Nie ma już Zafiry jaką znaliście. Czy nowy Opel Zafira Life jest lepszy od poprzednika? TEST, OPINIA

2019-06-27 7:58

Opel Zafira Life pojawił się w sprzedaży, a my mieliśmy okazję nim jeździć. Od teraz ten popularny model nie jest już minivanem, a całkiem dorosłym vanem. Czy tak duża zmiana wyszła rodzinnemu Oplowi na dobre? Sprawdziliśmy to podczas prezentacji we Frankfurcie.

Nowa Zafira wygląda bardzo znajomo. Nic w tym  dziwnego, bo to konstrukcja obecna na rynku jako Citroen Space Tourer, czy Toyota Proace Verso. Teraz niemiecka marka w portfolio grupy PSA prezentuje swoją interpretację osobowego vana, a przy okazji daje nowe, choć zupełnie inne niż dotychczas, życie nazwie Zafira.

Zobacz pełny CENNIK nowego Opla Zafira Life - KLIKNIJ

Z kompaktowych rozmiarów minivana, niemiecki wóz przeistoczył się w całkiem duże auto z „użytkowym” rodowodem. Charakter busa całkiem mocno czuć w nowej Zafirze. Występuje ona w trzech różnych długościach, które różnią się rozstawem osi i długością. Wysokość jest za to wspólna dla każdego wariantu. 190 cm wzrostu pozwala Zafirze zwiedzać parkingi podziemne.

Opel Zafira Life

i

Autor: Maciej Lubczyński Opel Zafira Life Link: Zobacz więcej w GALERII

Najmniejsza konfiguracja ma 5 miejsc i 4,6 metra długości. Największy model zabiera na pokład aż 9 osób i mierzy ponad 5,3 metra. Pośrednia odmiana medium ma 4,95 metra długości i jest dostępna w 6-7 osobowych konfiguracjach.

Porównaliśmy: Renault Kadjar vs. Opel Grandland X. Który lepszy?

O zmianach względem poprzednika nie ma co pisać, z prostego powodu. Zmieniło się dosłownie wszystko, a jedyne co przypomina tu przodków, jest emblemat z błyskawicą. Skupmy się na zmianach względem bliźniaków z koncernu PSA (i Toyoty, która korzysta z tej samej konstrukcji).

Opel Zafira Life

i

Autor: Maciej Lubczyński Opel Zafira Life Link: Zobacz więcej w GALERII

Tych również nie ma zbyt wiele i ograniczają się głównie do wyboru wersji wyposażenia i konfiguracji siedzeń. Stylistyczne zmiany ograniczono do minimum, a we wnętrzu odmienna jest tylko tapicerka.

Największa zmiana to obecność wersji 4x4 przygotowanej przez renomowaną, francuską firmę Dangel. Zafira może być wyposażona w napęd na 4 koła - taka odmiana pojawi się w sprzedaży nieco później. Jeszcze trochę przyjdzie nam poczekać na wersję elektryczną. W pełni zelektryfikowana Zafira ma pojawić się na rynku w 2021 roku.

Sprawdź: Elektryczny Opel Corsa-e wprowadzony do Polski - CENNIK

Na obecną chwilę, wybierać można spośród 2 diesli w 4 wariantach mocy. 1.5-litrowa konstrukcja może występować w odmianie 102 i 120-konnej. Mocniejsze, dwulitrowe jednostki rozwijają 150 i 177 KM. Cieszy nas obecność 8-stopniowej skrzyni automatycznej, która jest szeroko stosowana przez koncern we wszystkich swoich markach. To bardzo przyjemnie działający mechanizm, który zwalnia kierowcę z konieczności wachlowania biegami. A w rodzinnym aucie o wygodę przecież chodzi. My jeździliśmy 150-konnym 2.0 z manualną „szóstką”. Auto sprawnie przyspiesza i taka moc wydaje się być odpowiednia, musimy jedynie pamiętać, by planować manewry z wyprzedzeniem, gdy zechcemy przewieźć komplet pasażerów z bagażami.

Opel Zafira Life

i

Autor: Maciej Lubczyński Opel Zafira Life Link: Zobacz więcej w GALERII

Była mowa o wygodzie - Zafirę można wyposażyć w szereg udogodnień, takich jak masaż w przednich fotelach, elektrycznie otwierane drzwi przesuwne, czy osobno sterowane nawiewy na tylne rzędy siedzeń. Auta, którymi jeździliśmy miały również skórzaną tapicerkę, kamerę cofania z widokiem z lotu ptaka i head-up display. Zawodzi obecność reflektorów bi-ksenonowych. Mamy 2019 rok - najwyższy czas na pełne oświetlenie LED-owe.

Przeczytaj: Opel Grandland X Hybrid4 wjeżdża do salonów - CENY

Zafirą podróżuje się wygodnie i nie można jej odmówić przestronności. Nie jest to połykacz kilometrów i, jak to w przypadku vanów bywa, nie jest tak wyciszony od szumów wiatru jak typowe auta osobowe. Do komfortu jazdy nie można jednak mieć zarzutów, a wóz dobrze radzi sobie z filtrowaniem nierówności. Cieszy fakt, że (póki co) z kabiny nie dobiegają żadne niepożądane dźwięki.

Opel Zafira Life

i

Autor: Maciej Lubczyński Opel Zafira Life Link: Zobacz więcej w GALERII

Opel liczy, że nową Zafira Life skusi zarówno przedsiębiorców, jak i rodziny. A co z klientami na dotychczasową Zafirę, którzy nie chcą stawiać w garażu auta, które można nazwać „busem”?

Producent wskazuje im Opla Combo Life - kombivana, który co prawda ma mniejsze wymiary zewnętrzne od poprzedniej Zafiry, ale mieści 7 osób i miło zaskakuje praktycznością. Cóż, z pewnością ma jednak inny charakter niż Zafira, której dotknęła ta ewolucja, będąca zwiastunem (nomen omen) wiatru zmian na rynku, który wkrótce może zepchnąć segment minivanów w niepamięć.

KLIKNIJ i SPRAWDŹ - pełne wyposażenie i specyfikacja Zafiry Life

Decydując się na Zafirę będziemy musieli przygotować minimum 134 750 zł brutto. To cena za bazową, 5-osobową odmianę ze 102-konnym silnikiem diesla. Dla porównania, podstawowy Peugeot Traveller Business jest tańszy o 750 zł. Tyle samo kosztuje Citroen Space Tourer w totalnie gołej wersji z czarnymi zderzakami.

Opel Zafira Life 2.0 Diesel 150 KM 6MT - dane techniczne

SILNIK R4, turbo
Paliwo olej napędowy
Pojemność 1997 cm3
Moc maksymalna 150 KM przy 4000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 370 Nm przy 2000 obr./min.
Prędkość maksymalna 184 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,0 s
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 69 l
Katalogowe zużycie paliwa
(w cyklu mieszanym, WLTP)
6,8-8,0
poziom emisji CO2 (cykl mieszany) 170-210 g/km
Długość 4956 mm
Szerokość (bez lusterek) 2010 mm
Wysokość 1900 mm
Rozstaw osi 3275 mm
Masa własna 1735 kg
Masa maksymalna dopuszczalna 2770 kg
Pojemność bagażnika do 3,9 m3
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wahacze wleczone
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
225/55R17

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki