Boli kręgosłup, a może nogi? Jak dbać o zdrowie, gdy masz siedzącą pracę?

2020-01-29 10:08
Przykuci do biurka
Autor: Aleksander Ptasiński

Coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej – w pracy, w domu. A eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) ustalili, że godzina siedzenia skraca życie średnio o 21 minut. Siedzenie szkodzi nawet bardziej niż jeden wypalony papieros. O tym, że ruch jest bardzo ważny dla zdrowia świadczy choćby fakt zmiany układu piramidy żywieniowej – od kilku lat u jej podstawy znajduje się aktywność fizyczna (co najmniej 30 minut dziennie), a dopiero wyższe piętra zajmują poszczególne grupy produktów spożywczych. Co nam grozi, oprócz skrócenia długości życia, jeśli będziemy ciągle siedzieć? Tego można się dowiedzieć z książki z serii SuperPoradnik „Przykuci do biurka”.

Wśród dolegliwości wynikających z bezruchu trzeba przede wszystkim wymienić:

– problemy z kręgosłupem i układem kostnym, np. bóle stawów, osteoporozę, rwę kulszową.

– kłopoty ze wzrokiem, m.in. cyfrowe zmęczenie oczu,

– zaburzenia w pracy układu krążenia, zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia zawału,

– pogorszenie przemiany materii, zagrożenie cukrzycą,

– osłabienie libido oraz problemy z poczęciem potomstwa.

 

Czy można zapobiec tego typu dolegliwościom? Jak zmienić złe nawyki, co robić, by więcej się ruszać, a nie bezustannie siedzieć? W książce radzimy, jak sobie pomóc doraźnie, kiedy na przykład ból pleców daje się mocno we znaki, oraz jak zadbać o siebie na dłuższą metę, by uniknąć w przyszłości poważnych chorób.

Z poradnika czytelnik dowie się:

– jak powinno wyglądać ergonomiczne miejsce pracy;

– jakie rośliny doniczkowe korzystnie oddziałują na powietrze w pomieszczeniach biurowych;

– jak nauczyć się prawidłowo oddychać, aby dostarczać organizmowi właściwą porcję tlenu.

Książka „Przykuci do biurka” jest dostępna w salonikach prasowych i na stronie www.sklep.grupazpr.pl w zakładce Superporadnik.

Jak dbać o zdrowie, gdy wciąż pracujesz na siedząco
Autor: Aleksander Ptasiński
Najnowsze