Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-11-07 17:34

Ford przyzwyczaił nas do rewelacyjnych zawieszeń i wypracował sobie przez lata świetną opinię na temat prowadzenia się swoich aut. Nie inaczej jest w przypadku trzeciego Focusa, który za sprawą dopracowanego podwozia dostarcza dużo radości z jazdy. Auto zachowuje się na drodze nadzwyczaj pewnie, nie obawia się zakrętów i nieźle pochłania nierówności, co bardzo wyróżnia Focusa na tle kompaktowej konkurencji. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego Forda. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Ford Focus III - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcję nadwozia trzeciej generacji Focusa wzmocniono i usztywniono w porównaniu z poprzednim modelem o 15 procent, stosując większą liczbę elementów ze stali o podwyższonej wytrzymałości. W układzie jezdnym nie nastąpiły zbyt znaczne zmiany. Zawieszenie opiera się na sprawdzonym schemacie budowy "dwójki", z wprowadzonymi lekkimi modyfikacjami. Z przodu wykorzystano ramę pomocniczą z kolumnami typu McPherson z wahaczami i stabilizatorem poprzecznym przechyłów. Z tyłu postawiono na niezależne wielowahaczowe zawieszenie z płaskim elementem ustalającym o nazwie Control Blade. Takie rozwiązania znacznie wpływają na dobre właściwości jezdne.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Nie ma się co dziwić, że Focus pod względem prowadzenia jest uznawany za lidera segmentu C. Może ta opinia zabrzmi trochę wazeliniarsko, ale zwinność i precyzja to drugie imię wozu, także sportowe wrażenie mamy murowane! Jazda jest pewna i przyjemna, bo kompakt to nadzwyczaj posłuszny kompan podróży, który słucha się każdego polecenia kierowcy jak dobrze wytrenowany pies. Można się o tym przekonać już na pierwszym ciaśniejszym łuku drogi, bo Ford mimo znacznych obciążeń sunie jak po sznurku. Wspomagane elektroniką właściwości trakcyjne są świetne, tak samo jak poczucie stabilności nadwozia i tego co dzieje się z kołami. Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS), które nie jest zbyt inwazyjnie zestrojone zapewnia precyzję manewrowania. Duże znaczenie na przyczepność i zwrotność w momencie pokonywania zakrętów wywiera seryjny układ stabilności, który stale reguluje rozdział momentu obrotowego, przekazywanego na poszczególne koła przednie.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Poza wysokimi parametrami trakcyjnymi Focus oferuje też wysoki komfort podróżowania. Resorowanie wprawnie wychwytuje nierówności i bezproblemowo radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami. Przejazdy przez garby, tory kolejowe, czy śpiących policjantów nie dają się we znaki, bo układ dba o cichą pracę, a podwozie dobrze wygłuszono. Nawet duży rozmiar kół nie jest w stanie zepsuć komfortu - testowany model wyposażony w 17-calowe alufelgi obute w opony 215/50 R17, okazał się świetnym zestawem łączącym wygodę z dobrą przyczepnością i wrażeniami estetycznymi. Na wszystkie pozytywne odczucia z jazdy opisane powyżej, z pewnością wpłynęło zawieszenie o sportowej charakterystyce, będące fabrycznym elementem odmiany TREND SPORT, którą mieliśmy przyjemność jeździć.

Ford Focus III - HAMULCE

Układ hamulcowy zawiera wentylowane tarcze na przedniej osi i lite z tyłu. W przypadku hamowania awaryjnego czteroobwodowy ABS wspierany elektronicznym podziałem siły hamowania (EBD), mierzy nacisk na pedale hamulca i samoczynnie zwiększa siłę hamowania, stosownie do potrzeb. Podstawowo hamulce mają jeszcze wsparcie EBA (system wspomagania awaryjnego hamowania). Do tego w przypadku gwałtownego wciśnięcia pedału hamulca w podłogę, auto ostrzega innych kierowców automatyką świateł awaryjnych. Cały ten zestaw jest przygotowany na pełną gotowość i szybko radzi sobie z zatrzymaniem pojazdu.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Ford w dbałości o bezpieczeństwo i wyśmienite prowadzenie montuje we wszystkich Focusach zaawansowane systemy. Kierowca podstawowo otrzymuje następujący pakiet wspomagającej elektroniki: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (inteligentny system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i TA (układ kontroli trakcji). Opcją jest natomiast ACS (system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach), który w wersjach TREND i TREND SPORT kosztuje 1 600 zł, a w TITANIUM za 800 zł. DDS (układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu) to wydatek 200 zł.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Focusa w wersji wyposażenia TREND SPORT. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik hatchbacka? O tym w 4. odcinku dziennika testu Forda Focusa III na SuperAuto24.pl.

WIDEO - tak prezentuje się Ford Focus trzeciej generacji:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki