Audi R18 e-tron quattro: Długodystansowy mocarz znów triumfuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans

2013-06-24 10:51

Po raz drugi z rzędu, Audi wystawiając wyścigową hybrydę z napędem na cztery koła, wygrywa 24-godzinny wyścig w Le Mans. Firma z Ingolstadt dzięki modelowi R18 e-tron quattro, zbudowanemu na potrzeby motorsportu, zapisała się kolejny raz w historii najsłynniejszego długodystansowego wyścigu świata.

Audi R18 e-tron quattro należy do grona najszybszych i najefektywniejszych samochodów na świecie. Pojazd to koncepcja nowoczesnej hybrydy z dwoma silnikami. Pierwszy wysokoprężny spalinowy motor napędza tylną oś, a jednostka elektryczna (aktywna w niektórych momentach) oś przednią. Dla lepszej dynamiki jazdy i rozłożenia ciężaru, oba rodzaje napędu zostały od siebie odseparowane.

Silnik spalinowy umieszczony centralnie, oparto na jednostce V6 TDI o pojemności 3.7-litra. Generowana przez niego moc wynosi 360 kW (490 KM) i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Specjalna konstrukcja umożliwia krótkie drogi przepływu powietrza. Stronę wydechową umieszczono w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów. Dzięki temu, że kąt ma 120 stopni, zapewnia niskie położenie środka ciężkości. Dużych rozmiarów turbosprężarka, ze sprężaniem ograniczonym do 2,8 bara i zmienną geometrią, wspiera wytwarzanie momentu obrotowego. Zbiornik paliwa ma pojemność 58 litrów.

>>> Quattro - 30 lat sportowej myśli Audi <<<

Sekwencyjna, sześciostopniowa przekładnia, za pośrednictwem mechanizmu różnicowego, kieruje siły napędowe na tylne koła. Obudowę skrzyni biegów wykonano z ultralekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) ze wstawkami z tytanu. Takie rozwiązanie, podobnie jak zastosowanie nadwozia monocoque, składającego się z matrycy z CRP z aluminiowym wypełnieniem w kształcie plastra miodu, pomaga w utrzymaniu niewielkiego ciężaru pojazdu. Wyścigowa hybryda dzięki aerodynamicznemu nadwoziu i technice wytwarzania ram i karoserii z jak najlżejszych materiałów, waży 915 kg.

Umieszczony przy przedniej osi napęd elektryczny o mocy 160 kW, odzyskujący energię z hamowania, jest zespołem silnika MGU (ang. Motor Generator Unit). Dwie stale aktywne jednostki synchroniczne wchodzące w jego skład, za pomocą specjalnego układu elektronicznego przetwarzają odzyskaną energię w prąd stały. Prąd z kolei zasila akumulator energii kinetycznej, który umiejscowiono po lewej stronie w kokpicie, w korzystnym miejscu pod względem rozłożenia punktów ciężkości. Olejowo-wodny wymiennik ciepła chłodzi akumulator. Układ ten napędzający koła przednie uruchamia się powyżej prędkości 120 km/h, co czyni momentami z Audi R18 pojazd z napędem na cztery koła. Łączna moc silnika spalinowego oraz elektrycznego wynosi około 500 KM. Energia z rekuperacji jest wytwarzana za sprawą potężnych hydraulicznych hamulców. Tarcze wykonano z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym.

Audi R18 e-tron quattro - DANE TECHNICZNE

Pojemność skokowa silnika TDI 3 700 cm3
Moc silnika TDI ponad 360 kW (490 KM)
Moment obrotowy silnika TDI ponad 850 Nm
Moc silników elektrycznych 2 x 80 kW
Pojemność zbiornika paliwa
58 l
Zużycie paliwa w Le Mans w 2012 roku 33,3 l/100 km
Prędkość maksymalna ok. 330 km/h
Długość / szerokość / wysokość 4650 / 2000 / 1030 mm
Ciężar własny 915 kg

.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki