Fiat 500L 1.4 16V - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary włoskiej nowości

2013-01-28 11:16

Fiat 500L, czyli połączenie stylu legendarnej "pięćsetki" z funkcjonalnością auta typu MPV, nęci od niedawna klientów poszukujących funkcjonalnego rodzinnego auta. Minivan o klasycznym wyglądzie to świetna alternatywa dla tradycjonalnych przedstawicieli segmentu B i C, bo w przeciwieństwie do nich powala przestronnością i możliwościami przewozowymi, a przy tym jest naprawdę ciekawie zaprojektowany. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to ocena stylistyki włoskiego minivana. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Fiat 500L - WSTĘP

FIAT już w połowie ubiegłego wieku udowodnił, że jest ekspertem od wytwarzania prostych, małych i pakownych samochodów. Takim przykładem jest kultowy model 500, który zmotoryzował Włochy. Produkowany w latach 1957-1975 maluszek powstawał w kilku ciekawych odmianach. Jedną z nich była przedłużona wersja kombi oznaczona symbolem Giardinera, i to właśnie do niej nieco nawiązuje prezentowany w teście SuperAuto24.pl minivan Fiat 500L. Typem nadwozia i zastosowaniem dzisiejszej "L-ce" jednak o wiele bliżej do modelu 600 Multipla, wytwarzanego w latach 1956-1969.

Wróćmy jednak do wersji 500, bo to wokół niej toczy się historia budowy wozu, który zagościł na naszym redakcyjnym parkingu. Od 2007 roku na światowych rynkach pojawił się współczesny odpowiednik "pięćsetki", wytwarzany w Polsce w tyskich fabrykach Fiata. Nowoczesne wcielenie samochodziku w momencie pojawienia się w sprzedaży od razu awansowało do górnej półki klasy mini, przede wszystkim za sprawą designerskiego nadwozia i pięknej historii swojego protoplasty. Popyt na 500-tki dziś jest tak duży, że autko podbija nie tylko rynku Europy, ale także Ameryki Północnej, Afryki oraz Azji.

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

I tak FIAT na fali popularności swojego malucha, sprytnie wykorzystał jego klasyczny design do stworzenia całkiem nowego pojazdu. Takim tropem od paru lat podąża marka MINI, wypuszczając co jakiś czas kolejne wariacje Cooper'ów. FIAT przy okazji do oznaczenia dodał literkę "L" i w ten sposób na Salonie Samochodowym Genewa 2012 zadebiutował 500L, a jesienią tego samego roku trafił do sprzedaży. Rok prezentacji nieprzypadkowo zbiegł się z piątą rocznicą powstania współczesnego 500 oraz z pięćdziesiątą piątą rocznicę pierwszej generacji "pięćsetki". Liczący zaledwie 4 metry długości miejski minivan zbudowany na płycie podłogowej Fiata Punto, zastępuje w gamie włoskiej marki model Idea, ale tak naprawdę ma być czymś zupełnie nowym. Litera "L" w logo oznacza trzy wymiary ideologii firmy: Large (duży), rozumiany jako funkcjonalność i przestrzeń, Light (lekki), ponieważ jest przyjazny dla użytkownika i środowiska naturalnego oraz Loft (otwarty), symbolizujący nowe trendy i lifestylowe podejście do życia. Niebawem oficjalnie zaprezentowane zostaną kolejne pozycje w rodzinie - przedłużona o kilkanaście centymetrów, 7-osobwa odmiana 500XL, a także crossover, który zastąpi Sedici. Minivan zjeżdża z taśm montażowych zakładu Kragujewac (Republika Serbska).

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Fiat 500L dzięki potężnej powierzchni szyb i maksymalnemu wykorzystaniu wnętrza, jest przestronny i praktyczny. Włosi nie marnowali miejsca, bo prawie każdy centymetr kabiny spełnia jakieś zadanie. Sylwetka na pierwszy rzut oka ma wyrażać funkcjonalność opakowaną w niewielkich rozmiarów nadwozie. Wóz  Konkurencją rynkową są dziś m.in.: Citroen C3 Picasso są: Hyundai ix20, Opel Meriva, Kia Venga, Toyota Verso S, Skoda Roomster, Ford B-Max, czy Dacia Lodgy - z racji bardzo niskiej ceny.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata 500L

Fiat 500L - STYLISTYKA

Przy tworzeniu miejskiego minivana Włochom zdecydowanie nie zabrakło kreatywności. Nietypowo zaprojektowana przez Roberto Giolito "L-ka" budzi różnorodne doznania estetyczne. Wóz sprawia trochę wrażenie nadmuchanej do granic możliwości małej 500-tki, jednak z kultowym maluchem zbyt wiele wspólnego nie ma. To co poza nazwą upodabnia rodzinny pojazd do stylowego autka klasy A, to przednia część nadwozia z niemal identycznie rozmieszczonymi lampami i chromowaną listwą z symbolem marki "na dziobie". Poza tym reszta to już zupełnie co innego. Po przeprowadzonym przez SuperAuto24.pl szybkim wywiadzie w kwestii opinii na temat sylwetki, zdania były bardzo podzielone - samochód albo podobał się bardzo, albo wcale. Na szczęście o gustach nie ma co dyskutować (każdy ma prawo do własnego), ale bez względu na to jakie one jest, to fakty w trakcie testów mówiły za siebie - Fiat 500L wśród innych użytkowników ulicy wzbudzał duże zainteresowanie. Przypadkowo napotkany na parkingu starszy człowiek złożył nam nawet propozycję - chciał zamienić swoją Toyotę Verso S, na testowanego przez nas Fiata.

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Pyzata buzia 500L opiera się na sporym zderzaku lakierowanym w kolor nadwozia, z wpasowanym szerokim czarnym pasem ochronnym na przodzie. Poniżej miejsca na tablicę rejestracyjną znalazł się wlot powietrza do chłodnicy, a po jego bokach osadzenia pod lampy przeciwmgłowe, montowane w standardzie tylko w modelu LOUNGE (w pozostałych dopłata 800 zł). Na środku zderzaka jest wąska kratownica wlotu powietrza oraz wspomniany wcześniej klasyczny chromowany pas z logo producenta. Wpasowane po bokach podwójne lampy świetnie wyglądają i nie pozwalają zapomnieć skąd zaczerpnięto na nie pomysł. Dolne odpowiadają za światła do jazdy dziennej DRL, a górne spełniają funkcję świateł mijania, drogowych i kierunkowskazów. Maska z pionowymi przetłoczeniami po bokach, została optycznie sprytne skrócona czarną nakładką dochodzącą do szyby, by przód nie wydawał się zbyt długi.

Zaokrąglony w każdym możliwym miejscu Fiat wyglądaj z profilu trochę jak mydlana bańka. Blachom oszczędzono zbędnych cięć i przetłoczeń, bo linia boczne charakteryzuje się jedynie uwydatnionymi błotnikami przechodzącymi zgrabnie w szeroką ochronną listwę na drzwiach. Nieźle wypada więc aerodynamika (CX wynosi 0,30). Wielkość nadkoli została odpowiednio dobrana do obręczy o umiarkowanych rozmiarach (producent stosuje felgi od stalowych 15-calowych, po designerskie 17-tki ze stopów lekkich stanowiące stylistyczne uzupełnienie). Taka zwarta bryła "L-ki" sprawia wrażenie lekkiej, co skutecznie podkreślają jeszcze wielkie szklane połacie, zapewniające szeroki kąt widzenia. Włosi stosując wąskie słupki, wygospodarowali tyle miejsca na szyby ile się tylko dało, dzięki czemu wyczarowali rewelacyjną widoczność w każdą ze stron. Dodatkiem w katalogu jest potężny szklany dach, pozwalający na obserwację nieba nad głową (dach przeszklony kosztuje 3 000 zł, a przeszklony elektrycznie otwierany 4 000 zł).

>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Tył nadwozia przerośniętej "pięćsetki" to duża gładka pokrywa bagażnika, z wielkim oznaczeniem 500L na środku i okrągłym znaczkiem. Na szczycie okno osłania daszek przypominający trochę spoilerek, a dolna krawędź klapy przez to, iż wcina się tak głęboko w zderzak, dostała plastikową nakładkę ochronę. "Zadek" minivana tak samo jak przód, posiada czarny szeroki pas, z rozmieszczonymi po bokach lampkami (przeciwmgłowym i wstecznym). Klosze głównych świateł tylnych tak samo sprytnie zaokrąglono, jak wszelkie inne elementy na karoserii. Dopełnieniem są montowane seryjnie chromowane obwoluty lamp tylnych, wraz z chromowanymi klamkami.

Fiat 500L - KOLORY NADWOZIA

Auto jest oferowane w jednym z 11 kolorów nadwozia. Lakiery pastelowe wymagają od klientów dopłaty 1 000 zł, a metalizowane to już zwiększony koszt 2 000 zł. Lakier bi-colore, co oznacza inną barwę dachu (czarną lub białą) to już wydatek 3 000 zł. Lakierowane zderzaki w kolor nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia. Duże boczne lusterka w odmianach  FRESH i POP nie są malowane. Czarne boczne listwy ochronne to także podstawa, ale w wyższych odmianach POP STAR, EASY i LOUNGE posiadają dodatkowo chromowane listwy ozdobne. Chromowane klamki drzwi oraz chromowane obwoluty kloszy lamp tylnych to elementy seryjne. Za przyciemniane szyby boczne i tylne trzeba dopłacić 500 zł.

 

Fiat 500L - WYMIARY

Mimo posłużenia się płytą podłogową Punto, zwiększono w 500L rozstaw osi, który wynosi wynosi 2612 mm. Auto poza tym: mierzy 4174 mm długości, 1784 mm szerokości i 1658 mm wysokości (porównując "L-kę" ze zwykłą 500-tką, minivan jest o 59 cm dłuższy, 15 cm szerszy i 17 cm wyższy). Masa własna może się zmieniać w zależności od wersji wyposażenia i silnika - najlżejszy model waży 1245. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita to 1805 kg. Bagażnik dysponuje pojemnością 400 litrów. Do tego tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie co pozwala na powiększenie przestrzeni. Dodatkowe składanie w proporcji 60/40, z możliwością całkowitego odchylenia do przodu, daje płaską podłogę ładunkową i objętość powiększoną do 1210 litrów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił samochód z motorem benzynowym o pojemności 1.4 o mocy 95 KM. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala nowy włoski minivan w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Fiata 500L na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki