Mocna sztuka

2009-03-03 8:37

Czeska luksusowa limuzyna najpierw zaskoczyła nas komfortem i uniwersalnością nadwozia, a teraz odsłania przed nami jeszcze bardziej wyczynowe oblicze.

Superb w topowej wersji przyspiesza i pędzi po drodze tak, jak dobrej klasy sportowe auto. Dobre osiągi to zasługa m.in. dużej mocy, którą wytwarza sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,6 litra, wyposażony w nowoczesny układ bezpośredniego wtrysku benzyny.

Konstrukcja motoru jest podobna do rozwiązania jednostki o pojemności 3,2 litra występującej w innych modelach Grupy Volkswagen. Oba są tzw. silnikami VR – widlasto-rzędowymi o małym kącie rozchylenia rzędów cylindrów. Idea ta została wdrożona w roku 1991 i umożliwiła konstruowanie sześciocylindrowych silników o zwartej budowie, które mogą być montowane poprzecznie w stosunkowo małej komorze silnika.

Z najmocniejszym motorem w superbie współpracuje znana z wcześniejszych wersji tego modelu automatyczna, sześciostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG. Ten duet uzupełnia układ napędu na cztery koła wyposażony w międzyosiowe sprzęgło Haldex najnowszej, czwartej generacji. Reaguje on natychmiast w zależności od przyczepności kół, rozdziela na nie moment obrotowy, co przekłada się na lepsze prowadzenie samochodu i bezpieczniejszą jazdę. Komputer Haldeksa połączony jest magistralą CAN ze sterownikami innych układów. W ten sposób zachowana jest pełna współpraca z systemami regulacji pracy hamulców. I tak na przykład, gdy włącza się ABS, sprzęgło Haldex jest całkowicie wyłączone. Natomiast w sytuacji, gdy dochodzi do ingerencji układu ESP, stopień załączenia sprzęgła Haldex jest sterowany na podstawie sygnałów ze sterownika ESP.

O możliwościach najsilniejszego z superbów mogliśmy się przekonać podczas jazd testowych po drogach Austrii, a szczególnie w trakcie wykonywania różnych ćwiczeń na specjalnym torze. Jazda po lodzie, na śniegu, ruszanie pod górę na śliskim, nagły poślizg tylnej osi – to tylko część zadań, z jakimi bez problemu radziła sobie najmocniejsza z obecnych skód i to tak na dobrą sprawę bez względu na umiejętności tego, kto akurat siedział za kółkiem.

Superb 4×4 jest dostępny także z dwoma innymi silnikami, z benzynowym motorem 1,8TSI i dwulitrową jednostką wysokoprężną z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail. Obie wersje dostępne są wyłącznie z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów.

Nowy Superb 4×4 występuje w czterech wersjach wyposażenia: Comfort, Ambition, Elegance oraz Platinum. Biorąc pod uwagę tylko systemy związane z napędzaniem i hamowaniem kół, standardowe wyposażenie obejmuje ESP, w tym ABS, kontrolę momentu hamującego silnika (MSR), funkcję stabilizacji jazdy przyczep (TCS), elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDC) oraz hydrauliczne wspomagania awaryjnego hamowania (HBA).

Superb 4x4 silniki w pigułce

Silnik 3,6 FSI  moc    260 KM/6000 obr./min

 moment     350 Nm/2500–5000 obr./min
 prędkość maks.    250 km/h
 przyspieszenie 0–100km/h     6,5 s
 Cena      od 168 000 zł

Silnik 2,0TDI  moc    170 KM/4200 obr./min

 moment    350 Nm/1750–2500 obr./min
 prędkość maks.     219 km/h
 przyspieszenie    0–100 km/h – 9,0 s
 Cena     od 113 800 zł

Silnik 1,8TSI  moc    160 KM/4500 obr./min

 moment     250 Nm/1500–4200 obr./min
 prędkość maks.    217 km/h
 przyspieszenie    0–100 km/h – 8,7 s
 Cena    od 91 000 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki