Centralny Port Komunikacyjny to: Port Lotniczy Solidarność, węzeł przesiadkowy pomiędzy Warszawą i Łodzią i węzeł kolejowy i drogowy. To wszystko ma składać się na zintegrowany organizm, który pozwoli na sprawny transport pomiędzy największymi miastami Polski.
Cześć kolejowa CPK (Program Kolejowy) to w sumie blisko 1800 km nowych linii (mają powstać do końca 2023 r.) i 12 tras kolejowych. Razem 30 zadań inwestycyjnych.
Prace przygotowawcze trwają już teraz, lub zaczną się jeszcze w tym roku. To pięć linii kolejowych, których łączna długość wyniesie 563 km. To:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy),
- Ostrołęka – Łomża,
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość,
- Łętownia – Rzeszów,
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy).
Zobacz konkretne daty i mapy CPK! Kiedy realizacja? Jaki plan na konkretny rok? Wszystko znajdziesz w galerii poniżej!
Centralny Port Komunikacyjny. Jak pomoże Opolszczyźnie?
Ta część inwestycji zakłada płynne skomunikowanie Warszawy z innymi, mniejszymi miastami. W Opolu rozpoczynają się przygotowania do realizacji linii kolejowej dużych prędkości Warszawa - CPK - Łódź ze specjalnym odgałęzieniem na Centralną Magistralę Kolejową.
Jak Opole złączy się z Warszawą?
Za sprawą linii kolejowej nr 144 i 287 - te będą stanowiły fragment ciągu nr 8, który połączy Warszawę z trzema regionami: Śląskiem, Opolszczyzną i Dolnym Śląskiem. Według tej koncepcji, w 2027 r. z Opola do Warszawy mamy dojechać w 3 godziny i 10 minut.
W ramach tego wycinku całej koncepcji CPK - Programu Kolejowego - na Opolszczyźnie ma dojść do modernizacji 114 km. linii kolejowych. Szacunkowo, CPK ma stworzyć 150 tys. miejsc pracy, także w regionach, przez które będzie przebiegać.
Współpraca międzynarodowa
Przy tych koncepcjach współpracuje wiele krajów. I również one wpłyną na ostateczny wygląd inwestycji.
- [...] spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata
- mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Konkretnie; tzw. dialog konkurencyjny odbywa się z portami lotniczymi: Incheon z Seulu i Narita z Tokio. Poszczególni architekci z tych krajów przygotowali swoje koncepcje. Zobacz, jak może wyglądać w przyszłości CPK!
Zobacz najnowsze wizualizacje Centralnego Portu Komunikacyjnego! Tak będą wyglądały poszczególne inwestycje:
CPK myśli o epidemii - zawczasu
Ostatnie wydarzenia wstrząsnęły światem. Mają o nich myśleć także przedstawiciele projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego - już na etapie planowania. Tzw. inwestycja greenfield to planowanie od podstaw. Ma dawać gigantyczną przewagę nad lotniskami, które powstawały dekady temu. Kiedy świat nie myślał jeszcze o zagrożeniach epidemiologicznych.