Paliwa nam nie zabraknie

i

Autor: Materiał prasowy

4 miliony pełnych baków

Paliwa nam nie zabraknie

2022-08-01 13:10

Nie musimy się obawiać o dostępność paliw na polskim rynku. PERN, krajowy lider logistyki surowcowo-paliwowej właśnie oddał do użytkowania 7 nowych zbiorników na paliwa płynne. W sumie spółka w ostatnich latach wybudowała aż 20 nowych zbiorników, co oznacza prawie 0,6 mln metrów sześciennych nowych pojemności. Ma to ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, tak ważnego w obecnej sytuacji geopolitycznej.

Ostatnio wiele się mówi na temat bezpieczeństwa energetycznego. Jak je wzmacniać? Kto za nie odpowiada? Czy Polska ma możliwości magazynowania paliw i ropy? Czy jesteśmy gotowi na embargo, czyli zakaz sprowadzania paliw i surowców z Rosji?

Krwioobieg gospodarki

Jednym z filarów dobrze funkcjonującej gospodarki jest transport. Jest on często porównywany do krwiobiegu. Od jego sprawnego funkcjonowania zależy zdrowie i życie całego organizmu. Transport nie istnieje bez paliwa, a paliwo bez dobrze zorganizowanego operatora logistyki, czyli spółki PERN, której magazyny i rurociągi pozwalają sprawnie działać naszej gospodarce. Chodzi o to, że paliwo, które tankujemy na stacjach, musi przejść przez cały ciąg produkcyjny i logistyczny zanim trafi do naszych baków. Rafinerie produkują benzyny i olej napędowy z ropy naftowej, a potem te produkty naftowe trafiają do specjalnych zbiorników w bazach PERN. Stamtąd za pomocą rurociągów, kolei oraz autocystern są rozprowadzane po kraju i trafiają na stacje paliw.

Program inwestycyjny dla Polski

Po kilku falach pandemii mierzymy się z kolejnymi, bardzo poważnymi wyzwaniami związanymi z wojną za naszą wschodnią granicą. To wszystko potwierdziło słuszność inwestycji. PERN od kilku lat konsekwentnie rozbudowuje swoją infrastrukturę - w ciągu ostatnich lat możliwości przechowywania paliwa w naszym kraju zwiększyły się aż o jedną trzecią! Nowe zbiorniki znajdują się m.in. w nadmorskiej bazie paliw w Dębogórzu, której rola istotnie wzrasta w związku z sytuacją geopolityczną. Możliwość sprowadzania drogą morską paliw i ropy naftowej z różnych kierunków oznacza bezpieczeństwo dostaw oraz zapewnienie nieprzerwanego działania całej gospodarki.

To właśnie do Dębogórza trafiają paliwa z całego świata, które następnie mogą być magazynowane w zbiornikach lub od razu transportowane dalej. Dzięki takim inwestycjom nie musimy martwić się o dostępność paliw na stacjach benzynowych.

Dodatkowe ponad 4 mln pełnych baków

Zakończona właśnie inwestycja to siedem nowych zbiorników magazynowych, każdy o pojemności 32 tys. m3, w trzech różnych miejscach: Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej oraz w Dębogórzu. Ich pojemność odpowiada pojemności ponad 4 mln przeciętnych baków samochodowych. Obecnie PERN buduje jeszcze osiem magazynów. Zgodnie z planem trafią one do użytku już w przyszłym roku.

Łatwiejszy transport paliw

Trwa również budowa rurociągu Boronów-Trzebinia, prawie 100-kilometrowego odcinka, dzięki któremu paliwo dotrze jeszcze szybciej i bezpieczniej do południowej Polski. Przesył rurociągami to najbezpieczniejszy rodzaj transportu paliw – jest przyjazny środowisku i odporny na warunki atmosferyczne. Ze względu na sprawność i szybkość oraz zachowaną jakość paliwa jest to kluczowe ogniwo surowcowego i produktowego łańcucha dostaw. To także najbardziej efektywny rodzaj transportu.

Jesteśmy przygotowani również na embargo ropy naftowej z Rosji

Tocząca się wojna w Ukrainie ma bezpośredni wpływ na międzynarodowy rynek surowców, w szczególności ropy i gazu. Wiele krajów, po zaprzestaniu handlu z Rosją, ma dziś problemy z zapewnieniem sobie wystarczających dostaw surowców energetycznych. Polska jest w dobrej sytuacji. Od kliku lat sukcesywnie przygotowywała swoją infrastrukturę na sytuacje kryzysowe. Jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej czy paliw nie musimy się obawiać, bo dziś mamy możliwości sprowadzania surowca z dowolnego miejsca na świecie.

Warto przypomnieć, że Polska już test związany z ograniczeniem dostaw surowca ze Wschodu pozytywnie przeszła w 2019 roku. Wtedy z Rosji do naszego kraju trafiła ropa naftowa zanieczyszczona chlorkami organicznymi. Wówczas PERN, w uzgodnieniu z klientami, na 46 dni zatrzymał pracę rurociągu „Przyjaźń”, a dostawy ropy naftowej odbywały się poprzez Naftoport. Od tego czasu PERN usprawnił i unowocześnił swoją infrastrukturę oraz wybudował nowe magazyny na ropę naftową, które jeszcze bardziej ułatwiają transport drogą morską – 13 zbiorników położonych nad morzem, o łącznej pojemności prawie 1 mln m³. Dzięki nim polskie rafinerie mogą być bardziej elastyczne i sprowadzać ropę o różnym składzie z całego świata.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST PERN S. A.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE