wodór, tankowanie wodoru

i

Autor: Toyota stacja tankowania wodoru

Wodór na polskich stacjach benzynowych – LOTOS otwiera punkty ładowania

2018-12-06 10:28

Choć póki co najwięcej mówi się o elektromobilności, napęd wodorowy jest bardzo przyszłościowym rozwiązaniem. Auta z takim źródłem zasilania emitują do atmosfery jedynie parę wodną, zatem są całkowicie obojętne dla środowiska. Problemem są jedynie stacje ładowania wodoru, których wciąż jest bardzo mało.

Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną do końca 2021 roku. Stanowiska znajdziemy w Gdańsku w sąsiedztwie rafinerii, oraz w Warszawie na stacji LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20% będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostanie podpisana podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

„Grupa LOTOS w ramach swojej strategii do roku 2022 wskazała, jako jeden z priorytetów, rozwój projektów dotyczących paliw alternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychody mogą pojawić się w przyszłości”

– mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.

Stacje tankowania wodoru w Polsce

i

Autor: Lotos Stacje tankowania wodoru w Polsce Link: POWIĘKSZ zdjęcie

Z Gdańska do Warszawy na jednym baku

Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Takie paliwo zapewnia zasięg nawet 450 km na jednym tankowaniu.

„Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny”

– podkreśla Patryk Demski, wiceprezes Zarządu ds. Inwestycji i Innowacji Grupy LOTOS S.A.

Do pełna!

Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki