Testy Euro NCAP 2018. Te znane modele mają żenująco niskie noty - WIDEO

2018-12-06 11:54

Nadeszła pora na kolejne testy zderzeniowe nowych samochodów. Tym razem organizacja Euro NCAP sprawdziła bezpieczeństwo w aż dziewięciu modelach. Wyniki crashtestów są dobre, choć rezultaty Fiata Pandy i Jeepa Wranglera, pozostawiają wiele do życzenia. Przedstawiamy wyniki i nagrania wszystkich zniszczonych samochodów.

W centrum badawczym Euro NCAP do boju stanęło dziewięć najnowszych samochodów na rynku. Bezpieczeństwo sprawdzono w takich modelach jak Audi Q3, Jaguarz I-Pace, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Peugeot 508, Volvo V60 i S60 oraz w Fiat Panda i Jeep Wrangler.

Najwyższa ocena, jaką można uzyskać w testach, wynosi pięć gwiazdek. Jak sprawdzili eksperci niezależnej organizacji, Fiat Panda nie uzyskał ani jednej gwiazdki, co czyni go jednym z pierwszych samochodów, który zdobył tak fatalny wynik.

Za ochronę dorosłych pasażerów, Panda uzyskała zaledwie 45 proc., a za ochronę dzieci w wieku 6 i 10 lat - 16 proc. W badaniu ochrony pieszych osiągnęła 47 proc., a asystenci bezpieczeństwa spisali się tylko na 7%. Tak mizerne oceny nie dały Pandzie cienia szans na zdobycie choć jednej z pięciu gwiazdek.

Kiedy doszło do zderzenia czołowego z odkształconą barierą, najgorzej chroniony okazał się korpus kierowcy. W zderzeniu z barierą o szerokości Pandy najbardziej narażone na uszkodzenia były szyja, głowa, a nawet klatka piersiowa pasażera na tylnej kanapie. Wyniki testów przeprowadzonych na przednich siedzeniach i zagłówkach wykazały się marginalną ochroną. Podobnie z tyłu, gdzie pasażerowie tylnej kanapy w razie wypadku są mocno narażeni na urazy całego kręgosłupa.

Panda sporo straciła ze względu na brak autonomicznego układu hamowania awaryjnego i systemów wspomagających kierowcę. Ze względu na obecność jedynie jednego systemu bezpieczeństwa — przypominanie o zapięciu pasów z przodu i tyłu — Panda nie podołała wymogom programu Euro NCAP.

Sędziowie nie byli również zachwyceni wynikiem Jeepa Wranglera, który w ochronie dorosłych pasażerów uzyskał zaledwie 50 proc. Ochronę dzieci zaliczył na 69 proc., pieszych na 49 proc., a asystentów bezpieczeństwa - na zaledwie 32 proc. W zderzeniu "twarzą w twarz" poważnie uszkodzony został słupek A i belka poprzeczna. W efekcie zderzenia najgorzej chroniona była klatka piersiowa kierowcy. Przy zderzeniu z barierą o szerokości Wranglera, najbardziej ucierpieli kierowca z pasażerem. Najlepszy wynik Jeep uzyskał w zderzeniu bocznym, gdzie zdobył maksymalną ilość punktów.

Nie najgorzej spisały się przednie siedzenia i zagłówki. Test wykazał, że odpowiednio chronią przed urazami kręgów szyjnych. Podobnie można powiedzieć o siedzeniach w drugim rzędzie.

Kolejne 7 samochodów zdobyło maksymalną ocenę w postaci pięciu gwiazdek, choć nie obeszło się bez zastrzeżeń. Podczas testów zderzeniowych Hyundaia Satna Fe, okazało się, że jego boczne poduszki powietrzne są źle rozmieszczone, co grozi ich podarciem — mowa o wersji z dachem panoramicznym. Nowe BMW X5 ma natomiast nieprawidłowo zamontowaną poduszkę nóg, co skutkuje ich słabą ochroną. Cała reszta samochodów wykazała się wzorowo, a najnowsze dzieło Jaguara — całkowicie elektryczny I-Pace — pomimo bycia przyjaznym dla matki natury, jest jednocześnie bardzo bezpieczny.

Model Ochrona dorosłych pasażerów Ochrona dzieci Ochrona pieszych Działanie systemów asystujących Ocena całkowita
Fiat Panda 45 % 16% 47% 7% 0
Jeep Wrangler 50% 69% 49% 32% 1
Hyundai Santa Fe 94% 88% 67% 76% 5
Jaguar I-Pace 91% 81% 73% 81% 5
Peugeot 508 96% 86% 71% 79% 5
BMW X5 89% 86% 75% 75% 5
Audi Q3 95% 86% 75% 85% 5
Volvo V60 96% 84% 74% 76% 5
Volvo S60 96% 84% 74% 76% 5

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki