Droga S3 docelowo połączy zespół portów morskich Szczecin – Świnoujście z południową granicą kraju. Stanowi nie tylko fragment korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją, ale także szlaku łączącego okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry. Docelowa długość S3 to blisko 510 km.
Kilka dni temu do użytku oddano dwa odcinki, od węzła Nowa Sól Południe do węzła Gaworzyce (16,4 km) oraz od węzła Gaworzyce do węzła Kaźmierzów (16,9 km). Zrealizowano je kosztem ok. 803 mln zł przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Powstała dwujezdniowa droga ekspresowa na którą można wjechać poprzez jeden z pięciu węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Głogów Zachód i Głogów Południe.
Nie tylko droga
Poza nawierzchnią, wybudowano także 33 obiekty mostowe w tym estakadę o długości 160 m nad doliną rzeki Biała Woda oraz drogą powiatową (estakada pełni także funkcję przejścia dla zwierząt), Obwód Utrzymania Drogi, a także przebudowano istniejącą sieć dróg w miejscu przecięcia nową S3. Nowy odcinek pozwoli skrócić niemal o połowę czas przejazdu pomiędzy Nową Solą a Kaźmierzowem. Dzięki niemu z miejscowości leżących wzdłuż dotychczasowej DK3 wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy.
Jeszcze w tym roku do użytku zostanie oddany kolejny fragmenty S3 w woj. lubuskim – od Zielonej Góry do Nowej Soli (dobudowa drugiej jezdni), a w woj. dolnośląskim od autostrady A4 do Bolkowa w kierunku granicy z Czechami. Wyłoniono też najkorzystniejsze oferty na zaprojektowanie i budowę przedłużenia S3 do granicy państwa. Ten ostatni 32-kilomertrowy odcinek udrożni cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki. Zakończenie prac planowane jest na 2023 rok.