black friday kusi promocjami, sprawdź, zanim wpakujesz się w tarapaty!

i

Autor: Pixabay

Black Friday kusi promocjami, sprawdź, zanim wpakujesz się w tarapaty! [AUDIO]

2019-11-28 10:26

Choć daleko mu do popularności takiej jak w Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie, to u nas z roku na rok, w galopującym tempie zyskuje na popularności. O czym mowa? O Black Friday, czyli dniu, w którym świat sklepów i konsumentów szaleje, a wszystko przez gigantyczne obniżki. Czarny Piątek wpisał się już w polski, konsumencki kalendarz i oficjalnie otwiera przedświąteczny okres zakupów. Warto jednak w tym szaleństwie zachować odrobinę rozsądku i spojrzeć na temat od strony… prawnej.

O tym, że biegając między sklepowymi regałami, warto nie zgubić zdrowego rozsądku przypominają zarówno Europejskie Centrum Konsumenckie jak i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zanim pobiegniemy na promocje, warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie prawa przysługują nam – kupującym. UOKiK wydał abc konsumenta Black Friday.

Zakupy stacjonarne:

  • Czy mogę reklamować towar?

Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.

  • Czego mogę żądać przy reklamacji?

Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.

  • Czy mogę zwrócić produkt?

Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

  • A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?

Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Zakupy przez internet:

  • Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?

Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.

  • Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?

Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy. 

  • W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?

W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.

  • Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?

Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.

  • Jak najbezpieczniej zapłacić?

Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.

Bezpieczne zakupy z okazji Black Friday? UOKiK udostępnił poradnik dla kupujących. Warto się z nim zapoznać. O szczegółach Szymon Kępka:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają