Toyota Corolla TS Kombi GR Sport 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT

i

Autor: Maciej Lubczyński Toyota Corolla TS Kombi GR Sport 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT

Która marka sprzedała w Polsce najwięcej aut w 2020 roku? Wygrani, przegrani i zaskoczenia - ranking SAMAR

2021-01-05 13:22

Rok pokrzyżowanych planów, wielkich i nierzadko wymuszonych zmian dobiegł końca. 2020 już za nami i choć niektórzy woleliby o nim zapomnieć, warto jeszcze podsumować, jak ten paskudny rok zakończył się na rynku motoryzacyjnym. W rankingu sprzedaży aut nowych, przygotowanym przez IBR SAMAR, nie brakuje bowiem ciekawych danych i zaskoczeń.

Rok 2020, mówiąc łagodnie, nie należał do najlepszych. Wszystkie branże odczuły skutki epidemii, a jeśli chodzi o rynek aut nowych to bynajmniej nie były one pozytywne. Spadki sprzedaży, zmniejszenie rynku aut nowych, świecące się na czerwono kolumny i liczby - to najkrótszy opis rankingu sprzedaży, który przygotował IBRM Samar.

Sprawdź: Szukamy tanich aut, sprowadzamy coraz starsze. Raport SAMAR - październik 2020

Ale są również wygrani. Są takie marki, które mimo pandemii radziły sobie nieźle, a nawet zwiększyły sprzedaż względem 2019 roku. Kto wygrał, a kto przegrał w 2019 roku? Jak kształtowała się sprzedaż poszczególnych marek? 

Toyota Yaris - cztery generacje auta segmentu B

i

Autor: Paweł Kaczor Tak zmieniła się Toyota Yaris

TOP 3 marek w roku 2020

Na pierwszym miejscu, w statystykach sprzedaży uplasowała się Toyota, która zanotowała niewielki spadek liczby sprzedanych aut. Sukces japońskiej marki podkreśla również fakt, że spadek jest mały nie tylko procentowo, ale również ilościowo - w TOP 10 nie ma marki, która straciłaby tak niewiele. W 2020 roku, Toyota sprzedała 61 330 aut, czyli o 1442 mniej niż rok wcześniej. Dla porównania, zajmująca drugie miejsce Skoda, zanotowała rok do roku spadek sprzedaży o 17,94%, co przekłada się na 12 312 mniej sprzedanych samochodów. Mało? Plasujący się na 3. pozycji Volkswagen zaliczył spadek o 30,9% czyli o 16 637 samochodów mniej.

Skoda Octavia Combi

i

Autor: Skoda Skoda Octavia Combi

Marki, których sprzedaż wzrosła w 2020 roku 

Choć sytuacja jest generalnie niewesoła, w statystykach widzimy również marki, których przedstawiciele mogą zaliczyć rok 2020 do udanych. W TOP 10 nie ma marki, która odnotowałaby wzrost sprzedaży względem 2019, ale miejscu 11. widzimy Audi, które sprzedało w 2020 roku o 13,25% więcej pojazdów, kończąc 2020 rok z wynikiem 15 602 sztuk. To więcej niż Opel, Fiat czy Peugeot!

Audi Q5 S line 40 TDI quattro S tronic (District Green)

i

Autor: Paweł Kaczor Audi Q5 druga generacja lifting 2020

Wzrost zaliczył również Lexus, dorzucając jeszcze swój wkład do ogólnego sukcesu Toyota Motor Poland. Lexus wywindował sprzedaż do poziomu 4450 samochodów, a to wynik o 12,57% lepszy niż za rok 2019. 

Wracając do niezbyt przyjemnych wiadomości, warto odnotować 12. pozycję Opla, którego sprzedaż spadła o szokujące 55,9%, co przekłada się na -18 899 samochodów. W kość dostała również Mazda, która zaliczyła procentowy spadek o 68,26%. 

Mazda CX-3 - diesel czy benzyna?

i

Autor: Maciej Lubczyński Mazda CX-3 - diesel czy benzyna?

Pandemia nie dotknęła najbogatszych?

Ciekawe wnioski można wyciągnąć również patrząc na statystyki sprzedaży marek luksusowych i sportowych. Wygląda na to, że pandemia nie pokrzyżowała zakupowych planów klientom, którzy do zakupu auta podchodzą w zupełnie inny sposób niż "zwykły Kowalski". Swój wynik poprawiły marki takie jak Alpine, ALPINA, Lamborghini czy Bentley. Z tego ekskluzywnego grona, spadek dotknął tylko McLarena i Ferrari. Porsche również zaliczyło lekki dołek, ale w przypadku marki z Zuffenhausen mówimy o zupełnie innej wielkości sprzedaży. W 2020 roku, w Polsce, Porsche sprzedało więcej aut niż Alfa Romeo, Land Rover czy Subaru.

Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka:

IBRM Samar - TOP 10 ranking sprzedaży aut nowych 2020

Lp Marka Liczba sprzedanych aut
1 Toyota 61 330
2 Skoda 56 334
3 Volkswagen 37 207
4 Kia 24 113
5 Renault 21 024
6 Dacia  20 936
7 Mercedes 20 291
8 Ford 19 064
9 Hyundai 18 404
10 BMW 18 290

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki