Volkswagen Polo GTI

i

Autor: Mirosław Noworyta Volkswagen Polo GTI

TEST Volkswagen Polo GTI

2007-01-08 17:48

Myślicie, że na jego widok dzieci wyskakują z wózeczków, a babcie emerytki wymachują laseczkami i okładają go torebkami po dachu? O nie! Volkswagen Polo GTI nie daja sobą pomiatać - to cichy zabójca jest!

Faceci do lania - pomyślał sobie z pewnością właściciel czarnej corolli na błyszczących felgach, który stanął obok na światłach. Trzeba było gościa wyleczyć! Żółte, sąsiad rusza nawet sprawnie, ale na niewiele mu się to zdaje. Wącha tylko dymek z podwójnego wydechu polo GTI. Jest płacz i zgrzytanie zębów!

Żeby było śmieszniej, nie jest to najszybsze polo - gdzieś w Europie występuje bowiem w limitowanej wersji "edition cup" o mocy 180 KM i zaskakuje kierowców znacznie poważniejszych furmanek! Jednak na nasze realia słabsza wersja w zupełności wystarcza.

Więcej wad, czy więcej zalet ma ten czerwony cukiereczek z wielkiej bombonierki Volkswagena? Naszym zdaniem: pół na pół z przewagą minusów, z czego natychmiast się tłumaczymy. Na plus bierzemy bliźniacze wręcz podobieństwo do golfa GTI. Ten sam czarny grill w kształcie litery V z emblematami "GTI" na buźce, ta sama podwójna końcówka wydechu, bardzo podobne reflektory, przetłoczenia na karoserii, a nawet gabaryty. Kupując polo, mamy więc szanse, że ktoś pomyli nasz samochód z bardziej prestiżowym modelem, a to już jest coś!

Na minus - dla odmiany - bierzemy bliźniacze podobieństwo do golfa GTI! Obydwa samochody są bowiem bezwzględne dla naszej estetyki i nudzą co niemiara. Wprawdzie powie ktoś, że nie rzucają się w oczy, ale przecież złodzieje dobrze wiedzą, kto zacz! Kolejny "minus ujemny" to zbyt bliźniacza cena. 200-konny golf GTI kosztuje 99 tys. zł z groszami, kiedy testowane przez nas polo prawie 93 tys. zł. A dodano tam zaledwie climatronic, radio z CD, lakier metalizowany i parę nic nieznaczących drobiazgów. Fakt, że te same dodatki wywindują cenę golfa, ale - ludzie - nie dajmy się zwariować!

Po ostateczny werdykt zwróćmy się do ławy przysięgłych, którą - jak zwykle - obsadzają nasi Czytelnicy!

Andrzej Patrzałek z Warszawy, pracownik branży przemysłowej, jeździ audi A4
Arbiter elegancji

Co w nim najbardziej cenię? Dyskrecję! Na pierwszy rzut oka nie widać, jakie moce drzemią w tym zgrabnym autku. Testowana wersja była ubrana w czerwień, ale wyobraźmy ją sobie w czerni. Założę się, że tylko pasjonaci motoryzacji poznaliby się na nim. Reszta przeżywałaby gorzkie porażki na drodze. Auto dla młodego miłośnika adrenaliny, ale w umiarkowanych dawkach. Polo bowiem wcale nie jest tak diabelnie szybkie - jedzie ładnie, ale brakuje mu jeszcze trochę kuców. Konstruktorom najbardziej nie wyszło wykończenie, bo plastiki rażą duszę i ciało!

Plusy:
- charakterny wygląd auta,
- ładne brzmienie wydechu,
- rewelacyjny krój felg

Minusy:
- wnętrze - zbyt szaro i plastikowo,
- zaparowane reflektory przednie - to skandal!
- przy szybkiej zmianie biegów skrzynia zgrzytała

ocena
Wygląd - 5
Kabina - 3
Za kierownicą - 5
Silnik - 4
Zawieszenie - 4
Za te pieniądze - 4

Krzysztof Kwietniak z Pruszkowa, 21 lat, student, jeździ renault thalią
Wolno się nie da

Pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne, bo widza urzekają rasowe felgi, czerwone zaciski hamulców. Ale auto traci przy bliższym poznaniu. Jak można za furmankę pieniędzy otrzymać samochód z zaparowanymi reflektorami czy z psującą się klapą bagażnika? Jakość plastików też woła o pomstę do nieba. Całość ratują świetny silnik i idealnie zestrojone zawieszenie. Martwi spalanie. Producent mówi, że w cyklu średnim wystarczy 7,8 litra na 100 km, ale to bzdura. Tym autem nie da się jeździć w trybie emeryckim, więc spalanie przekracza 12 l/100 km.

Plusy:
- spokojny, mało krzykliwy wygląd,
- rasowe brzmienie silnika, choć trochę za głośne,
- świetne osiągi, szczególnie elastyczność silnika

Minusy:
- tapicerka i jakość wykończenia wnętrza,
- stosunek ceny do wyposażenia standardowego
- łatwo dostać mandat, bo pokusa szybkiej jazdy jest duża

ocena
Wygląd - 5
Kabina - 4
Za kierownicą - 5
Silnik - 5
Zawieszenie - 5
Za te pieniądze - 3

Volkswagen polo GTI 1.8 Turbo 150 KM

Wyposażenie (m.in.):
poduszki pow. czołowe i boczne, ABS, ESP, ASR, MSR, EDS, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i podgrzewane lusterka, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, radio CD, kontrola ciśnienia w oponach, 16-calowe alufelgi, komputer pokładowy.

Silniki:
1.2 (55 KM), 1.2 (64 KM), 1.4 (80 KM), 1.6 (105 KM), 1.4TDI (70 KM), 1.4TDI (80 KM), 1.9TDI (100KM), 1.9TDI (130 KM)

Zużycie paliwa (l/100 km):
w mieście: 10,8
poza miastem: 6,1
średnio: 7,8

Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 1781
moc maks. (KM/obr.): 150/5800
moment obr. (Nm/obr.): 220/4500
przyprzyspieszenie 0-100 km/h (s): 8,2
prędkość maks. (km/h): 216

Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2464
długość (mm): 3915
szerokość (mm): 1650
wysokość (mm): 1459
pojemność bagażnika (l): 270/1030

Masy:
masa własna (kg): 1164
dopuszczalna masa całkowita (kg): 1700
pojemność zbiornika paliwa (l): 45

Ceny (zł):
wersji najtańszej (1.2): 39 190
wersji podstawowej: 77 590
wersji testowanej: 92 890

Konkurencja nie śpi

Renault clio sport
Silnik: pojemność/moc: 2.0 16V 200 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s
Maksymalna prędkość: 215 km/h
Cena: 88 550 zł

Skoda fabia RS
Silnik: pojemność/moc: 1.9 TDI 130 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
Maksymalna prędkość: 204 km/h
Cena: 71 800 zł

Seat ibiza cupra
Silnik: pojemność/moc: 1.8 20V turbo 180 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 s
Maksymalna prędkość: 230 km/h
Cena: 87 990 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki