Opel zafira

2005-08-22 15:20

Ciasno robi się w segmencie kompaktowych vanów. Śrubę konkurencji dokręcił nowy opel zafira.

Niewygórowana cena, ogromne możliwości aranżacji wnętrza i agresywny design. Zafira II wkracza na pole bitwy uzbrojona po zęby. Jako arbitrzy tego pojedynku powiemy, że może znokautować rywali w pierwszej rundzie.

Renault grand scenic jest droższy o prawie 2 tys. zł, VW touran o ponad 3 tys. zł, a toyota corolla verso o prawie 10 tys. zł. Trzeba więcej?

Rodzinne podobieństwo zafiry z astrą jest aż nadto widoczne. Zafira wygląda wręcz jak "nadmuchana" astra kombi. W sumie to dobrze, bo identyfikacja z marką to ważna rzecz. Kolejna sprawa to przestrzeń - nowa jest obszerniejsza i wykonana z materiałów wysokiej jakości. Podobnie jak jej poprzedniczka - zabierze na pokład siedem osób, dzięki znanemu z poprzedniej wersji systemowi foteli Flex7. Ja to działa? Dwa tylne fotele całkowicie chowają się, tworząc płaską powierzchnię ładunkową. W konfiguracji na pięć miejsc objętość bagażnika wynosi 620 litrów - to o 20 więcej od poprzedniczki. Ogólnie nowa zafira oferuje przestrzeń bagażową aż do 1820 litrów, o 120 litrów więcej niż w poprzednim wcieleniu.

Debiutuje też panoramiczny dach ze zintegrowanymi schowkami. Dzięki czterem dużym szklanym panelom gwarantuje pasażerom dużo światła w słoneczne dni. Wśród nowości technicznych znalazł się m.in. współpracujący z układem kierowniczym system biksenonowych reflektorów adaptacyjnych, które doświetlają zakręt. Zafira dostępna będzie w czterech wersjach wyposażenia: podstawowej oraz wersjach enjoy, sport i cosmo.

Testowany przez nas model to diesel z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Wrażenia? Jak najbardziej sportowe. W ogóle nowa zafira ma sportowego zęba. Twardo zestrojone zawieszenie, ciasne, dobrze trzymające wiotkie ciało fotele i zwarta, otulająca kierowcę deska rozdzielcza z wysoko umiejscowionym lewarkiem zmiany biegów. Van dla tych, którzy nawet z pełnym załadunkiem lubią "dać w palnik".

Wszystko na swoim miejscu

Tomasz Niewiarowski z Milanówka, 36 lat, lekarz, jeździ hondą civic

Wygląd - 5 pkt
Zastanawiałem się kiedyś nad kupnem poprzedniej zafiry, stąd znam to auto bardzo dobrze. Nowy model jest zdecydowanie ciekawszy pod względem stylistycznym. Mniej ma z furgonu, a więcej z samochodu osobowego. Konstruktorzy dużo uwagi poświęcili szczegółom. W oczy rzuca się duże logo marki, chromowane relingi, olbrzymie klosze tylnych lamp. Opel poszedł w dobrą stronę.

W kabinie - 4 pkt
Zachwyca pomysłowość wnętrza! Tu wszystko jest na swoim miejscu, a system siedmiu foteli, z których ostatnie dwa są całkowicie schowane w podłodze, to prawdziwy majstersztyk. Środkową kanapą można przesuwać do przodu lub do tyłu, regulując w ten sposób ilość miejsca na nogi dla pasażerów siedzących na samym końcu. Uderzyła mnie jedynie słaba jakość plastików i ich kiepskie spasowanie. Dotyczy to też blach, bo szpary przy tylnych lampach są zbyt szerokie.

Za kierownicą - 5 pkt
Wszystko idealnie dopasowano dla wygody kierowcy. Wysoko umieszczony lewarek zmiany biegów, poręczna, obszyta skórą kierownica, wysoka pozycja kierowcy i świetna widoczność - zalet jest mnóstwo. Znalazłem jednak również minusy. Przede wszystkim zbyt szeroki słupek przedni. Mimo specjalnych przeszkleń droga jest słabo widoczna. Nie odpowiada mi też włącznik świateł umieszczony pod nawiewem. Ja wolę, jak znajduje się on w manetce pod kierownicą.

Silnik - 6 pkt
Wprawdzie jechaliśmy tylko w dwójkę, to jednak od razu wyczuwa się tu ten potężny moment obrotowy diesla. Jestem przekonany, że 150 KM będzie całkowicie wystarczające nawet przy pełnym załadunku. Jego największe zalety to elastyczność, bardzo cicha praca i niskie zużycie paliwa - na baku przejedziemy ok. 1000 km. Minusem jest klasyczny klekot na niskich obrotach.

Zawieszenie - 5 pkt
Sztywne, typowo niemieckie, ale ja takie lubię. Mimo że zafira do ułomków nie należy i ma bardzo wysokie nadwozie, zachowywała się niezwykle stabilnie, nawet podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Jedynie podczas hamowania na łuku odczuwa się delikatną nadsterowność. Przy komplecie pasażerów zapewne byłoby lepiej.

Za te pieniądze - 4 pkt
Przy takiej cenie zastanawiałbym się już nad konkurencją - np. hondą FR-V. Brakowało mi tu paru rzeczy, jak np. elektrycznie sterowanych tylnych szyb. W aucie za ponad 100 tys. zł to skandal.

Plusy
- siedmioosobowe wnętrze z dziecinnie prostym systemem obsługi foteli,
- świetny wysokoprężny silnik i 6-stopniowa skrzynia biegów - dostarczają kierowcy dużo przyjemności,
- praktyczne, rodzinne nadwozie - Opel idzie w dobrym kierunku.

Minusy
- miejscami niestaranne spasowanie plastików i blach nadwozia,
- koło zapasowe umieszczono pod samochodem. Żeby je zdjąć, trzeba się nieźle ubrudzić,
- brak dzielonej na przód i tył klimatyzacji - przy upałach będzie gorąco pasażerom trzeciego rzędu.

Piwo da się schłodzić!

Grzegorz Augustyński z Sandomierza, 39 lat, rencista, jeździ VW jettą

Wygląd - 5 pkt
Niewielu będzie w stanie jej zagrozić. Dynamiczna sylwetka, charakterystyczny dla marki wygląd przednich reflektorów, dużo chromowanych elementów i zwarta sylwetka. Zauważyłem, że ludzie oglądali się za nami! Zapewne dlatego, że to nowość, ale też ze względu na naprawdę udane kształty.

W kabinie - 5 pkt
Jest prawie wszystko, czego może potrzebować rodzina. Prawie, bo zabrakło uchwytów na napoje z przodu. Prawdę mówiąc jest jeden, ale umieszczono w nim przenośną popielniczkę. Przydałyby się takie uchwyty, żeby można było postawić w nich 1,5-litrową butelkę. Świetnym rozwiązaniem okazał się klimatyzowany schowek przedni. Można nawet schłodzić piwo!

Za kierownicą - 6 pkt
Wygodnie, wysoko, z wielofunkcyjną kierownicą i wygodnym lewarkiem zmiany biegów pod ręką! Bardzo podobało mi się rozwiązanie kierunkowskazów. Wystarczy lekko dotknąć dźwigienkę, żeby włączyć kierunek na kilka sekund. Po chwili sam się wyłączy. To bardzo wygodne przy częstej zmianie pasów, np. w mieście. Ciekawie wygląda hamulec ręczny - jest w kształcie samolotowej dźwigni ciągu.

Silnik - 6 pkt
Szczerze się przyznam, że nieźle mnie zaskoczył. Nie spodziewałem się, że diesel będzie tak sprawnie radził sobie z dużym nadwoziem. Tymczasem samochód zbierał się jak szalony. Najfajniejsze jest to, że samochód zbiera się w zasadzie z każdej prędkości, jest niezwykle elastyczny.

Zawieszenie - 6 pkt
Twarde. Czyli idealne do tego silnika i przeznaczenia samochodu. Musi tak być, bo inaczej po załadowaniu zafira szurałaby brzuchem po ziemi, a na zakrętach nic nie trzymałoby jej w ryzach. Tymczasem samochód prowadzi się pewnie i mimo ciężkiego silnika Diesla nie ma tendencji do tzw. nurkowania. Po prostu słucha się kierowcy.

Za te pieniądze - 3 pkt
W tej cenie dużo do życzenia pozostawia wyposażenie. Przydałyby się reflektory ksenonowe, nie mówiąc już o tak elementarnej sprawie, jak elektrycznie sterowane tylne szyby. Cena jest więc za wysoka.

Plusy
- twarde, pewne i świetnie tłumiące nierówności zawieszenie - idealne na nasze drogi,
- silnik Diesla - dynamiczny, cichy i bardzo oszczędny,
- genialny system rozkładanie foteli i aranżacji bagażnika - specjalne siatki i uchwyty pozwalają na podzielenie przestrzeni bagażowej.

Minusy
- brak większych uchwytów na napoje,
- ciemna kolorystyka wnętrza i słabej jakości plastik,
- koło zapasowe powinno być opuszczane z kabiny - a tak, podczas zmiany koła, mamy zagwarantowaną kąpiel w błocie.

Opel zafira II 1.9 CDTI 16V 150 KM

Wyposażenie (m.in.):
przednie i boczne poduszki powietrzne,
ABS z EBD, ESP,
aluminiowe obręcze kół,
automatyczna klimatyzacja,
elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka,
wspomaganie kierownicy,
centralny zamek,
halogeny,
radio z CD oraz sterowaniem z koła kierownicy,
komputer pokładowy,
system Flex Rail.

Nadwozie:
5-drzwiowe

Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 1910
Moc maks. (KM/obr.): 150/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 10,5
Prędkość maks. (km/h): 202
Moment obr. (Nm/obr.): 320/2000

Silniki:
1.6 twinport (105 KM), 1.8 ecotec (140 KM),
2.2 direct (150 KM), 2.0 turbo (200 KM),
1.9 CDTI (100 KM), 1.9 CDTI (120 KM),
1.9 CDTI (150 KM)

Zużycie paliwa (l/100 km):
cykl miejski: 7,8
cykl pozamiejski: 5,3
cykl mieszany: 6,2

Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2703
długość (mm): 4467
szerokość (mm): 1801
wysokość (mm): 1635

Ceny:
Cena wersji najtańszej 1.6 (zł): 71 950
Cena wersji podstawowej (zł): 96 050
Cena wersji testowanej (zł): 108 700

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki