Debiut Volvo S90: taka jest nowa flagowa limuzyna ze Szwecji

2015-12-02 17:55

Volvo Car Group nareszcie oficjalnie przedstawia nową generację swojej flagowej limuzyny. Luksusowe Volvo S90 mierzące niemal 5 metrów długości, radykalnie zrywa z kształtami swojego poprzednika, podążając wzorniczym śladem zapoczątkowanym przez drugą generację XC90.

Volvo S90 zastępujące w portfolio model S80, zostało zbudowane na dużej, dającej się skalować platformie podwoziowej SPA. W oparciu o tę strukturę powstało jako pierwsze nowe XC90. Bryła auta osadzona na dużych kołach (od 17- do 21-cali) ma odpowiednie proporcje typowe dla aut reprezentacyjnego segmentu. Przednie światła w technologii LED otrzymały charakterystyczny kształt młota Thora. Tylne lampy nawiązują do tych, jakie zastosowano w studyjnym modelu Concept Coupe. S90 jest o ponad 11 cm dłuższe od S80 i mierzy 4960 mm długości. Szerokość to 2020 mm, a wysokość wynosi 1440 mm.

Przeczytaj: TEST nowe Volvo XC90 D5 Inscription: król SUV-ów?

We wnętrzu panuje minimalistyczna elegancja znana z flagowego SUV-a. Większość funkcji wywołuje się za pomocą ustawionego w pionie 9-calowego ekranu dotykowego, który powstał przy współpracy z firmą Apple. Cechą odróżniającą S90 od XC90 są pionowo umieszczone szczeliny nawiewu, po obu stronach panelu dotykowego. Inaczej poprowadzono listwy ozdobne i przeprojektowano system nagłośnienia Bowers&Wilkins pod kątem kabiny S90. Na liście wyposażenia nie zabraknie wielu wzorów tapicerki z naturalnej skóry, najnowszych systemów multimedialnych czy systemu Volvo On Call pozwalającego sterować z telefonu wieloma funkcjami auta.

Volvo S90 - silniki

Gama jednostek napędowych będzie oparta o silniki 4-cylindrowe zasilane benzyną oraz olejem napędowym. Najpierw w ofercie pojawią się dwie wersje wysokoprężne: D4 o mocy 190 KM i D5 AWD o mocy 233 KM. Później dołączy do nich jeszcze jedna, bazowa odmiana wysokoprężna o niższej mocy. W modelu D5 zastosowano unikalne rozwiązanie Power Pulse, które znacząco poprawia przyspieszenie i elastyczność samochodu. Silnik elektryczny spręża powietrze i gromadzi je w specjalnym zbiorniku. Gdy kierowca naciśnie mocniej gaz, sprężone powietrze trafia przez litr powietrza do turbosprężarki eliminując efekt tzw. turbodziury.

Sprawdź: TEST Volvo V40 Cross Country T5 AWD: hot cross hatch

Jednostki benzynowe będą oparte o silniki 2.0 Drive-E. Najmocniejsza odmiana T6 AWD 320 KM osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w 5,8 s. Ponad 400-konna odmiana hybrydowa T8 AWD Twin Engine będzie dysponowała dodatkowo silnikiem elektrycznym o mocy ponad 62 kW, który zapewni limuzynie jeszcze lepsze osiągi. Do oferty dołączy także wersja T5 z napędem na przednią oś.

Volvo S90 - bezpieczeństwo

Volvo S90 otrzyma bardzo bogaty zestaw seryjnego wyposażenia w systemy bezpieczeństwa, obejmujący m.in. system City Safety zapobiegający kolizji do różnicy prędkości 80 km/h przed poprzedzającym pojazdem. W modelu tym po raz pierwszy na świecie zainstalowano system wykrywający duże zwierzęta takie jak łosie, jelenie, czy konie. System detekcji tych zwierząt pozwala uniknąć bądź zmniejszyć konsekwencje takich wypadków. Inna nowość to system automatycznej jazdy w korku oraz samoczynnego utrzymywania się na pasie jazdy działający do prędkości 110 km/h włącznie.

Limuzyna to kolejny produkt obrazujący ważną transformację marki. W ciągu czterech najbliższych lat wymienione zostaną wszystkie auta w ofercie Volvo. Debiut nowego Volvo S90 przed szeroką publicznością odbędzie się na styczniowych targach motoryzacyjnych w Detroit.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki