Docelowo w Polsce droga ekspresowa S3 będzie miała długość ponad 520 km i połączy północną część kraju, od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście, wzdłuż zachodniej granicy, z przejściem granicznym w Lubawce na południu. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją.
Poszczególne etapy
Budowa trasy ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku realizowana jest przez Oddziały GDDKiA w Zielonej Górze (33 km) oraz we Wrocławiu (84 km). Pierwszy z odcinków (zadanie III), dla których inwestorem jest GDDKiA we Wrocławiu, znajduje się pomiędzy węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ, a jego długość wynosi około 14,4 km. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Salini – Pribex, a w ramach zadania powstają m.in. trzy węzły drogowe: Kaźmierzów, Polkowice oraz Lubin Północ. Do czerwca 2019 r. oddane do użytkowania zostaną Miejsca Obsługi Podróżnych – MOP II Biedrzychowa i MOP III Lubin, gdzie zgodnie z podpisaną umową dzierżawcy mają wybudować MOP-y z całą infrastrukturą, w tym stacje paliw z częścią restauracyjną.
i
Następny z realizowanych odcinków (zadanie IV) o długości około 11,3 km zaczyna się tuż za węzłem Lubin Północ. Trasa S3 prowadzi tutaj łukiem omijając od zachodu Lubin. Przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 335 powstał węzeł drogowy Lubin Zachód. Na wysokości miejscowości Chróstnik S3 krzyżuje się z DK3, gdzie powstał węzeł Lubin Południe. W ramach zdania wykonano dziewięć obiektów inżynierskich w technologii żelbetowej oraz budowę 12 km dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego i łącznic na węzłach.
Odcinek pomiędzy Chróstnikiem, a węzłem Legnica II (zadanie V) liczy ponad 22 km. Wykonawcą jest firma Budimex. Południowy fragment tego zadania stanowi obwodnicę Legnicy. W ciągu trasy powstają m.in. trzy węzły drogowe: Legnica Północ, Legnica Zachód (połączenie S3 z DK94) oraz Legnica Południe. Ostatni z wymienionych węzłów jest węzłem autostradowym i 7 maja br., poprzez tymczasową organizację ruchu, połączył S3 z A4.
Oddanie do ruchu
W pierwszej kolejności planowane jest udostępnienie odcinka V od w. Legnica Południe, do w. Lubin Południe, a następnie odcinka IV od w. Lubin Południe do w. Lubin Północ. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne jest dokonanie odbiorów, odpowiednie przygotowanie organizacji ruchu oraz sprawdzenie bezpieczeństwa. Przewidywany jest termin udostępnienia trasy na przełomie czerwca i lipca br. Kolejnym etapem będzie uzyskanie pozwoleń na użytkowanie dla zadania III od w. Kaźmierzów, do w. Lubin Północ.
Główne cele budowania drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku inwestycji to przede wszystkim poprawienie warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego oraz skomunikowanie przygranicznych terenów południowej Polski z centralną częścią kraju.
i