto po raz pierwszy w historii występowało w odmianie kombi i po raz pierwszy w historii mogło mieć napęd 4x4, który zarezerwowany był właśnie dla tej najbardziej praktycznej odmiany. Moc silnika? Początkowo 245 KM. Z czasem 280, a aktualnie 290, 300 lub nawet 370 KM! Ta ostatnia wartość zarezerwowana jest dla mocno limitowanej odmiany Carbon, w której palce maczali spece z ABT.

Kolejnego Seata z nazwą Cupra już nie zobaczymy. Fani tych sportowych hiszpańskich aut mogą jednak spać spokojnie. Cupra nie znika z rynku. Wręcz przeciwnie. Stała się oddzielną marką. Jej pierwszym produktem jest testowana przez nas Cupra Ateca. W kolejce do debiutu czeka już model Cupra Formentor. To oznacza, że przyszłość gorących hiszpańskich aut pełnych temperamentu z pewnością nie jest zagrożona!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki