Załóż konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS - krok po kroku

2012-10-09 4:00

Platforma Usług Elektronicznych została utworzona, by ułatwić i usprawnić klientom ZUS załatwianie różnych spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi. Teraz wszyscy, którzy chcą skontaktować się z ZUS, mogą to zrobić za pośrednictwem Internetu, bez wychodzenia z domu. W ten sposób można sprawdzić m.in. stan swojego konta emerytalnego w ZUS, zapytać, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń i czy regularnie składa dokumenty ubezpieczeniowe, uzyskać informacje o przyznanych świadczeniach. Wraz z naszą bohaterką panią Anią Wróblewską z Warszawy postanowiliśmy sprawdzić, jak działa Platforma Usług Elektronicznych ZUS i jakie sprawy można załatwić, korzystając z portalu pue.zus.pl.

- Dobrze pamiętam, jak moja mama przechodziła na emeryturę, ile razy musiała jeździć do oddziału ZUS, tracić czas, wystając w kolejkach. Mam nadzieję, że dzięki Platformie Usług Elektronicznych mnie uda się tego uniknąć. Dlatego postanowiłam jak najszybciej się tam zarejestrować. Do emerytury mam jeszcze dużo czasu, ale już teraz będę mogła np. kontrolować, co się dzieje z moimi składkami na ubezpieczenie emerytalno-rentow oraz ile pieniędzy znajduje się na moim koncie w ZUS - wyjaśnia pani Ania.

Krok 1. Wchodzimy na stronę pue.zus.pl

Każdy, kto chce uzyskać dostęp do usług świadczonych przez ZUS drogą elektroniczną, musi najpierw założyć sobie konto na Nowym Portalu Informacyjnym. Pani Ania wchodzi więc na stronę internetową pue.zus.pl.

Krok 2. Akceptacja regulaminu

Założenie konta składa się z dwóch etapów: rejestracji profilu oraz jego zaufania. Rejestracja w portalu jest darmowa, a posiadanie profilu zaufanego jest konieczne, żeby móc korzystać ze wszystkich funkcji portalu. Dlatego pani Ania musi mieć własny zaufany profil użytkownika. Pierwszym etapem rejestracji nowego profilu na Nowym Portalu Informacyjnym ZUS jest zapoznanie się z regulaminem. Pani Ania uważnie czyta i akceptuje regulamin, zaznaczając pole "Oświadczam, że akceptuję regulamin zakładania profilu", a następnie klika przycisk Załóż profil.

Krok 3. Rejestracja profilu

Teraz pani Ania musi wybrać sposób rejestracji swojego profilu. Może to zrobić na trzy sposoby: uzyskując login i hasło PUE, za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego e-PUAP. Pani Ania nie dysponuje jednak ani certyfikatem kwalifikowanym, ani profilem zaufanym na e-PUAP. Dlatego musi zarejestrować profil niezaufany, klikając w okienko "Rejestruj profil niezaufany". Na ekranie monitora pokazuje się formularz rejestracji nowego portalu. Pani Ania musi wprowadzić swoje podstawowe dane identyfikacyjne - imię i nazwisko, PESEL, numer telefonu i adres e-mailowy. Po wprowadzeniu danych na profilu niezaufanym pani Ania tworzy własne hasło, które musi się składać z minimum 8 znaków, w tym litery małe i duże, cyfry, znaki szczególne (np. @, kropka, przecinek itp.). Następnie rejestruje profil niezaufany PUE i otrzymuje z ZUS 10-cyfrowy login.

Wirtualny doradca

W ramach Platformy Usług Elektronicznych ZUS do dyspozycji klientów jest także wirtualny doradca, który odpowiada na pytania, wyjaśnia, gdzie można szukać potrzebnych informacji i pomaga poruszać się po witrynie. Pani Ania wysyła e-mail do wirtualnego doradcy z pytaniem: Co to jest subkonto w ZUS? Odpowiedź dostaje natychmiast.

Krok 4. Zaufanie profilu

I w tym momencie nie obejdzie się bez wizyty w oddziale lub inspektoracie ZUS (na szczęście jednorazowej), ponieważ profil niezaufany pozwala korzystać jedynie z podstawowych funkcji systemu. Żeby móc korzystać ze wszystkich możliwości portalu pue.zus.pl, konieczne jest zaufanie profilu. Tak jak np. w banku lub na poczcie trzeba potwierdzić tożsamość, aby nikt niepowołany nie miał dostępu do naszych danych. Pani Ania musi więc udać się do najbliższej placówki ZUS (z wizytą w oddziale ZUS nie można za długo zwlekać, bo wygenerowany login po 7 dniach traci ważność).

Krok 5. Wizyta w ZUS

Pani Ania ma najbliżej do inspektoratu ZUS przy ul. Kasprowicza. W sali obsługi klientów jest zainstalowany system kierowania ruchem, który umożliwia monitorowanie liczby oczekujących i czas obsługi interesantów. W sali są ustawione specjalne biletomaty, a na dotykowym ekranie wyświetlają się rodzaje spraw, które można załatwić w ZUS - np. emerytury i renty, zasiłki. Pani Ania chce zaufać swój profil, więc wybiera okienko z napisem PUE i otrzymuje numerek. Nie musi wystawać w kolejce, tylko z pobranym numerkiem spokojnie czeka na wezwanie. Numer biletu oraz stanowisko, przy którym może załatwić swoją sprawę, są wyczytywane przez lektora, a dodatkowo wyświetlane również na specjalnych tablicach elektronicznych.

Krok 6. Wydanie zaświadczenia o zaufaniu profilu

Pani Ania podchodzi do okienka, nad którym wyświetla się jej numerek, i pokazuje swój dowód. Pracownica sali obsługi sprawdza wszystkie dane, a następnie na żądanie klienta wydaje zaświadczenie o zaufaniu profilu PUE. Pani Ania dowiaduje się jeszcze, jak dalej ma postępować i kiedy jej profil zostanie aktywowany.

Krok 7. Korzystanie z profilu

Po zaufaniu profilu pani Ania może już swobodnie korzystać ze wszystkich funkcjonalności portalu pue.zus.pl. Wystarczy, że się na nim zaloguje - wtedy może już wejść w profil ubezpieczonego i uzyskać wgląd do swojego konta w ZUS. Przede wszystkim może tu sprawdzić, ile składek zostało na nim zgromadzonych. Może też prześledzić od jakiej podstawy są odprowadzane składki. Dowie się, ile pieniędzy z jej osobistego konta ZUS przekazuje do OFE. Od razu znajdzie informacje o podstawach wymiaru składek na ubezpieczenia za 12 ostatnich miesięcy. Jeśli jednak zechce uzyskać informacje o wcześniejszych składkach, musi złożyć wniosek o dane archiwalne (wystarczy, że naciśnie przycisk "zamów archiwalne dane").

Umawianie się na wizytę

Pani Ania chce także wybrać się do oddziału ZUS, żeby osobiście wyjaśnić pewne wątpliwości związane z przekazywaniem jej składek do OFE. Żeby nie tracić czasu, chce wcześniej umówić się na wizytę. I tu z pomocą znowu przychodzi PUE. Pani Ania może zarezerwować wizytę bezpośrednio ze swojego konta na portalu. Wystarczy, że kliknie w ikonkę COT i połączy się z Centrum Obsługi Telefonicznej (jeśli nie ma chwilowo dostępu do Internetu, może wybrać numer 801 400 987 z telefonu stacjonarnego). Natychmiast zgłasza się konsultant ZUS i rezerwuje termin wizyty w oddziale. Może też skorzystać na portalu PUE z funkcji rezerwowania wizyty w placówce ZUS.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze