Mitsubishi ASX - symbol nowej ery

2010-07-13 4:00

Wśród aut określanych mianem kompaktowych crossoverów, łączących cechy róż-nych samochodów określonej wielkości, pojawił się nowy konkurent - mitsubishi ASX.

Swoją nazwą nawiązuje do pojazdu spod znaku trzech diamentów zademonstrowanego na salonie samochodowym w Detroit w 2001 roku, który przedstawiał wizję następcy ówczesnego outlandera. Koncepcyjny mitsubishi ASX sprzed dziewięciu lat był bodaj pierwszym autem, do którego określenia użyto terminu "crossover". Natomiast współczesny ASX narodził się pod postacią pojazdu demonstracyjnego Concept-cX zaprezentowanego we Frankfurcie w 2007 roku.

Bardzo pozytywne reakcje klientów spowodowały, że podjęto decyzję o wdrożeniu go do produkcji. Z pewnością przyczynił się też do tego olbrzymi rynkowy sukces outlandera, z którym ASX dzieli 70 proc. komponentów. Kompaktowy crossover ma niemal tę samą co jego większy brat płytę podłogową (z wyjątkiem nowej tylnej części) oraz zespoły podwozia, ale zmodyfikowane i dopasowane do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu.

Oba auta mają ten sam rozstaw osi. W porównaniu z outlanderem ASX jest krótszy o prawie 35 centymetrów i lżejszy w zależ-ności od wersji nawet o 300 kg. Tak dużą redukcję masy uzyskano dzięki zastosowaniu m.in. blach o mniejszej grubości do formowania niektórych elementów nadwozia oraz plastikowych przednich błotników.

Sama natomiast struktura nadwozia odznacza się wysoką sztywnością, co przekłada się na dobre właściwości jezdne, wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego, wytrzymałość, a także komfort. Przy opracowaniu karoserii wykorzystano opatentowaną przez Mitsubishi technologię bezpieczeństwa kabiny RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), która ma na celu integrację elementów strukturalnych dla zapewnienia pasażerom ochrony podczas kolizji. Wykorzystuje ona rozwiązania służące do rozpraszania i pochłaniania energii zderzenia oraz kontrolowania procesu odkształcania kabiny.

W historii motoryzacji ASX zapisze się jako pierwsze auto osobowe wyposażone w silnik Diesla z systemem zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów ssących. Udało się dzięki temu uzyskać stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co jest obecnie najniższą wartością wśród oferowanych na rynku jednostek wysokoprężnych do aut osobowych. W rezultacie poprawiła się charakterystyka spalania. Zmniejszeniu uległy drgania wewnętrzne, poziom hałasu i emisji trujących związków, zwłaszcza tlenku azotu. Innowacyjny diesel występuje w dwóch odmianach mocy. W palecie dostępnych silników jest jeszcze motor benzynowy. To także zupełnie nowa jednostka. Wszystkie motory mogą współdziałać z systemami pozwalającymi ograniczać emisję CO2. Pełny pakiet takich rozwiązań o nazwie ClearTec obejmuje systemy Automatic Stop & Go, elektronicznego wspomagania układu kierowniczego, kontroli odzysku energii oraz opony o zmniejszonych oporach toczenia.

ASX, podobnie jak outlander, dostępny jest z napędem na jedną lub obie osie. W tej ostatniej odmianie wykorzystuje zoptymalizowaną wersję elektronicznego napędu na cztery koła o nazwie AWC, który oferuje wybór trzech trybów pracy w zależności od preferencji kierowcy i warunków podróżowania.

Standardowe i dodatkowe wyposażenie obejmuje cały szereg rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa, komfortu i ułatwiających użytkowanie pojazdu. Ceny ASX zaczynają się od 67 700 zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki