Osoba z niepełnosprawnością na zakupach

2019-09-18 0:00
Osoby z niepełnosprawnością nie korzystają z przyznanych im praw
Autor: Materiały Prasowe

Zakupy są elementem codziennego życia. Dla jednych to przyjemność i forma relaksu, dla innych obowiązek. Niestety dla dużej części osób z niepełnosprawnością często stają się one udręką.

Wydawać by się mogło, że coraz popularniejsze sklepy internetowe mogą zmienić tę sytuację. Zakupy online rzeczywiście „wyrównują szanse” osób o ograniczonych sprawnościach ruchowych, jednak w przypadku osób niedowidzących i niewidomych nie sprawdzają się całkowicie. Co więcej, kontakt z drugim człowiekiem, który jest elementem tradycyjnego robienia zakupów, może pełnić rolę terapeutyczną i socjalizującą, szczególnie ważną w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu.

– Obiekty usługowe i handlowe zgodnie z obowiązującymi przepisami powinny być tymi budynkami, które nie stawiają przed osobami o ograniczonych możliwościach ruchowych i percepcyjnych żadnych ograniczeń – podkreśla dr inż. arch. Natalia Przesmycka, ekspert Fundacji Neuron Plus, i dodaje: – Niestety często jest inaczej, a w codziennym funkcjonowaniu okazuje się, że nie wystarczy spełnić jedynie uwarunkowań prawnych, by miejsce robienia zakupów było przyjazne i dostępne.

Przykładowo osobie poruszającej się na wózku problemów mogą przysporzyć uliczne kioski. Wiele z nich ma ladę na wysokości około 1,3 m, czyli mniej więcej na wysokości twarzy osoby siedzącej na wózku lub nawet ponad nią. Trudność sprawić może wówczas nie tylko komunikacja ze sprzedawcą, ale również płacenie i odbieranie produktu. Problemem w sklepach, szczególnie w marketach i centrach handlowych, zwłaszcza dla osób starszych i niedowidzących, są natomiast etykiety. Wielkość liter i cyfr informujących o cenach czy terminach przydatności. A także sposób ekspozycji towarów na półkach, który często uniemożliwia dokonanie samodzielnego wyboru i właściwego osądu. Jeżeli dojdą do tego jeszcze głośna muzyka, nachalne informacje dźwiękowe czy intensywne zapachy, to w przypadku osób o obniżonej sprawności intelektualnej (lub po prostu w gorszej chwilowo kondycji psychicznej) zakupy w takim miejscu mogą stać się udręką. W przypadku osób dotkniętych spektrum autyzmu, może dojść nawet do ataku. W takim przypadku szukać należy miejsca spokojnego i ustronnego, o które niestety w przestrzeniach galerii handlowych czy wielkoprzestrzennych sklepów jest wciąż trudno. Obok rozwiązań architektonicznych i technicznych ułatwiających robienie zakupów osobom niepełnosprawnym, najważniejszy jednak wciąż pozostaje tzw. „czynnik ludzki”. Odpowiednio przeszkolona i wrażliwa obsługa to nie wszystko. Ważne są chęć udzielenia pomocy przez innych robiących zakupy, zainteresowanie drugim człowiekiem, wrażliwość i patrzenie na czynności dnia codziennego nie tylko przez pryzmat własnych możliwości.

Kampania STOP Barierom to informacyjno-edukacyjny projekt poruszający problem dostępności usług dla osób z niepełno sprawnościami w przestrzeni publicznej i komercyjnej. Więcej na www.stopbarierom.pl

Akcję wspierają: PKO Bank Polski, Fundacja BGK, Fundacja Orlen – DAR SERCA, Fundacja KGHM Polska Miedź, Totalizator Sportowy, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju

Najnowsze