Downsizing w mieście górą. TEST spalania i silnika 1.0 TSI 110 KM w Skodzie Rapid Spaceback

2018-08-23 10:19

O tym, czy turbodoładowane 3-cylindrowe silniki o niedużej pojemności są kierunkiem słusznie obranym w motoryzacji, można by dyskutować godzinami. Jedni będą stanowczo za, inni zdecydowanie przeciw. Wątpliwości w takiej rozprawie nie ulega za to fakt, że jednostki tego typu nie są łapczywe na paliwo i sprawdzają się w autach małej i średniej wielkości. Za przykład może posłużyć motor 1.0 TSI. Jak ten silnik radzi sobie w mieście ze Skodą Rapid?

Jeśli chce się omijać stacje paliw szerokim łukiem, wypada dysponować samochodem z niedużą jednostką napędową. Im mniejsza pojemność skokowa silnika, a rocznik auta w miarę nowy i konstrukcja nieprzesadnie ciężka, tym większa szansa na niższe zużycie benzyny. Żaden spalinowy samochód nie będzie jednak sam w sobie oszczędny, jeśli jego kierowca nie przyłoży uwagi do zasad ekonomicznej jazdy. Wrogiem niskiego spalania jest między innymi pośpiech, nieumiejętne operowanie biegami, gazem i sposobem hamowania.

Bohaterka tego testu, czyli goszcząca w redakcji na długim dystansie Skoda Rapid Spaceback w wersji Style i metalizowanym lakierze Beż Cappucino, na start została poddana próbie wyczerpującej miejskiej egzystencji. Szarpana jazda w korkach przy stołecznych godzinach szczytu, z podkręconą "klimą" przy lejącym się z nieba skwarze za oknami. Jak z tym wyzwaniem poradziło sobie czeskie auto z silnikiem 1.0 TSI połączonym z 6-biegową przekładnią ręczną? Krótkie dystanse dla tej Skody to chleb powszedni, a wersja 110-konna sprawdza się nie tylko podczas nudnych przejazdów z punktu A do B.

Skoda Rapid Spaceback STYLE 1.0 TSI 81 kW 110 KM

i

Autor: Rafał Mądry Link: Zobacz zdjęcia auta w galerii

3 cylindry w rzędzie

Po tym, jak Rapid wiosną 2017 roku przeszedł modernizację, Skoda ze stosowanych 4-cylindrowych silników 1.2 TSI przerzuciła się na nowocześniejszą serię 1.0 TSI. W rezultacie pod maską zagościła mniejsza pojemność skokowa i blok wykastrowany z jednego cylindra, ale za to przybyło mocy. Słabszy wariant nieparzystej rzędówki generuje 95 KM i 160 Nm, a mocniejszy 110 KM i 200 Nm. Motory te w stosunku do poprzedniego 1.2 litra cechują się obniżonym zapotrzebowaniem na paliwo, które według producenta udało się obniżyć o 6%. Wszystko dzięki ograniczeniu sił bezwładności i zwiększeniu efektywności pompy oleju.

A co z wibracją? Aluminiowe tłoki i korbowody odpowiednio wyważono i wyeliminowano potrzebę instalacji wałka wyrównoważającego. Osiągnięto równą pracę silnika i niski poziom drgań. Podczas jazdy faktycznie trudno mieć zastrzeżenia do kultury pracy silnika, za to charakterystyczny warkot 3-cylindrówki jest słyszalny i szczególnie wierci dziury w bębenkach przy kręceniu wskazówki obrotów pod czerwone pole. Co ciekawe konstrukcja 1.0 TSI waży 10 kg mniej niż zastąpione 1.2 TSI.

Zwiększone ciśnienie wtrysku paliwa do 250 barów wpłynęło na lepsze osiągi. Podczas gdy maksymalny moment obrotowy 95-konnego wariantu z 5-biegową skrzynią manualną pozostał na niezmienionym poziomie (160 Nm), to wariant 110 KM połączony ze skrzynią 6-biegową zaliczył wzrost momentu obrotowego ze 175 Nm do 200 Nm. I ten wzrost czuć, bo Rapid Spaceback chętnie reaguje na gaz i równomiernie przyspiesza, przy czym najwięcej siły obrotowej ma w przedziale 2000-3500 obr./min. Niewielki silniczek nie traci wigoru nawet przy wyższych prędkościach. Jak na samochód ważący ok. 1,1 tony osiągi są przyzwoite - "setka" wskakuje na licznik poniżej czasu 10 sekund od startu, a prędkość maksymalna to niespełna 200 km/h. A co ze spalaniem?

Skoda Rapid Spaceback Style 1.0 TSI 110 KM

i

Autor: Skoda Link: Zobacz zdjęcia auta w galerii

Dobrze czuje się w mieście

Zatankowany do pełna 55-litrowy zbiornik paliwa wyśle sygnał o tym fakcie do komputera, a ten pokaże zasięg około 700 km. Płynna jazda w trasie zwiększy możliwy do pokonania dystans, ale już zwinne przemykanie po miejskiej dżungli sprawi, że zasięg trochę spadnie. Jeśli zużycie w mieście ma być niskie, warto śledzić podpowiedzi komputera w kwestii ekonomiki jazdy, dotyczących zmian biegów. Jeśli jednak będzie dochodziło do zmian przełożeń zbyt wcześnie, auto zacznie wpadać w wibracje, charakterystyczne dla zbyt niskich obrotów. System start/stop ma wspierać w oszczędzaniu paliwa, co zresztą robi w praktyce, ale i przy okazji irytuje swoją natarczywą pracą.

Czy downsizing faktycznie oznacza niskie spalanie? Skoda informuje, że zużycie paliwa w przypadku Rapida połączonego z tą jednostką wynosi 5,5 l/100 km w mieście. Czy w rzeczywistości taki deklarowany apetyt na paliwo jest możliwy? W metropolii osiągnąć go się nie uda. Przy spokojnej jeździe z działającą klimatyzacją można obserwować wynik w okolicy 6,6 l na "setkę", a przyłożenie się do ekojazy pozwoli zbliżyć wynik do dawki nieprzekraczającej 6 litrów. Przy parametrach i osiągach benzynowego 110-konnego TSI wypada uznać, że wynik ten jest w porządku.

Skoda Rapid Spaceback STYLE 1.0 TSI 81 kW 110 KM

i

Autor: Rafał Mądry Link: Zobacz zdjęcia auta w galerii

Zwinny hatchback

110-konny Rapid Spaceback nie tylko zwinnie i dość ekonomicznie przemyka po mieście, ale potrafi też zaangażować w prowadzenie. Silnik żwawo ciągnie auto do przodu i bez kłopotu wkręca się w okolice czerwonego pola na obrotomierzu, a wszystko przy akompaniamencie wspomnianego wcześniej warkotu. Zwinność auta i ogólna zwartość konstrukcji zadowala, podobnie jak optymalny dobór siły wspomagania układu kierowniczego. Dość twarde jest zawieszenie, ale nie na tyle, aby dawało powody do narzekań. Skrzynia biegów? Manualna przekładania szybko daje się polubić, biegi wchodzą z precyzją spinanych ze sobą klocków Lego, a długie szóste przełożenie pozwala zaoszczędzić paliwo podczas szybszej jazdy w trasie.

Skoda Rapid Spaceback z silnikiem 1.0 TSI to propozycja dla osób poszukujących pojemnego i jednocześnie oszczędnego hatchbacka. Jednostka o mocy 110 KM zapewnia dobre osiągi przy rozsądnym miejskim zapotrzebowaniu na paliwo. Nieprzesadzone gabaryty, czujniki parkowania i kamera cofania o porządnej rozdzielczości sprawiają, że model ten dobrze czuje się w metropolii i na parkingach. Rapid będący pomostem między klasą B i C oferuje zaskakująco dużo przestrzeni we wnętrzu i da się nim swobodnie pojechać w trasę. Jednak o tym jak taki Spaceback zachowuje się w trakcie wyprowadzenia go daleko za miasto, i ile wówczas życzy sobie paliwa, przeczytacie w kolejnym artykule. 

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI - dane techniczne

SILNIK R3, 12V Turbo
Paliwo benzyna
Pojemność 999 cm3
Moc maksymalna 110 KM przy 5000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 200 Nm przy 2000-3500 obr./min.
Prędkość maksymalna 198 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,8 s
Skrzynia biegów manualna/ 6 biegów
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 55 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
5,5 l/ 4,0 l/ 4,6 l
poziom emisji CO2 106 g/km
Długość 4304 mm
Szerokość 1706 mm
Wysokość 1459 mm
Rozstaw osi 2602 mm
Masa własna 1150 kg
Ładowność 535 kg
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń 415 l/ 1381 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane / tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Opony przód i tył 215/40 R17
Skoda Rapid Spaceback STYLE 1.0 TSI 81 kW 110 KM

i

Autor: Rafał Mądry Link: Zobacz zdjęcia auta w galerii

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki