Fiat e-Scudo

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Fiat e-Scudo

Fiat Scudo i e-Scudo. Poznałem "nowych" profesjonalistów z Turynu

2022-04-15 20:23

Do rodziny Fiata dołączyło dwóch "nowych" profesjonalistów. Mowa tu o Scudo, które od teraz jest także dostępne w pełni elektrycznej wersji e-Scudo. Modele te nie wyróżniają się niczym specjalnym na tle konkurencji, ale też niczego im nie brakuje, by Włosi mogli zgarnąć swój kawałek przysłowiowego tortu w segmencie aut użytkowych.

Wszyscy skupiają swoją uwagę na modnych crossoverach, wygodnych SUV-ach i sportowych coupe, ale nie zapominajmy, że biznes na całym świecie napędzają samochody użytkowe. Wystarczy tylko rozejrzeć się na drodze, by dostrzec, jak wiele małych vanów i dużych dostawczaków ciężko pracuje każdego dnia - czy to na obrzeżach czy w ścisłym centrum. Niestety, auta z tego segmentu nie chwytają za serce, ale z założenia nigdy nie miały. Mało tego, niemal wszystkie dostępne na rynku, różnią się od siebie tylko facjatą i znaczkiem. Mowa tu także  o “nowościach” w gamie Fiata, które poznałem w Turynie.

Auta nowe, ale receptura stara

Podczas wizyty Włosi pokazali mi swoje nowe modele, które dołączyły do rodziny Fiat Professional. Mowa oczywiście o nowym Scudo, profesjonalnym vanie do ciężkich zadań, a także jego bezemisyjnej odmianie z “e” w nazwie (e-Scudo). Czy te auta coś wam przypominają? Cóż, nie jest tajemnicą, że z koncernem PSA (dzisiaj Stellantis), Włosi współpracują już dobre kilkadziesiąt lat. Nie jest więc zaskoczeniem, że owe “nowości” różnią się tylko drobiazgami.

Fiat e-Scudo

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Fiat e-Scudo

Wybór jest ogromny

Nowy Fiat Scudo, dostępny w czterech wersjach (furgon, furgon brygadowy, platforma do zabudowy i kombi M1) i w dwóch poziomach wyposażenia (Easy i Lounge), oparty jest na platformie mid-van Stellantis (podobnie jak Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Opel Zafira i Toyota Proace). Gama silnikowa wersji spalinowych składa się z czterech silników wysokoprężnych tj. 1.5 MultiJet (102 lub 120 KM) dostępny z 6-biegowym manualem i 2.0 MultiJet (145 i 177 KM) z 6-biegową skrzynią ręczną i 8-biegowym automatem (dla wersji 145 KM za dopłatą).

W pełni elektrycznej wersji e-Scudo silnik elektryczny generuje moc 136 KM i 260 Nm. Nie jest to jednak auto stworzone tylko do miasta, bowiem maksymalna prędkość (130 km/h) pozwala na swobodne poruszanie się na szybszych odcinkach. W zależności od wybranej baterii, według danych producenta może na jednym ładowaniu przejechać do 230 (50 kWh) lub do 330 km (75 kWh). Samochód można ładować prądem zmiennym (z mocą do 11 kW) lub prądem stałym (z mocą do 100 kW), co pozwala "zatankować" akumulatory od 0 do 80 proc. w zaledwie 45 minut. Mocnym argumentem Fiata e-Scudo jest fakt, że nie odbiega możliwościami od wersji spalinowych -  w wersji z najdłuższym rozstawem osi (Maxi) oferuje do 6,6 m3 pojemności ładunkowej, ładowność użytkową na poziomie ponad 1 tony i uciąg do 1 tony.

Fiat e-Scudo

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Fiat e-Scudo

Wszechstronne i pojemne

Fiat Scudo i e-Scudo mierzą dokładnie 1,9 m wysokości, a więc zmieszczą się w niemal każdym podziemnym parkingu. W wersji Standard mają 4,96 m długości (5,31 m w wersji Maxi i 4,61 m w wersji Compact), a ich pojemność ładunkowa wynosi od 4,6 do 5,1 m3 (Compact), od 5,3 do 5,8 m3 (Standard) od 6,1 do 6,6 m3 (Maxi). Ciekawym i przydatnym rozwiązaniem w nowym Scudo i e-Scudo jest system "Moduwork", który przekształca siedzenie pasażera w miejsce pracy i powiększa przestrzeń ładunkową, umożliwiając przewożenie przedmiotów o długości do 3,30 m (Compact), do 3,67 m (Standard) lub nawet do 4,02 m (Maxi), zwiększając objętość o 0,5 m3. To rozwiązanie na pewno spełni wiele potrzeb klientów z branży hydraulicznych i kurierskich.

Pamiętajmy jednak, że nie tylko z wożenia rur i paczek człowiek żyje. Nowe Scudo i e-Scudo jest również gotowe do przewozu pasażerów w celach służbowych i prywatnych. Jest w pełni konfigurowalne z maksymalnie 9 miejscami siedzącymi. W zależności od potrzeb, siedzenia można złożyć w celu zwiększenia przestrzeni ładunkowej, a składany  drugi rząd siedzeń pozwala na przewiezienie 3 dodatkowych osób w stosunku do wersji Furgon.

Fiat e-Scudo

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Fiat e-Scudo

Komfortowe i bezpieczne

Za kierownicą aut użytkowych niektórzy spędzają w ciągu dnia więcej niż 8 godzin, dlatego istotna kwestią jest zapewnienie im szeroko rozumianego komfortu. Aby spędzanie czasu "za kółkiem" nie kojarzyło się kierowcom ze stresem i frustracją, Scudo i e-Scudo zostały zaprojektowane i wyposażone tak, by jak najbardziej przypominały jazdę samochodem osobowym. Jednym z kluczowych elementów jest rzecz jasna pozycja za kierownicą. Fotele są komfortowe, a pozycja za kierownicą wysoka, by zapewnić lepszą widoczność. Znalezienie wygodnej pozycji nie jest też żadnym problemem za sprawą szerokiej, jak na dostawczaka, regulacji kolumny w dwóch płaszczyznach.

Lepsze wrażenia z jazdy potęguje wyświetlacz przyzierny head-up, dostarczający kierowcy najważniejsze informacje oraz pewne prowadzenie. Auto posiada niezależne zawieszenie dla wszystkich kół (wzmocniona oś przednia z kolumną McPhersona i stabilizatorem poprzecznym i oś tylna z wahaczami skośnymi wzdłużnymi), które wzmacniają sprężyny o zmiennej sztywności z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce tłumienia (AMVAC - układ zmieniający tłumienie w zależności od prześwitu pojazdu). 

W Scudo i e-Scudo kierowca nie musi się tez obawiać o swoje zdrowie i prawo jazdy. Nad bezpieczeństwem czuwa łącznie 14 zaawansowanych systemów i asystentów (ADAS) tj. automatyczny system hamowania awaryjnego, system ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu, system monitorujący martwe pole i system rozpoznawania znaków drogowych. Opcjonalnie samochód można też wyposażyć w system wczesnego ostrzegania o przeszkodach na drodze, system ostrzegania przed kolizją czołową oraz praktyczną kamerę cofania 180 stopni.

Fiat e-Scudo

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Fiat e-Scudo

Gotowe do pracy

Nowy Fiat Scudo jest gotowy na ciężki wysiłek. Choć na rynku jest już sporo propozycji, notabene różniących się tylko facjatami i logotypami, Fiat podjął się rywalizacji w klasie lekkich dostawczaków segmentu D. Wprowadzenie wersji e-Scudo o zerowej emisji spalin jest również istotnym elementem strategii stopniowej elektryfikacji gamy Stellantis, co na pewno spotka się z dużym zainteresowaniem firm, które dbanie o środowisko stawiają na równi z biznesem. Polskie ceny poszczególnych wersji znajdziecie tutaj (Scudo & e-Scudo).

Fiat Scudo - wymiary

Wersja Scudo Furgon Brygadowy Platforma Kombi
Dł. zewnętrzna (m) 4,61/4,96/5,31 4,96/5,31 od 4,96 do 5,40 4,96/5,31
Wys. zewnętrzna (m) od 1,89 do 1,94 od 1,89 do 1,94 od 1,94 do 2,60 od 1,89 do 1,94
Poj. ładunkowa (m3)
Scudo Compact od 4,6 do 5,1 - - -
Scudo Standard od 5,3 do 5,8 od 3,2 do 4,7 - od 0,7 do 4,2
Scudo Maxi od 6,1 do 6,6 od 4 do 5,5 - od 1,3 do 4,9
Przedział ładunkowy - dł. maks (m)
Scudo Compact od 2,16 do 3,30 - - -
Scudo Standard od 2,51 do 3,67 2,18 - od 0,6 do 2,41
Scudo Maxi od 2,86 to 4,02 2,37 - od 0,96 do 2,76
Przedział ładunkowy -wys. maks (m) 1,39 1,39 - 1,39
Przedział ładunkowy - szer. tylnych drzwi (m) 1,28 1,28 - 1,28
Dopuszczalna masa całkowita (t) od 2,6 do 3,1 od 2,8 do 3,1 od 2,6 do 3,1
Siedzenia od 2 do 3 6 od 2 do 3 do 9

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki