Zegary samochodowe

i

Autor: Rafał Mądry Zegary samochodowe

Kary więzienia za cofanie liczników auta! Sejm przyjął nowelizację prawa

2019-03-16 18:21

Kary więzienia za cofanie liczników! Sejm decyzją 417 posłów przyjął zmiany w Prawie o ruchu drogowym i Kodeksie karnym. Za każde przekręcenie licznika będzie grozić od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Z przyjętej przez Sejm nowelizacji ustawy wynika, że karani będą zarówno zleceniodawcy, jak i wykonawcy takiej usługi.

Sejm uchwalił nowelizację kodeksów: drogowego i karnego. Przewiduje ona m.in. kary więzienia za fałszowanie wskazań licznika samochodowego. To ważny krok w kierunku unormowania rynku samochodów używanych i uzdrowienia konkurencji. Zmiany są wycelowane w nieuczciwych handlarzy, którzy kręcąc liczniki, oszukują swoich klientów.

Od 3 miesięcy do lat 5 pozbawienia wolności – tyle będzie grozić za nieuzasadnianą ingerencję we wskazania licznika przebiegu w przyjętych przez Sejm zmianach w Prawie o ruchu drogowym i Kodeksie karnym. Ustawa ma objąć karą m.in. zmianę wskazań stanu licznika oraz ingerencję w prawidłowość pomiaru.

Uchwalona nowelizacja wprowadza również zakaz wymiany drogomierza w pojazdach. Jedynym wyjątkiem od tej reguły ma być jego uszkodzenie lub konieczność wymiany części pojazdu nierozerwalnie złączonej z licznikiem. Gdy właściciel samochodu nie zgłosi w stacji kontroli pojazdów faktu wymiany całego licznika na nowy z powodu awarii (w ciągu 14 dni), będzie podlegał karze grzywny do 3 tys. zł.

Wykrywanie oszustw ma być dodatkowo sprawniejsze dzięki częściej aktualizowanym danym w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Projekt przewiduje, że przy każdej kontroli drogowej, takie służby, jak: Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa, a także policjanci oraz służby celne, będą miały obowiązek spisywania aktualnego stanu licznika kontrolowanego samochodu.

Patologia rynku aut używanych

- Problem przekręcanych liczników od zawsze mocno szkodził rynkowi aut używanych. Dotyczy on w szczególności samochodów importowanych, stanowiących większość ofert komisowych, których historia i przebiegi były bardzo trudne do zweryfikowania. Dlatego nowelizacja ustawy to duży krok w stronę normalizacji rynku samochodów używanych oraz standardów z krajów Europy Zachodniej, gdzie  kary funkcjonują od lat. Oczywiście, nie wyeliminuje to od razu procederu cofania liczników, ponieważ na rynku nadal dostępne są auta sprowadzone do naszego kraju w poprzednich latach. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w samym tylko w 2018 r. sprowadzono do Polski ponad milion samochodów, których średnia wieku wynosiła 12 lat. Niestety nie dowiemy się już, w ilu z nich zostały przekręcone liczniki. Niemniej można zakładać, że wprowadzone przez Sejm zmiany zaczną być zauważalne już na początku 2020 r. W perspektywie czasu przełoży się to również na większą świadomość kierowców, którzy często już teraz zamiast samochodów sprowadzanych z zagranicy, wolą zapoznać się z ofertami samochodów używanych z autoryzowanych salonów sprzedaży lub zakup auta pokontraktowego profesjonalnie serwisowanego od nowości przez wyspecjalizowanego operatora

- zauważa Grzegorz Grodecki, Dyrektor Zarządzający Master1.pl, sieci sprzedaży samochodów pokontraktowych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki