Audi A6 e-tron concept

i

Autor: Audi Koncepcyjne elektryczne Audi A6 e-tron

Audi A6 e-tron concept. W reflektorach projektory, a lakier odbija promienie słoneczne - WIDEO, ZDJĘCIA

2021-04-19 14:04

Audi konsekwentnie realizuje swoją wizję mobilności elektrycznej i prezentuje kolejny samochód napędzany wyłącznie energią elektryczną. Podczas Auto Show Shanghai 2021, Niemcy zaprezentowali koncepcyjne Audi A6 e-tron. Auto bazuje na nowej platformie PPE dla pojazdów z napędem elektrycznym i zostało nafaszerowane technologicznymi nowinkami. Lakier odbija promienie słoneczne, a lampy potrafią wyświetlać przed samochodem oraz wokół niego rozmaite grafiki.

Audi A6 e-tron concept pokazane na Auto Shanghai 2021, osadzone jest na opracowanej pod kierownictwem Audi przyszłościowej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym - PPE i wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny. Samochód ten to zupełnie nowa koncepcja projektowa — jedyną cechą łączącą go z obecnym Audi A6 są wymiary. Karoseria o długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m, została zaprojektowana jako Sportback, a jej linie w oczywisty sposób nawiązują do aktualnego języka designu marki Audi. Dynamicznie nakreślona karoseria pojazdu to przedsmak wyglądu przyszłych modeli Audi produkcji seryjnej i jasna wskazówka, jak wyglądać będą pojazdy klasy luksusowej z czterema pierścieniami w logo. Co ciekawe, współczynnik oporu powietrza cW wynosi w tym pojeździe zaledwie 0,22, co oznacza minimalny opór aerodynamiczny. Koła są 22-calowe, a smukłe lusterka zewnętrzne są wyposażone w kamery.

Zobacz również: Audi A7L naprawdę powstało! To reprezentacyjny sedan

Niebywałą ciekawostką jest lakier „Heliosilver” przyczyniający się do zmniejszenia zużycia energii. Lakier odbija znaczącą część słonecznego promieniowania termicznego, zmniejszając tym samym ilość energii dostającej się do karoserii pojazdu, a przede wszystkim do jego wnętrza. W rezultacie, aby utrzymać stały poziom komfortu termicznego we wnętrzu, w wielu sytuacjach nie trzeba używać klimatyzacji — a jest to poza układem napędowym jeden z głównych podzespołów mających wpływ na zużycie energii. To korzystnie wpływa na zasięg samochodu i na jego ślad węglowy.

Projektory w reflektorach

Płaskie reflektory przednie i światła tylne są wąskie i perfekcyjnie wkomponowane w ogólną kompozycję linii pojazdu. Technika świateł cyfrowych Matrix LED i OLED, nawet przy ich minimalnej powierzchni, umożliwia osiągnięcie maksymalnej jasności i szerokiego wachlarza funkcji, a jednocześnie oferuje możliwość dostosowania sygnatur świetlnych do własnych preferencji. Zespół projektantów oświetlenia i programistów Audi po raz kolejny w pełni pokazał swe możliwości — w elementach oświetlenia A6 e-tron umieszczono mnóstwo nowych funkcji i opcji personalizacji.

Zobacz: Elektryczne nowości! Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron to kompaktowe SUV-y z dużym zasięgiem

Po obu stronach karoserii wbudowano po trzy niewielkie projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które po otwarciu drzwi przekształcają nawierzchnię obok pojazdu w scenę — niewielkie, dynamicznie rozszerzane efekty świetlne witają osoby wsiadające do samochodu komunikatem w ich własnym języku. Małe projektory o wysokiej rozdzielczości wyświetlają także na nawierzchni symbole ostrzegawcze: na przykład informują rowerzystów, że za chwilę otworzą się drzwi pojazdu. Cztery inne projektory LED o wysokiej rozdzielczości — w niewidoczny sposób wbudowane w narożniki pojazdu — emitują sygnał kierunkowskazu. Wygląd tych projekcji można zmienić, dostosowując je do różnych rynków i przepisów lokalnych. Ponadto możliwość projekcji obrazu na nawierzchni wokół, pozwala wysyłać innym użytkownikom drogi sygnały wizualne.

Cyfrowe reflektory Digital Matrix LED charakteryzują się niemal kinową jakością projekcji. Jeżeli na przykład Audi A6 e-tron jest podczas ładowania akumulatorów zaparkowany przodem do ściany, kierowca i pasażerowie mogą spędzić ten czas grając w wyświetlane na tejże ścianie gry. Zamiast na małym ekranie w kabinie, będą widzieli wirtualne obrazy gry w formacie XXL, wyświetlane na ścianie. Aby mieć wyjątkowo dobry widok na obraz gry, który może mieć nawet kilka metrów długości, gracze mogą stać przy pojeździe lub bezpośrednio przed nim. Swymi posunięciami w grze sterują za pomocą smartfonów. Sama gra również jest produktem Audi — projektanci Audi wymyślili ją i opracowali specjalnie z myślą o koncepcyjnym Audi A6 e-tron.

W tyle pojazdu koncepcyjnego znaleźć można cyfrowe elementy OLED nowej generacji, które tworzą nieprzerwany pas świetlny i działają jak wyświetlacz. Można ich użyć również do tworzenia niemal nieograniczonej liczby wariacji spersonalizowanych cyfrowych sygnatur świetlnych i dynamicznych świateł dostosowanych do gustu klienta. Nowością w światłach tylnych jest trójwymiarowa architektura elementów OLED. Dynamiczny pokaz świetlny można oglądać nie tylko jak dotychczas w dwóch wymiarach, ale z imponującym, przestrzennym, trójwymiarowym efektem.

Moc i zasięg

Audi A6 e-tron oparte na platformie PPE będzie mogło w przyszłości pochwalić się zasięgiem ponad 700 km (wg norm WLTP), a najmocniejsze pojazdy z tej rodziny będą przyspieszały od 0 do 100 km/h w niecałe 4 sekundy. Dwa silniki elektryczne w koncepcyjnym Audi A6 e-tron mogą zapewnić łączną moc wyjściową 350 kW i moment obrotowy 800 Nm. Kluczowym elementem przyszłej floty PPE jest moduł baterii umieszczony między osiami. W modelu A6 e-tron bateria magazynuje około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej podłogi pojazdu umożliwia zamontowanie tam stosunkowo płaskiego układu baterii. Oznacza to, że bez wprowadzania zmian do architektury bazowej, po raz pierwszy możliwe będzie wykorzystanie tej platformy zarówno w pojazdach z wysokim prześwitem, jak i w samochodach o dynamicznej, niskiej architekturze.

Ma platformie PPE przewidziano wersje z jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi przedniej i jednym na osi tylnej. Za pomocą systemu elektronicznej koordynacji te dwa silniki dostarczą na żądanie napęd na cztery koła i pozwolą uzyskać doskonałą równowagę między dynamiką jazdy i wydajnością energetyczną. Rodzina pojazdów e-tron będzie również oferowała wersje podstawowe, zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu. W tym przypadku napęd pojazdu zapewniał będzie pojedynczy silnik elektryczny zamontowany na osi tylnej.

Zawieszenie przednie Audi A6 e-tron to konstrukcja pięciowahaczowa, specjalnie zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych. Oś tylna jest wielowahaczowa. W modelu koncepcyjnym zamontowano zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami. Baterie w Audi A6 e-tron concept można na stacjach szybkiego ładowania naładować do mocy 270 kW w bardzo krótkim czasie. Wystarczy 10 minut, by naładować akumulator w stopniu wystarczającym na przebycie ponad 300 km. 100 kWh akumulator koncepcyjnego Audi A6 e-tron można naładować od 5 do 80 procent w niecałe 25 minut.

QUIZ. Sprawdź, ile wiesz o marce Audi

Pytanie 1 z 18
Firma Audi została założona:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki