Opel astra GTC

2005-04-11 14:34

"Gran Turismo Compact, czarny, 200 KM, 240 km/h, poniżej 8 sekund do "setki", w dobre ręce oddam" - takiego ogłoszenia na słupie się nie znajdzie. Niestety. Na szczęście jest "Super Express", który Czytelnikom nieba by przychylił. Jesteśmy pierwszą i jedyną gazetą w Polsce, która takie ogłoszenie wywiesiła i oddała w dobre ręce najmocniejszą wersję astry.

Astra GTC pojawi się w polskich salonach już w tym miesiącu. Oficjalna cena jest już znana - to 58 250 zł za najsłabsze 1.4. Jednak za potwornie mocne turbo trzeba zapłacić ponad "stówkę". Samochód ma zmienione zawieszenie, większą wagę przywiązano do aerodynamiki. To sportowy typ, przygotowany dla niemniej sportowego kierowcy. Ten ma do wyboru jeden z pięciu silników benzynowych lub trzech wysokoprężnych CDTI o mocy od 90 do 200 KM. W parze z dynamicznymi silnikami i sportowym wyglądem idzie też system interaktywnego zawieszenia oraz dostępny opcjonalnie zawieszenie adaptacyjne z systemem kontroli amortyzacji. Ponadto kierowca wersji GTC może jednym przełącznikiem (SportSwitch) aktywować sportowy tryb jazdy, obejmujący twardsze ustawienie amortyzatorów oraz szybsze reakcje pedału gazu i układu kierowniczego. Całkowitą nowością będzie - dostępny niedługo - panoramiczny, szklany dach. Dach rozciąga się aż do drugiego słupka, więc kierowca będzie miał wrażenia, jak z kabiny szybowca. Z nieoficjalnych informacji wiemy, że za taką przyjemność trzeba będzie zapłacić ok. 5 tys. zł.

Samochód jest produkowany w belgijskich zakładach Opla w Antwerpii, gdzie wytwarzana jest także wersja 5-drzwiowa i kombi. Planowana roczna produkcja to około 70 000 egzemplarzy.

Jest wybitny

Andrzej Staszewski z Warszawy, 25 lat, politolog, jeździ 5-drzwiowym oplem astrą III

Wygląd - 6 pkt
Już dawno żaden samochód nie podobał mi się tak bardzo jak GTC. Sam jeżdżę wersją 5-drzwiową, która jest wprawdzie ładna, ale nie umywa się do trzydrzwiówki. Rzadko się zdarza, żeby była taka różnica w wyglądzie po odjęciu jednej pary drzwi. Moim zdaniem, GTC nie ma konkurentów w swojej klasie. Jest wybitny.

W kabinie - 5 pkt
Przyzwoite, dobrej jakości materiały i całkiem sporo miejsca. Troszeczkę mniej niż w moim, szczególnie odczuwa się to z tyłu. Mam ponad 190 cm wzrostu i lekko dotykam głową sufitu. Poza tym dokładnie tak samo, jak większej wersji.

Za kierownicą - 5 pkt
Spodziewałem się bardziej sportowych, kubełkowych foteli. Te są takie same jak w podstawowej wersji, ale dobrze trzymają. Słaba jest natomiast widoczność do tyłu. Skoro skoda fabia ma coś takiego w standardzie, to tym bardziej astra GTC powinna mieć.

Silnik - 6 pkt
Powiedzieć, że to rewelacja, byłoby za mało. 200 KM przy takim nadwoziu sprawia, że auto przyspiesza jak szalone przy każdej prędkości i na każdym biegu. Aż strach pomyśleć, co będzie potrafiła wersja OPC o mocy większej o kolejne 40 KM! Bardzo podoba mi się brzmienie układu wydechowego. Nie jest natarczywe, lecz rasowe.

Zawieszenie - 6 pkt
Po silniku to kolejny mocny punkt GTC. Samochód prowadzi się wspaniale na szybkich i ciasnych łukach. Daje niesamowite poczucie bezpieczeństwa. Wszystko jest zasługą systemu IDSPlus, który dostosowuje zawieszenie do warunków jazdy.

Za te pieniądze - 5 pkt
Gdyby kosztował 100 tys. zł, to cena byłaby idealna. 120 tys. zł za wersję, która nie jest jeszcze w pełni wyposażona, to już trochę dużo. Niemniej zaczynam zbierać.

Plusy:
- stylistyka zewnętrzna - perfekcyjna,
- silnik - te 200 KM i 6-biegowa skrzynia dają niesamowitą przyjemność z jazdy,
- zawieszenie z systemem IDSPlus - robi z GTC prawdziwie sportowe auto.

Minusy:
- widoczność do tyłu - w standardzie powinny być czujniki parkowania,
- jeździliśmy autem, które miało 15 km przebiegu, a coś strasznie trzeszczało na nierównościach,
- w tej cenie samochód powinien mieć lepszy system grający. Ten jest do wymiany.

Jest perfekcyjny

Robert Lesiński z Olsztyna, 38 lat, dziennikarz, jeździ nissanem primerą

Wygląd - 6 pkt
Opel dawno nie miał tak sportowego samochodu, chyba od czasów calibry. Wygląda imponująco, ma wyjątkowo zgrabną sylwetkę. Muskularną, a jednocześnie elegancką. Nie wyobrażam sobie, żeby cokolwiek można byłoby w nim poprawić. Jest perfekcyjny!

W kabinie - 5 pkt
Przede wszystkim jest obszerniej niż można byłoby się tego spodziewać. Z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca, zarówno na głowę, jak i na nogi. Wszystko zaprojektowano ergonomicznie, ale wnętrze nie zachwyca. Moim zdaniem, przydałoby się więcej elementów sportowych, np. chromowanych wykończeń.

Za kierownicą - 5 pkt
Nie siedzi się w typowych fotelach kubełkowych, ale i te tak bardzo dobrze trzymają. Kierownica jest masywna, regulowana w dwóch płaszczyznach, bardzo wygodnie leży w rękach. Trochę denerwuje kierunkowskaz - żeby go uruchomić, wystarczy lekko dotknąć. Kierunek miga kilka razy po czym sam się wyłącza. Jeżeli mocniej naciśnie się przełącznik, kierunek miga stale.

Silnik - 6 pkt
To jest marzenie! Niesamowita dynamika, elastyczność na każdym biegu i ten dynamit pod nogą! Turbina włącza się przy ok. 3 tys. obrotów i potem rwie jak szalona do 7 tys. Z piekielnie mocnym silnikiem wspaniale zestrojona jest 6-biegowa skrzynia.

Zawieszenie - 6 pkt
Jest tu taki magiczny przycisk SportSwitch, który w pełni pozwala cieszyć się sportową jazdą. Jest wtedy twardo, ale auto prowadzi się jak po szynach. Kierowca czuje, że w pełni panuje nad tą bestią.

Za te pieniądze - 5 pkt
Wart jest swoich pieniędzy, bo to jest samochód, który sprawia przyjemność. A za przyjemność trzeba płacić.

Plusy:
- niepowtarzalny wygląd - elegancki, ale muskularny,
- silnik i skrzynia biegów, czyli układ napędowy - wspaniale zestrojony,
- zawieszenie - trzyma tego potwora w ryzach.

Minusy:
- na nierównościach coś wyraźnie trzeszczało z tyłu,
- bardzo słabej jakości sprzęt audio - gra płasko,
- niedopracowana przestrzeń między fotelami - przydałby się podłokietnik.

Opel astra GTC 2.0 turbo 200 KM

Wyposażenie (m.in.):
6 poduszek powietrznych,
ABS z EBD, ESP,
centralny zamek,
wspomaganie kierownicy,
elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne,
automatyczna klimatyzacja,
radio z odtwarzaczem płyt CD i sterowaniem na kierownicy,
halogeny,
17-calowe alufelgi,
SportwSwitch - przełączenie na sportowy tryb jazdy

Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 1998 turbo
Moc maks. (KM/obr.): 200/5400
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 7,8
Prędkość maks. (km/h): 234
Moment obrotowy (Nm/obr.): 262/4200

Silniki:
1.4 16V (90 KM), 1.6 16V (105 KM), 1.8 16V (125 KM), 2.0 turbo (170 KM), 2.0 turbo (200 KM), 1.3 CDTI (90 KM), 1.7 CDTI (100 KM), 1.9 CDTI (120 KM)

Zużycie paliwa (l/100 km):
miejskie: 13,1
pozamiejskie: 7,1
średnie: 9,3

Cena:
Cena wersji najtańszej - 1.4 (zł): 58 250
Cena wersji podstawowej (zł): 115 250
Cena wersji testowanej (zł): 122 950

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki