Uda się dotrzymać słowa?

Wiemy, kiedy ruszy produkcja Izery! Poznaliśmy ważną datę

2022-11-28 13:29

Kiedy ruszy produkcja Izery? Polski samochód elektryczny ma wyjeżdżać z fabryki w Jaworznie, choć budowa obiektu jeszcze się nie rozpoczęła. Spółka Electromobility Poland poinformowała, kiedy zakład zostanie otwarty i z taśm zjadą pierwsze samochody. Uda się dotrzymać ambitnego terminu?

Kiedy ruszy produkcja Izery?

Polska Agencja Prasowa opublikowała nowe informacje dotyczące Izery. Znamy już termin otwarcia fabryki i startu produkcji polskiego samochodu elektrycznego. Odpowiedzialna za przedsięwzięcie spółka Electromobility Poland zapewnia, że pierwszy etap produkcji auta ma zostać zamknięty za trzy lata. Fabryka Izery ma być otwarta w grudniu 2025 roku. Zakład w Jaworznie wystartuje ze zdolnością produkcyjną 100 000 aut rocznie, a na powierzchni 169 000 metrów kwadratowych będzie wytwarzany samochód o nadwoziu hatchback, a następnie również crossover i kombi. Wraz z nowymi typami karoserii, zdolność produkcyjna ma zwiększyć się do poziomu 200 000 aut rocznie, a powierzchnia zakładu wzrośnie do 225 000 metrów kwadratowych.

Fabryka Izery w Jaworznie

W fabryce Izery zatrudnienie ma znaleźć niemal 2500 osób. W wysoce zautomatyzowanym zakładzie produkcyjnym mają pracować 463 osoby w spawalni, 245 w lakierni, 962 w montażowni, 364 w logistyce i 369 osób w pozostałych działach. Fabryka ma być budowana w 2024 i 2025 roku, a dyrektor ds uruchomienia produkcji, Cyprian Gronkiewicz mówi o 18-miesięcznych pracach, które zaczną się po uzyskaniu pozwoleń środowiskowych, wodnoprawnych i budowlanych, które mają być uzyskane w czwartym kwartale 2023 roku. Terminy są dość ambitne - czy uda się ich dotrzymać?

Izera powstanie na platformie Geely

Na dotrzymaniu obietnic z pewnością zależy partnerowi z Państwa Środka, który umożliwi powstanie auta. Polski samochód elektryczny zyskał bowiem partnera technologicznego, czyli chińskiego giganta Geely. Ta firma jest właścicielem m.in. marek Volvo czy Polestar. Obecnie jest to jeden z największych chińskich koncernów motoryzacyjnych, który sprzedaje ponad 2 miliony aut rocznie, a według wszelkich prognoz, jego wartość będzie zwiększać się w nadchodzących latach. Chińczycy dostarczą platformę, czyli kluczowy element, który definiuje rozmiary, osiągi i zastosowane podzespoły. Wiemy, że Izera będzie miała napęd na tylne koła, silnik o maksymalnej mocy 270 KM, a sprint do setki zajmie 6-7 sekund. Niezależnie od wersji nadwozia, wymiary Izery mają wynosić od 4500 do 4750 mm. Szerokość auta będzie wynosić od 1820 do 1850 mm - to ograniczenia, które narzuca platforma SEA-Entry, z której skorzysta Izera. Zasięg auta to od 340 do 440 km, a czas ładowania od 10 do 80% ma wynosić nieco ponad pół godziny.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki