Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

2012-06-15 3:00

Punto z roku modelowego 2012, zbudowane na podstawie starszego modelu Grande, bazuje na tych samych rozwiązaniach dotyczących bezpieczeństwa. Auto może pochwalić się pięcioma gwiazdkami instytutu badań Euro NCAP. Siedem poduszek powietrznych to jednak kosztowna opcja, bo Fiat podstawowo wyposaża najtańsze modele zaledwie w dwa Air Bagi. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to także zestawienie cen oferowanego w salonach Punto 2012. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI dziennika zaprezentujemy podsumowanie testu.

Fiat Punto 2012 - BEZPIECZEŃSTWO

Poziom bezpieczeństwa w Punto zależy w głównej mierze od ceny. Maksymalnie na pokładzie znaleźć się może aż 7 Air Bagów. Podstawowo w kabinie montowane się jednak tylko 2 poduszki powietrzne - kierowcy i pasażera. Kurtyny bezpieczeństwa (dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń) występują w modelach LOUNGE, TWINAIR i EASY. W dwóch pierwszych podstawowych modelach FRESH i ESTIVA wymagają dopłaty 1550 zł. Boczne Air Bagi montowane w siedzeniach, to seryjna cecha najbogatszego LOUNGE. W wszystkich pozostałych wersjach za takie poduszki trzeba zapłacić 1250 zł. Kolanowa poducha kierowcy to natomiast opcja wyceniona na 500 zł.

>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Wszystkie siedziska otrzymały trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Sygnalizacja niezapięcia występuje tylko w przednim przedziale. Kontrolkę niezapiętych pasów umieszczono przy wskaźnikach. Brak zapiętych pasów skutkuje nieprzyjemnym dla uszu, piszczącym sygnałem. O bezpieczeństwo głów i kręgosłupów podróżujących dbają zagłówki z regulacją wysokości. Trzeci tylny zagłówek wymaga dopłaty i kosztuje 400 zł. Aktywne zagłówki o nazwie antiWhiplash są dostępne za dopłatą 600 zł. W dbałości o najmłodszych, tylną kanapę wyposażono w system ISOFIX do mocowania fotelika dziecięcego.

Droga hamowania Punto ze 100km/h to granice 38/39 metrów. Irytować może zbyt czuły system ESS, który przy każdym ciut mocniejszym wciśnięciu środkowego pedału, od razu uruchamia światła awaryjne, mające ostrzegać kierowców o niebezpieczeństwie. "Kropka" oferuje podstawowo układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście seryjny: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) i EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Jest też standardowo wspominany ESS (automatycznie uruchamiane światła awaryjne, ostrzegające inne pojazdy o nagłym hamowaniu.

>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Silnik i spalanie <<<

W opcji do każdej wersji wyposażenia możemy dokupić za kwotę 1 000 zł bogaty pakiet bezpieczeństwa: ESC (układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), MSR (System przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem) wraz z Hill Holder - układem, który ułatwia kierowcy ruszanie pod górę. Dodatkowy system kontroli ciśnienia opon TPMS można sobie dołożyć za 850 zł.

Fiat Punto 2012 - CZUJNIKI

Dla obawiających się zarysowań, dostępne są dla wersji EASY, TWINAIR i LOUNGE tylne radary ułatwiające parkowanie, za dopłatą 1 300 zł. Dodatkowe czujniki deszczu, uruchamiające samoczynnie przednie wycieraczki to koszt 650 zł.

Fiat Punto 2012 - OŚWIETLENIE

Przednie lampy podstawowo wyposażone są w światła do jazdy dziennej DRL, oraz regulację ustawienia wysokości. Wnętrza reflektorów poza najtańszymi wersjami FRESH i ESTIVA, posiadają przyciemniające wkładki na odbłyśnikach. Okrągłe światła przeciwmgielne przednie, wkomponowane w zderzak, z funkcją statystycznego doświetlania zakrętów, są montowane seryjnie tylko w najbogatszym modelu LOUNGE. We pozostałych wersjach za "przeciwmgłowe z doświetlaniem" trzeba zapłacić 800 zł.

>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Zawieszenie i hamulce <<<

Tylne lampy wkomponowane w słupki wyglądają bardzo nowocześnie. W oczy rzucają się przede wszystkim świecące na czerwono linie poprowadzone na krawędziach kloszy. Trzecie światło stopu wkomponowane w daszek tylnej klapy jest seryjne. Lampę przeciwmgłowa oraz cofania zainstalowano w dolnej części zderzaka.

ZABEZPIECZENIE PRZED KRADZIEŻĄ

Każdy Fiat Punto ma podstawowo montowany centralny zamek. Prawie standardem jest sterowanie "centralką" za pomocą pilota, który jest jednocześnie składanym kluczykiem. Tylko w najtańszej wersji LOUNGE takie udogodnienie kosztuje 500 zł. Przystosowany do montażu autoalarm dostępny w linii akcesoriów Fiata to koszt 400 zł.

Fiat Punto 2012 - GWARANCJA

Nowe Punto podobnie, jak inne modele Fiata, przy zakupie w salonie posiadają 2-letnią gwarancję bez limitu kilometrów. W całym okresie ważności tej gwarancji klient otrzymuje usługę ASSISTANCE 24h, ważną na terenie całej Europy.

>>> Fiat Punto 2012 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<

Nadwozie samochodu objęte jest gwarancją na produkcyjne wady lakiernicze ujawnione w okresie 3 lat od daty sprzedaży. Elementy strukturalne nadwozia oraz elementy ruchome: drzwi, pokrywa maski, klapa bagażnika, objęte są 8-letnią gwarancją na perforację spowodowaną korozją.

Fiat Punto 2012 - film z CRASH TESTu Euro NCAP

Nowe Punto bazuje wciąż na testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP, przeprowadzonych jeszcze na modelu Grande w 2005 roku. Wówczas samochód otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek bezpieczeństwa. Wyniki modelu Grande Punto są w pełni porównywalne z modelem Punto 2012, ze względu na identyczną konstrukcję tych aut. Dzięki tej wysokiej nocie, Punto plasuje się czołówce najbezpieczniejszych samochodów segmentu B.

Fiat Punto 2012 - CENA

Auto w polskich salonach dostępne jest w pięciu wersjach wyposażenia. Najtańszy Fiat Punto z poziomu FRESH w odmianie 3-drzwiowej z silnikiem 1.2 8V 69 KM, kosztuje 36 990 zł. Najtańsze Punto w wersji 5-drzwiowiowej z najsłabszym silnikiem 1.2 8V 69 KM, to wydatek 38 490 zł.

Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Fiat Punto, to wersja wyposażenia LOUNGE. W polskiej ofercie model ten jednak nie posiada silnika diesla 1.3 MultiJet 95 KM, jakim mieliśmy okazję jeździć w teście. Inny dostępny silnik tej wersji wyposażenia LOUNGE, to 1.4 16V 105 KM MultiAir. Koszt takiego auta to 53 490 zł.

Cennik 5-drzwiowy Fiat Punto 2012

WERSJA FRESH
brak promocji
ESTIVA
cena promocyjna
EASY
cena promocyjna
TWINAIR
cena promocyjna
LOUNGE
cena promocyjna
1.2 8V 69 KM

38 490 zł

41 490 zł
(38 990 zł)
_ _ _
1.4 8V 77 KM Start&Stop _ 43 490 zł
(40 490 zł)
46 490 zł
(43 490 zł)
_ _
1.4 8V 77 KM Dualogic Start&Stop _ _ 51 490 zł
(48 490 zł)
_ _
1.4 8V 70 KM CNG _ _ 58 490 zł
(55 490 zł)
_ _
0.9 8V 85 KM TwinaAir Start&Stop _ _ _ 52 490 zł
(49 990 zł)
_
1.4 16V 105 KM MultiAir Start&Stop _ _ 43 490 zł
(50 490 zł)
_ 56 490 zł
(53 490 zł)
1.4 16V 135 KM MultiAir Start&Stop _ _ _ _ 62 490 zł
(59 490 zł)
1.3 16V 75 KM MultiJet _ 52 490 zł
(49 490 zł)
_ _ _
1.3 16V 95 KM MultiJet II Start&Stop
_

_

57 490 zł
(54 490 zł)
_ _

.

Cennik 3-drzwiowy Fiat Punto 2012

WERSJA FRESH
brak promocji
ESTIVA
cena promocyjna
EASY
cena promocyjna
TWINAIR
cena promocyjna
LOUNGE
cena promocyjna
1.2 8V 69 KM

36 990 zł

- - - -
1.4 8V 77 KM Start&Stop _ _ 44 490 zł
(41 990 zł)
_ _
1.4 16V 105 KM MultiAir Start&Stop _ _ 51 990 zł
(48 990 zł)
_ 55 990 zł
(51 990 zł)
1.4 16V 135 KM MultiAir Start&Stop _ _ _ _ 60 990 zł
(57 990 zł)

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Fiata Punto z roku modelowego 2012.

WIDEO - zobacz wnętrze nowego Fiata Punto:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki