Rafał Górski #PoStronieLudu. Ustawa na za(prze)krętach

2017-04-02 22:26 Rafał Górski
Rafał Górski
Autor: Wikipedia

W Ministerstwie Infrastruktury trwają pracę nad nowelizacją ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Prace wchodzą w kolejne zakręty…

Historia zaczęła się 17 czerwca 2016 r. W tym dniu pojawiał się w Senacie druk nr 208, który całkowicie miał zmienić zasady działania ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Projekt ten był bardzo korzystny dla małych przewoźników minibusowych, a jednocześnie utrudniał regulację rynku przez samorządy i działanie dużych podmiotów np. PKS-ów. Pod drukiem nr 208 podpisało się trzynastu senatorów. Następnie w lipcu, z niewyjaśnionych do dziś powodów, czterech senatorów wycofało swoje poparcie dla projektu. W rezultacie druk nr 208 wypadł na zakręcie i trafił do parlamentarnego kosza, gdyż do podjęcia inicjatywy senackiej niezbędnych jest co najmniej 10 senatorów.

5 września nieoczekiwanie mutacja projektu senackiego wróciła jako projekt rządowy pod numerem UD126. Ten fakt spowodował, że samorządy różnych szczebli wyraziły zaniepokojenie niektórymi treściami nowej regulacji. Protestowały m.in. Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich.

Co nowe uregulowania prawne oznaczałyby w praktyce? „Przykładowo funkcjonowanie 6 par kursów dziennie komercyjnego przewoźnika minibusowego ze Szpitala w Pabianicach do Łodzi, wykluczałoby finansowanie przewozów użyteczności publicznej przez samorządy Pabianic, Ksawerowa i Łodzi na tej trasie. Nie szkodzi, że dziś takie przewozy funkcjonują – jest to linia tramwajowa nr 41, z której korzysta dziennie około 15 tys. pasażerów. Z usług chronionego nowymi przepisami komercyjnego przewoźnika minibusowego korzysta zaś dziennie… 150 osób. Podobnych przypadków w kraju jest bardzo dużo.” – zauważa Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting. W skrócie projekt rządowy zakładał dbanie o interes lobby prywatnych przewoźników busowych, kosztem interesu zwykłych pasażerów.

Niespodziewanie 28 lutego 2017 r. ustawa weszła w następny zakręt. Wiceminister Jerzy Szmit przedstawił kolejny projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Na szczęście ten projekt dba o interes pasażera. Instytut Spraw Obywatelskich oraz Fundacja Pro Kolej wysłały do ministerstwa infrastruktury listy popierający tą dobrą zmianę. Podkreślając, że ostateczny kształt przepisów powinien byś podporządkowany oczekiwaniom pasażerów – równoważąc interesy przewoźników, pracowników oraz władz publicznych. Pasażer-obywatel powinien być w centrum uwagi.

25 kwietnia organizujemy w Łodzi spotkanie osób i organizacji zainteresowanych wypracowaniem obywatelskiego stanowiska wobec nowej ustawy. Zapraszam do współpracy wszystkich zainteresowanych tym, żeby ustawa nie wypadła na kolejnym zakręcie.

Najnowsze