Internetowe Konto Pacjenta, czyli informacje medyczne online
Dostępna w serwisie pacjent.gov.pl aplikacja Internetowe Konto Pacjenta to prawdziwy asystent medyczny dla milionów Polaków. Już dziś korzysta z niego ponad 4 miliony osób. .. Wystarczy zalogować się na swoje konto, aby zyskać dostęp do informacji medycznych i móc zdalnie, bez wychodzenia z domu załatwić szereg spraw związanych ze zdrowiem. Dokumenty, które dotychczas przechowywaliśmy w postaci papierowej, a które są niezbędne w trakcie wizyt lekarskich, można teraz znaleźć w jednym miejscu, np. na telefonie z dostępem do internetu.
Jakie informacje każdy z pacjentów znajdzie na swoim koncie? Są to m.in.:
- e-recepty, e-skierowania oraz e-zwolnienia,
- historia wizyt lekarskich, które odbyły się w ramach NFZ,
- informacje o zbliżających się wizytach u lekarza,
- lista przyjmowanych leków wraz z dawkowaniem,
- baza informacji o lekach dopuszczonych do obrotu w Polsce.
Zalety tych funkcjonalności dostrzegła pani Zofia (68 l), która od pewnego czasu całkowicie przestawiła się na IKP, rezygnując ze zbędnego gromadzenia dokumentów w postaci papierowej:
– Na co dzień korzystam z internetu przede wszystkim do opłacania rachunków i wideorozmów z bliskimi. Chociaż zaliczam się do osób aktywnych, które uwielbiają spędzać czas na świeżym powietrzu, koronawirus zmienił bardzo wiele w moim życiu. Staram się maksymalnie ograniczać wychodzenie z domu. Kiedy córka wspomniała mi o Internetowym Koncie Pacjenta, wiedziałam, że to rozwiązanie idealne dla mnie! – wspomina pani Zofia.
Wiele z funkcji zapewnianych przez Internetowe Konto Pacjenta doskonale wpisuje się w potrzeby seniorów, którzy mogą w ten sposób dobrze przygotować się do wizyty u lekarza rodzinnego bądź specjalisty. Ogromną wygodę stanowią e-recepty oraz e-skierowania.
– Nie bałam się o bezpieczeństwo swoich danych. W końcu to usługa rządowa, a połączenie jest szyfrowane. Z jakich funkcji korzystam najczęściej? Cieszę się, że zawsze mam pod ręką historię swojego leczenia. Od prawie roku odbywam wizyty wyłącznie telefonicznie i jestem do nich dobrze przygotowana. Skleroza wciąż mnie nie dopadła, ale wcześniej zdarzało się o czymś zapomnieć. Teraz mogę korzystać z elektronicznej ściągawki. Co jeszcze? Oczywiście wygodne e-recepty! No i ostatnio na swoje konto dostałam e-skierowanie do gastrologa. IKP to dla mnie strzał w dziesiątkę – podsumowuje pani Zofia.
Informacje medyczne udostępnione bliskim
Nie wszyscy seniorzy są aktywnymi użytkownikami internetu. Jednak twórcy IKP pomyśleli również o tej grupie. Każdy z użytkowników Internetowego Konta Pacjenta może zezwolić na dostęp do swojego konta bliskim, aby uzyskać pomoc choćby w realizowaniu e-recept i kontroli własnego stanu zdrowia i leczenia. Upoważnione osoby otrzymają elektroniczne recepty i skierowania w postaci SMS‑ów i wiadomości e-mail.
– Dobrze radzę sobie z komputerem, po telefonicznej konsultacji z lekarzem dostaję maile i SMS-y z e-receptami, albo e-skierowaniem do specjalisty. Ale w trakcie pandemii wolę korzystać z pomocy córki, dlatego upoważniłam ją do wglądu w moje Internetowe Konto Pacjenta. – tłumaczy pani Zofia – Marta, moja córka, też otrzymuje moje e-recepty i dostarcza mi leki prosto pod drzwi. Po prostu luksus! Namówiłam też mniej "cyfrowe" koleżanki do tego rozwiązania.
IKP wspiera w pandemii
Internetowe Konto Pacjenta zostało wyposażone w dodatkowe funkcje ze względu na trwającą pandemię. Możliwość zdalnego dostępu do informacji medycznej, otrzymywania e-recept i e-skierowań stanowi wartość samą w sobie w tych trudnych czasach. Jednak pacjenci, którzy podejrzewają u siebie zakażenie, mają teraz ułatwione zadanie. Dzięki telemedycynie mogą skonsultować się z lekarzem rodzinnym i w razie potrzeby otrzymać skierowanie na test. Po wykonaniu testu, informacja z wynikiem pojawi się na Internetowym Koncie Pacjenta. Nie trzeba sprawdzać co chwilę, czy wynik już jest. Każda osoba, która przynajmniej raz zalogowała się na IKP i zostawiła numer telefonu komórkowego, otrzyma powiadomienie, że na koncie jest już dostępny wynik testu.
Na Internetowym Koncie Pacjenta można nie tylko sprawdzić, czy wynik jest dodatni, ale w razie potrzeby otrzymać także dokument potwierdzający skierowanie na kwarantannę lub izolację domową. Wykorzystując formularz, który jest dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta, można także poinformować sanepid o tym, z kim mieliśmy kontakt w ostatnich dniach.
Wystarczy Profil Zaufany
Aby rozpocząć korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta, wystarczy odwiedzić serwis pacjent.gov.pl i zalogować się do aplikacji, np. przy pomocy Profilu Zaufanego. Cała procedura trwa zaledwie kilka minut. W zakładce Moje Konto podajemy swój numer telefonu i adres e-mail (aby to zrobić, należy kliknąć przycisk „Edytuj swoje dane” w sekcji Dane Kontaktowe). W ten sposób możemy też upoważnić bliskich do dostępu do IKP. Można także skorzystać z e-dowodu osobistego (czyli dowodu z warstwą elektroniczną) bądź zalogować się za pomocą konta bankowego (w przypadku PKO BP, banku spółdzielczego i Inteligo).
Internetowe Konto Pacjenta oznacza wygodę i bezpieczeństwo, szczególnie z punktu widzenia seniorów w trakcie pandemii.
Partnerami materiału są Centrum e-Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia