Ford rozpoczyna współpracę z Renault. Przełom na rynku aut elektrycznych?

2025-12-09 12:05

Ford oraz Grupa Renault ogłosiły nawiązanie strategicznego partnerstwa, które ma przyspieszyć rozwój europejskiej oferty pojazdów elektrycznych oraz lekkich samochodów użytkowych. Kooperacja obejmie m.in. opracowanie dwóch nowych elektrycznych modeli osobowych Forda, powstających w oparciu o platformę Ampere, a także analizę wspólnych działań w segmencie LCV (lekkie pojazdy użytkowe).

Przedstawiciele Forda i Renault

i

Autor: mat. prasowe/ Materiały prasowe Od lewej: Jim Baumbick, President Ford Europe, Jim Farley, President and CEO, Ford Motor Company, François Provost, CEO Renault Group and Josep Maria Recasens, Chief Strategy, Product & Program Management Officer, CEO Ampere

Nowe elektryczne modele Forda na francuskiej platformie 

Zgodnie z komunikatem, obie firmy podpisały umowę dotyczącą opracowania dwóch całkowicie elektrycznych modeli osobowych marki Ford. Samochody będą budowane na platformie Ampere, należącej do Grupy Renault, która dysponuje zaawansowanymi technologiami oraz doświadczeniem w produkcji pojazdów elektrycznych.

Produkcja nowych modeli odbędzie się we Francji - w zakładach Ampere ElectriCity w północnej części kraju, co podkreśla skalę i potencjał przemysłowy Renault w zakresie elektromobilności. Pierwszy z nowych modeli Forda trafi na rynek już na początku 2028 roku.

Nowe samochody zostaną zaprojektowane przez Forda, ale opracowane we współpracy z Renault. Mają wyróżniać się dynamiką jazdy charakterystyczną dla aut elektrycznych, intuicyjną obsługą oraz autentycznym DNA marki Ford.

Wspólne działania w segmencie lekkich pojazdów dostawczych

Drugim filarem współpracy jest podpisany list intencyjny dotyczący segmentu lekkich pojazdów użytkowych (LCV). Obie strony mają przeanalizować możliwość opracowania oraz produkcji wybranych modeli dostawczych marek Ford i Renault. Celem jest zwiększenie konkurencyjności oraz efektywności na europejskim rynku LCV.

Partnerzy podkreślają, że połączenie zaplecza technologicznego, projektowego oraz produkcyjnego może stworzyć silną podstawę do tworzenia nowoczesnych i bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych.

Połączenie kompetencji Forda i Renault

Zdaniem przedstawicieli obu firm partnerstwo jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek motoryzacyjny w Europie. Łącząc doświadczenie w zakresie innowacji, projektowania, oprogramowania oraz infrastruktury przemysłowej, Ford i Renault chcą szybciej reagować na potrzeby klientów oraz budować bardziej konkurencyjną ofertę pojazdów elektrycznych.

François Provost, dyrektor generalny Grupy Renault, podkreślił, że współpraca z legendarnym producentem, jakim jest Ford, potwierdza siłę know-how firmy oraz jej pozycję na europejskim rynku EV. Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company, zaznaczył natomiast, że partnerstwo wpisuje się w strategię budowy jeszcze bardziej efektywnej działalności Forda w Europie, a połączenie zasobów obu firm umożliwi tworzenie innowacyjnych, dynamicznych i przyjaznych dla użytkownika samochodów.

Potencjalne korzyści partnerstwa dla rynku motoryzacyjnego

Strategiczne porozumienie ma przynieść branży europejskiej szereg korzyści:

  • szybszy rozwój dostępnych cenowo modeli elektrycznych,
  • efektywniejszą i bardziej zrównoważoną produkcję pojazdów,
  • zwiększenie konkurencyjności marek Ford i Renault w Europie,
  • możliwość tworzenia wspólnych modeli lekkich pojazdów użytkowych,
  • przyspieszenie procesów innowacyjnych dzięki wymianie technologii i kompetencji.

Ford Motor Company to globalny producent pojazdów z siedzibą w Dearborn w stanie Michigan (USA). Ford projektuje i produkuje szeroką gamę pojazdów – od kultowych ciężarówek i SUV-ów, przez auta osobowe i użytkowe, po luksusowe modele marki Lincoln. Działa w trzech segmentach: Ford Blue (pojazdy spalinowe i hybrydowe), Ford Model e (samochody elektryczne) oraz Ford Pro (rozwiązania dla firm). Koncern zatrudnia około 170 tys. osób na całym świecie.  

Grupa Renault to międzynarodowy koncern motoryzacyjny działający w ponad 114 krajach, oferujący innowacyjne i zrównoważone rozwiązania w ramach marek Renault, Dacia, Alpine i Mobilize. Dzięki ponad 98 tys. pracowników firma realizuje strategię transformacji w kierunku nowoczesnej, zelektryfikowanej mobilności, koncentrując się na rozwoju technologii, usług i konkurencyjnej gamy pojazdów. W 2024 roku Grupa sprzedała ponad 2,2 mln samochodów. Renault dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku.

Ford Transit jest produkowany od 1965 roku, zdjęcia: 

Garaż odc. 4
Źródło: Ford rozpoczyna współpracę z Renault. Przełom na rynku aut elektrycznych?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki