Elektryczny Hyundai IONIQ 5: płaska podłoga, duży zasięg i świetne osiągi - WIDEO, ZDJĘCIA

2021-02-23 11:38 Rafał Mądry

Hyundai IONIQ 5 to zupełnie nowy samochód elektryczny. Auto przywołuje śmiałą sylwetkę Hyundaia Pony, pierwszego samochodu produkcyjnego firmy Hyundai, podkreślając w ten sposób 45-letnią historię pojazdów koreańskiej marki. Rozstaw osi liczy aż 3 metry, podłoga jest całkowicie płaska, a wnętrze niebywale przestronne i komfortowe za sprawą szeregu innowacyjnych rozwiązań. Auto trafi do sprzedaży w połowie 2021 roku.

Hyundai IONIQ 5 został zbudowany w oparciu o dedykowaną platformę Hyundai Electric-Global Modular Platform (E-GMP), dzięki czemu posiada wyjątkowe proporcje z wydłużonym rozstawem osi, innowacyjne wnętrze oraz wysoką wydajność połączoną z możliwością ultraszybkiego ładowania i funkcją Vehicle-to-Load (V2L), a także zaawansowane funkcje łączności i wspomagania kierowcy. Choć na zdjęciach samochód wydaje się być kompaktem, w rzeczywistości to SUV postawiony na 20-calowych felgach, z rozstawem osi liczącym 3000 mm i nadwoziem mierzącym 4635 mm długości oraz 1605 mm wysokości. Bagażnik oferuje 531 litrów przestrzeni ładunkowej, którą można zwiększyć do prawie 1600 litrów, gdy siedzenia w drugim rzędzie są całkowicie złożone. 

Przeczytaj też: Nowy Hyundai Kona 2021 w salonach. CENNIK, wyposażenie, KONIEC z dieslem!

W całym wnętrzu przewija się motyw Living Space. Ciekawą koncepcją jest ruchoma konsola środkowa, która może cofnąć się nawet o 140 mm. Dużą swobodę ruchu wewnątrz pojazdu zapewnia płaska podłoga, pod którą umieszczono akumulatory. Siedzenia są sterowane elektronicznie, przednie są odchylane pod optymalnym kątem, mają podnóżki i zapewniają pasażerowi poczucie nieważkości. Wiele elementów wnętrza – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik –wykorzystuje ekologiczne materiały pozyskiwane w zrównoważony sposób, m.in. butelki PET z recyklingu, przędzę roślinną i z naturalnej wełny, skórę ekologiczną i bio farbę z ekstraktami roślinnymi.

Auto integruje zaawansowane technologie i rozwiązania cyfrowe. Szeroki, konfigurowalny, podwójny kokpit zawiera 12-calowy, w pełni dotykowy ekran informacyjno-rozrywkowy oraz 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Wyświetlacz Head-Up w rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD) zmienia przednią szybę w ekran wyświetlacza. IONIQ 5 został również wyposażony w Hyundai SmartSense, pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa i wygody w drodze.

Hyundai IONIQ 5
Autor: Hyundai Hyundai IONIQ 5

Napęd elektryczny

Hyundai IONIQ 5 jest dostępny z szeregiem różnych napędów elektrycznych, aby dopasować się do potrzeb w zakresie mobilności. Klienci mogą wybierać spośród dwóch opcji akumulatorów, 58 kWh lub 72,6 kWh oraz dwóch układów silników elektrycznych: podstawowego z silnikiem tylko z tyłu, albo opcjonalnego z silnikami z przodu i z tyłu. Wszystkie warianty zapewniają znakomity zasięg i osiągają prędkość maksymalną 185 km/h.

Na szczycie gamy silników elektrycznych znajduje się opcjonalny napęd na wszystkie koła (AWD) w połączeniu z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh, zapewniający łączną moc wyjściową 225 kWh i moment obrotowy 605 Nm. Ta wersja może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w 5,2 sekundy. Dla wersji z napędem na dwa koła (2WD) i akumulatorem 72,6 kWh zasięg IONIQ-a 5 na jednym ładowaniu wyniesie około 470–480 km, zgodnie z cyklem WLTP. Auto może holować przyczepy o masie do 1600 kg.

  Napęd RWD Napęd AWD
Bateria 58 kWh

170 KM, 350 Nm

0–100 km/h: 8,5 s

235 KM, 605 Nm

0–100 km/h: 6,1 s
Bateria 72,6 kWh

217 KM, 350 Nm

0–100 km/h: 7,4 s

306 KM, 605 Nm

0–100 km/h: 5,2 s
KUKag6ZtuPY

Szybkie ładowanie

Platforma E-GMP może obsługiwać zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V. Platforma oferuje standardowo możliwość ładowania 800 V wraz z ładowaniem 400 V bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Jest to pierwsza na świecie opatentowana technologia, która wykorzystuje silnik i falownik w celu zwiększenia napięcia z 400 V do 800 V, by zapewnić stabilną zgodność ładowania. Dzięki ładowarce 350 kW IONIQ 5 może być naładowany od 10 procent do 80 procent w zaledwie 18 minut. Wystarczy pięć minut ładowania, aby uzupełnić energię wystarczającą na przejechania 100 km.

Innowacyjna funkcja V2L umożliwia swobodne używanie lub ładowanie dowolnych urządzeń elektrycznych, takich jak rowery elektryczne, skutery lub sprzęt kempingowy - w ruchu lub stacjonarnie.Funkcja V2L może dostarczyć do 3,6 kW mocy. Port V2L znajduje się pod siedzeniami w drugim rzędzie i można go używać, gdy pojazd jest włączony. Drugi port V2L znajduje się przy porcie ładowania na zewnątrz pojazdu. Za pomocą konwertera Klienci mogą ładować sprzęt elektryczny dużej mocy. Port zewnętrzny zapewnia zasilanie nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony.

IONIQ

IONIQ to nowa submarka. W ramach tej misji, Hyundai będzie oferować rozwiązania związane z pojazdami elektrycznymi, koncentrując się na niestandardowych, przyjaznych dla środowiska rozwiązaniach. Po wprowadzeniu na rynek modelu IONIQ 5, Hyundai rozszerzy swoją gamę pojazdów bezemisyjnych o elektrycznego sedana IONIQ 6 i dużego SUV-a IONIQ 7.

Najnowsze