Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-08-27 3:30

Pod maską i30 Wagon montowane są te same jednostki napędowe co w nadwoziu hatchback. Klienci mogą się zdecydować na benzynowe motory CVVT i GDI lub silniki wysokoprężne CRDI. Testowany 135-konny benzyniak nieco burzy wizerunek kombiaka jako auta dynamicznego - jednostce brakuje momentu obrotowego, a samo spalanie jest na umiarkowanym poziomie. Gdyby producent wyposażył jednostkę w turbodoładowanie, odczucia za kierownicą były z pewnością lepsze. DRUGI ODCINEK dziennika Hyundaia został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Hyundai i30 Wagon - SILNIKI

Hyundai do modelu i30 Wagon oferuje sześć jednostek napędowych. Są to motory znane również z innych samochodów koreańskiego koncernu. Do wyboru mamy zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne silniki - każdy z nich ma cztery, rzędowo umieszczone cylindry. Benzynowe wolnossące układy CVVT z wielopunktowym wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu, to pojemności 1.4-litra 100 KM i 137 Nm oraz 1.6-litra 120 KM i 156 Nm. Najmocniejszy benzyniak 1.6 GDI z wtryskiem bezpośrednim rozwija 135 KM i 164 Nm momentu obrotowego.

Silniki wysokoprężne CRDI zostały wyposażone w turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail i filtr DPF. Najsłabszy 1.4 dostarcza 90 KM i 220 Nm, mniej wysilona jednostka 1.6-litra oferuje 110 KM i 260 Nm, a mocniejsza odmiana 1.6 rozwija 128 KM i 260 Nm. W cyklu mieszanym, według danych producenta, diesle spalają około 4,1-5,5 litra oleju napędowego.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary koreańskiego kombi <<<

Hyundai i30 oferowany jest z dwoma typami skrzyni biegów. Wszystkie odmiany silnikowe podstawowo zespolono z 6-stopniową przekładnią manualną, natomiast w przypadku silników o pojemności 1.6-litra, można skusić się na automatyczną sześciobiegową skrzynię, która wymaga dopłaty w wysokości 4 000 zł.

Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI 135 KM - TEST

Przy pierwszym uruchomieniu motoru zaskakuje jego wyciszenie i płynna praca. Przy żwawszym ruszeniu okazuje się, że są to pozory, ponieważ wyciszenie odgłosów działającej jednostki mogłoby być na nieco wyższym poziomie. Nie oznacza to jednak, że w kabinie jest głośno - zwyczajnie po tak nowoczesnym wyglądzie spodziewalibyśmy się nieco większej ciszy wewnątrz auta.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Benzynowy silnik o mocy 135 KM przeciętnie radzi sobie z napędzeniem ważącego prawie 1200 kg wozu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi wprawdzie 9,9 sekundy, ale w trakcie próby osiągnięcia tego wyniku ma się wrażenie, że samochód z trudem osiąga taki właśnie wynik. Kierowcy ma subiektywne wrażenie, jakby jednostka napędowa generowała kilkadziesiąt koni mniej niż podaje producent. Najwyraźniej czuć to podczas jazdy poza terenem zabudowanym, gdzie konieczne jest częste wyprzedzanie innych pojazdów. Aby dokonać tego manewru trzeba każdorazowo zredukować bieg i wkręcić motor na bardzo wysokie obroty. Warto więc zawsze upewnić się prowadząc Hyundaia, że samochody jadące z naprzeciwka są bardzo daleko i rozważnie planować każdy swój ruch.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Całe szczęście, że manewr wymijania innych uczestników ruchu uprzyjemnia 6-biegowa skrzynia biegów, która pracuje bardzo precyzyjnie i ma niezbyt długi skok lewarka. Każda zmiana przełożenia akcentowana jest kliknięciem, całkiem przyjemnym w naszym odczuciu. Koreańskie kombi potrafi też dość szybko pojechać - prędkość maksymalna podana przez producenta wynosi 195 km/h.

Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI 135 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 53 litry, czyli tyle samo co w przypadku wersji hatchback. Według danych producenta testowany benzyniak 1.6 GDI o mocy 135 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową powinien spalać: 7,7 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 4,6 litra/100km, a w trakcie poruszania w trybie mieszanym zużywać 5,7 litra na "setkę".

Dane dotyczące spalania podawane w katalogu, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Podczas naszych jazd spalanie Hyundaia było nieco większe. W trasie, podczas spokojnej i ekonomicznej jazdy w okolicy 80-90 km/h, i30 Wagon według wskazań komputera potrzebował 5,7 l na każde 100 km. W mieście, stosując się do zasad eco-drivingu, spalanie wychodziło w granicach 7,8 litra na "setkę", aczkolwiek granicę tę można bardzo łatwo podwyższyć.

Informacje dotyczące spalania można uzyskać po wciśnięciu przycisku TRIP umieszczonego na kierownicy. Rozwiązanie to początkowo może nie przypaść użytkownikowi do gustu, ale szybko można się do niego przyzwyczaić. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów. Komputer jest standardem wyposażenia.

Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1591 cm3
Moc maksymalna 135 KM/6300 obr./min
Maks mom. obrotowy 164 Nm/4850 obr./min
Prędkość maksymalna
195 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,9 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 53 l
Masa własna/ładowność 1193/1820kg
Opony 195/65 R15
Emisja CO2 134 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 528 l/1642 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Hyundaia i30 Wagon. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu Hyundaia na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają