Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2012-11-08 21:46

Futurystycznie prezentujący się kokpit Focusa nie tylko zachęca do zajmowania miejsca za kierownicą, ale też okazuje się funkcjonalny w praktyce. Niestety by korzystać z ciekawych opcji wyposażenia trzeba się przygotować na wydatki w momencie zakupu, bo bazowy model nie oferuje zbyt wielu nowatorskich udogodnień. Na pochwałę zasługują wygodne fotele i poziom wykończenia kabiny dobrymi materiałami, za to nagana dla Forda należy się za pojemność bagażnika, który jest zwyczajnie za mały jak na kompaktowy wóz. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wnętrza i bagażnika Forda Focusa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie testu.

Ford Focus III - WNĘTRZE

Przed opisem wnętrza trzeba zaznaczyć, że w salonach najnowszy Focus jest oferowany w pięciu odróżniających się od siebie wariantach wyposażenia: AMBIENTE START, AMBIENTE, TREND, TREND SPORT i TITANIUM. Jest jeszcze topowa sportowa odmiana ST, ale tak znacznie odróżnia się od pozostałych, że nie bierzemy jej pod uwagę. Test SuperAuto24.pl został przeprowadzony na Focusie 1.0 EcooBost w wersji TREND SPORT z kilkoma opcjami dołożonymi z cennika.

Trzeci Focus pod względem projektu kokpitu to totalnie nowe auto w stosunku do poprzednika. Deska rozdzielcza mająca wiele wspólnego ze wzornictwem zademonstrowanej wcześniej ciekawej Fiesty, prezentuje się bardzo nowatorsko. Kosmiczne detale są przeciwieństwem tego co pamiętamy z poprzedniej generacji - tutaj nic nie wygląda pospolicie, bo kształty nabrały dynamicznych linii. Charakterystycznymi akcentami auta są pionowo ustawione dysze nadmuchów, ciekawa oprawa zespołu wskaźników, czy segment radioodtwarzacza z nietypowym "telefonowym" rozstawieniem klawiszy. Materiały, z których wszystkie te elementy zostały wykonane są dobrej jakości. Całą deskę pokryto miękkim, uginającym się pod palcami tworzywem. W bazowym AMBIENTE czy kolejnym TREND kabina jest trochę ponura ze względu na panujące w niej szarości, ale w następnych poziomach panele okraszono już akcentami utrzymanymi w srebrnych tonacjach. Tu i ówdzie pojawiają się chromowane detale. Ford posiada też w swojej ofercie kilka różnych pakietów stylizacyjnych wnętrza, w bardzo różnym przedziale cenowym.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Dwa dostępne typy tunelu środkowego odróżniają się od siebie ustawieniem schowków oraz dźwignią hamulca ręcznego. W wersjach TREND, TREND SPORT i TITANIUM "ręczny" został przybliżony pod prawą dłoń kierowcy, a jego kształt ciekawie układa się w literę "Z". Szałowym dodatkiem na liście opcji okazuje się wycenione na 700 zł oświetlenie wnętrza diodami LED z funkcją nastrojowego klimatu. Poza białymi lampkami do czytania w podsufitce, designerzy wpasowali diody we wnęki klamek, półki w drzwiach, schowek w tunelu oraz w panel na podsufitce. Do wyboru jest 7 różnych kolorów podświetlenia i regulacja natężenia mocy światła.

Nowych kształtów nabrała czteroramienna kierownica ustawiona prawie pionowo. Jest nieźle wyprofilowana, gruba, miękka i świetnie układa się w dłoni. Wykończenia skórą i sterowania komputerem pokładowym oraz radioodtwarzaczem nie ma seryjnie w odmianach AMBIENTE START i AMBIENTE. W topowych Focusach wyposażonych w szereg nowoczesnych systemów, charakterystyczny jest rozbudowany poziom sterowania w kole kierownicy (około 20 przycisków).

Obsługa podstawowych funkcji nie sprawi nikomu problemu. Większość klawiszy jest intuicyjnie usytuowana pod ręką, więc można śmiało nazwać kabinę ergonomiczną. Tak samo nie da się przyczepić do zegarów i ich czytelności. Tablica wskaźników obudowana ciekawą futurystyczną oprawą, została z góry okryta ładnym daszkiem. Po lewej jest tradycyjny analogowy obrotomierz, a po prawej prędkościomierz. Na środku od góry znalazł się cyfrowy wyświetlacz komputera, a niżej wskaźniki stanu paliwa i temperatury wody. Wskazówki mają kolor niebieski, a cyfry tarcz zostały podświetlone białym światłem. Wszystkie inne przełączniki i elektroniczne wyświetlacze dostały jasną niebieską barwę.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Sterowanie wentylacją różni się w zależności od wyposażenia. W Focusie znajdują się albo trzy poręczne pokrętła do manualnej obsługi, albo automatyczny zestaw dwustrefowy z wyświetlaczem. Niestety w najtańszych odmianach AMBIENTE START i AMBIENTE nie uświadczymy klimatyzacji - za manualną trzeba zapłacić 4 500 zł. Dwustrefowy automat w TREND i TREND SPORT kosztuje 2 500 zł, a seryjnie występuje tylko w TITANIUM. Elektryczne szyby przednie z elektryką regulacji lusterek są seryjne. Za elektrykę szyb tylnych trzeba dopłacić 450 zł (seria w TTANIUM). Podgrzewanie lusterek znajduje się w TREND, TREND SPORT i TITANIUM. Podgrzewaną przednią szybę z podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy wyceniono na 800 zł (seria w TITANIUM), natomiast tempomat to wydatek 700 zł (seria w TITANIUM, lub dopłata 3 700 zł za inteligentny tempomat ACC z system wczesnego ostrzegania.

WIDEO - zobacz wnętrze trzeciego Forda Focusa:

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Duże drzwi pozwalają na wygodne wsiadanie tak samo do przedniego jak i tylnego przedziału. Do tego nie trzeba się martwić o obdarte na parkingu krawędzie, bo Ford wprowadził innowacyjne zabezpieczenia. Za cenę 250 zł w każdym Focusie można mieć gumowe osłony, które automatycznie wysuwają się tylko po otwarciu drzwi. Pomysł genialny i niezwykle funkcjonalny - koniec ze zwracaniem uwagi teściowej, by była ostrożna i krzyczeniem na dzieci pod supermarketem, żeby uważały na drzwi.

Choć mocno narysowana deska rozdzielcza o wielu wyobleniach początkowo wcale nie dodaje wnętrzu wrażenia przestronności, to miejsca w przedniej części Focusa jest tak naprawdę pod dostatkiem. Po usadowieniu się za sterem kierowca może wygodnie rozsiąść się w obszernym fotelu regulowanym w trzech kierunkach. Pozytywne odczucia dostarcza świetnie wyprofilowana kierownica o dużym zakresie regulacji w dwóch płaszczyznach, jak również leżące w bezpośrednim sąsiedztwie dłoni dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Podstawowo auto posiada komfortowy typ foteli, a w odmianach TREND SPORT i TITANIUM oferuje bardziej sportowy rodzaj z lepszym trzymaniem bocznym. Właśnie w takich siedziskach mieliśmy okazję podróżować - faktycznie było wygodnie a ciało miało dobre podparcie. Nawet dobranie niskiej pozycji przychodziło z łatwością. Elektryczna regulacja kosztuje 1 200 zł, a podgrzewanie z wyborem temperatury 900 zł.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Przestronność w drugim rzędzie siedzeń nie odbiega od standardów prezentowanych przez pozostałe auta segmentu C. Dwie dorosłe osoby ze spokojem pojadą w długą trasę bo kanapa jest duża i wygodna, ale już przy trzech zaczną się narzekania na ograniczony plac dla nóg i barków. Do tego opadająca linia dachu nieznacznie ograniczy pole dla głów w przypadku wysokich pasażerów mierzących powyżej 1.80 metra. Fotele w zależności od wersji mogą być wykończone połączeniem tkaniny i skóry, oraz za dopłatą całościowo ze skórzanej tapicerki. Dodatkowe otwierane okno dachowe potęgujące poczucie przestronności to koszt 2 900 zł.

kolorystyczne wersje tapicerki

Ford Focus III - MULTIMEDIA

Tylko w bazowej odmianie AMBIENTE START nie znajdziemy fabrycznie zabudowanego radioodtwarzacza CD/MP3 z 6 głośnikami, wyświetlaczem wielofunkcyjnym 3,5" i portem USB w schowku (dopłata 1 600 zł). Zdalne sterowania radiem z kierownicy zaczyna się podstawowo od modelu TREND. Ten sam zestaw wzbogacony dodatkowo o łączność Bluetooth, rozbudowaną funkcję sterownia głosem, gniazdo AUX-IN i sterowanie z kierownicy kosztuje w wersji AMBIENTE 2 100 zł, a w TREND i TREND SPORT 1 200 zł. Jeździliśmy Focusem z dokładnie takim właśnie modułem i według naszej opinii zestaw ten bardzo przyzwoicie gra i jest wystarczający.

>>> Ford Focus III 1.0 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Jeżeli ktoś rozmawia dużo przez telefon komórkowy podczas jazdy i jest przy tym audiofilem, to następny multimedialny poziom stanowi markowy zestaw SONY. Prezentuje się on bardziej ekskluzywnie, lepiej gra i posiada więcej bajerów. W jego skład wchodzi: odtwarzacz CD/MP3 z kolorowym wyświetlaczem 4,2", 9 głośników, zestaw głośnomówiący Bluetooth z rozbudowaną funkcję sterownia głosem, gniazdo USB/AUX-IN i sterowanie z koła kierownicy. Fabrycznie ten zestaw jest montowany w najbogatszym TITANIUM, a w TREND i TREND SPORT kosztuje 2 500 zł. Ten sam zestaw z nagłośnieniem klasy premium, czyli dodatkowym 10 subwooferem w miejscu koła zapasowego, to koszt 3 000 zł w TREND i TREND SPORT, a w modelu TITANIUM cena wynosi 1 000 z.

Wysokiej klasy zestaw SONY o którym mowa wyżej, doposażony w system nawigacji satelitarnej z kolorowym wyświetlaczem 5", kamerę parkowania tyłem i kartę SD z mapami Europy, wyceniono w TREND SPORT na sumę 7 000 zł (8 000 zł z subwooferem) i w TITANIUM na niższą kwotę 5 000 zł (6 000 zł z subwooferem). Prostszy system nawigacji satelitarnej oparty na podstawowym radioodtwarzaczu to koszt 3 900 zł w TREND i TREND SPORT oraz 1 900 zł w TITANIUM.

odmiany deski rozdzielczej i radioodtwarzacza

Ford Focus III - SCHOWKI

W dzisiejszych czasach wszelkie kieszenie i schowki w kabinie są pożądanymi elementami wyposażenia. We wnętrzu Focusa liczba skrytek jest raczej przeciętna, ale da się w nim utrzymać porządek. Największym schowkiem jest ten umiejscowiony w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera, posiadający lampkę podświetlającą. Tunel środkowy został tak ukształtowany, że pod panelem sterowania nie znajdziemy tradycyjnej półki na szpargały. Bazowa wersja AMBIENTE START w centralnym miejscu konsoli zamiast radia ma schowek.

W Fordzie są dwie różne wersje tuneli - w pierwszej (AMBIENTE START i AMBIENTE) obok lewarka zmiany biegów wygospodarowano wąską przegródkę, po środku gniazdo 12V i dwa otwory na napoje, a na końcu głęboką półkę. Druga wersja (TREND, TREND SPORT, TITANIUM) zamiast przegródki obok lewarka dysponuje nowatorską sportową dźwignią hamulca ręcznego, nieco inaczej umiejscowionymi otworami na kubki z gniazdem 12V, a na końcu tunelu ma podłokietnik ze schowkiem i wewnętrzną przegródką na płyty.

Po stronie kierowcy tuż pod pokrętłem włącznika świateł wpasowano szufladkę wysuwająca się z deski rozdzielczej. Skrytka na okulary umieszczona w podsufitce jest seryjna. Pakiet dla palących (przenośna popielniczka i zapalniczka) można mieć za cenę 40 zł. Boczki drzwi z przodu dostały obszerne wyżłobienia, a tapicerki drzwi z tyłu półki mniejsze o połowę. Świetnym rozwiązaniem są wyżłobione w plastikach przy kanapie otwory - jest ich po dwa na każdą stronę, i można w nich postawić kubki lub przewozić nie duże przedmioty. Oparcia foteli dostały kieszenie. Na zakończeniu tunelu środkowego jest gniazdo 12V do użytku pasażerów. Daszki przeciwsłoneczne mają seryjnie lusterka, ale brak im dodatkowych lampek.

Ford Focus III - BAGAŻNIK

Jeżeli się przypatrzyć kompaktowej konkurencji, to kufer Focusa przegrywa starcie w walce na objętość. Bagażnik może dysponować różnym litrażem w zależności od tego, co znajduje się pod podłogą, ale nawet w najbardziej pojemnej konfiguracji, przestrzeń i tak jest mała. Wersja z zestawem naprawczym oferuje 363 litry, odmiana z kołem dojazdowym posiada 316 l, a zestawienie z pełnym kołem zapasowym maleje do zaledwie 277 litrów. Dla porównania podajemy pojemności rywali: Chevrolet Cruze - 412 l, Volkswagen Golf 7 - 380 l, Citroen C4 - 400 l, Fiat Bravo - 400 l, Hyundai i30 - 378 l, Opel Astra - 370 l, Renault Megane - 372 l, Mitsubishi Lancer Sportback - 344 l, Peugeot 308 - 349 l.

W teście dysponowaliśmy Focusem z "pełnym zapasem", przez co poziom 277-litrowego kufra równał się z tym, co możemy znaleźć w małych pojazdach segmentu B. Fakt ten niestety niekorzystnie wpływa na ocenę kompaktu, bo bagażnik, który nawet nie jest przeciętny, do linii półki nie pomieści za wiele ładunku. Przy rodzinnym wypadzie na wczasy trzeba będzie przeprowadzić selekcję rzeczy, które mamy zamiar ze sobą zabrać. Plusem jest duży prostokątny otwór załadunkowy oraz płaska podłoga po położeniu oparć kanapy w odmianie z pełnym kołem. Składanie jest proste, najpierw podnosi się siedziska, a potem kładzie dzielone seryjnie w formacie 60/40 oparcia.

Fabrycznie mamy wewnątrz kufra dwie lampki doświetlające i aż cztery haczyki pozwalające na podwieszenie reklamówek. Do zamykania klapy przydają się specjalne uchwyty chroniące ręce przed pobrudzeniem. Za 250 zł można dokupić rozkładaną dwustronną matę (welur/guma) zabezpieczającą wnętrze przez zabrudzeniami. Zestaw naprawczy kół jest fabrycznym wyposażeniem. Za "dojazdówkę" trzeba dopłacić 300 zł, a za pełnowymiarowy zapas z felgą stalową 400 zł. Trzeba sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, co przyda nam się bardziej - zapasówka, czy większy bagażnik?

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie kompaktowego Forda oraz jego cenach. Ile kosztuje najtańszy model? Jakie przewidziano zabezpieczenia i systemy wspomagające? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Focusa trzeciej generacji na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki