2015 Volvo XC90 D5

i

Autor: Paweł Kaczor 2015 Volvo XC90 D5

Miękkie hybrydy w dieslach Volvo. Pierwsze takie auta już w Polsce

2019-06-28 9:43

Volvo Cars realizuje obietnicę pełnej hybrydyzacji i elektryfikacji całej swojej oferty. Na polski rynek właśnie trafiają hybrydowe wersje wysokoprężnych odmian napędowych D4 AWD i D5 AWD. Te popularne w Polsce silniki otrzymały układ typu mild-hybrid i teraz będą nosiły oznaczenie B w nazwie.

Na polski rynek docierają pierwsze egzemplarze modelu XC90 B5 AWD, który wyposażony jest w silnik wysokoprężny o mocy 235 KM ze wspomagającym układem mild-hybrid o mocy 14 KM. Oprócz zastosowanie silnika elektrycznego w jednostce spalinowej przekonstruowano aż 80% elementów. Do końca roku wszystkie dotychczasowe wersje D4 AWD i D5 AWD w XC90 i XC60 będą dostępne wyłącznie jako hybrydy. Ich nazwy zostaną zmienione odpowiednio na B4 AWD i B5 AWD. Jest to już trzecia generacja silników Drive-E, która ma emitować mniej dwutlenku węgla i innych spalin niż dotychczasowe jednostki.

Przeczytaj też: Opancerzone Volvo XC90 - gdy uwielbiasz szwedzki design, ale boisz się o swoje życie

Docelowo wszystkie wersje z układem mild-hybrid będą nosiły oznaczenie B od angielskiego zwrotu Brake Recovery. Wraz z dodaniem modułu ISG (Integrated Starter Generator), silniki spalinowe otrzymały szereg zmian mających na celu zmniejszenie wibracji i zmniejszenie oporów wewnętrznych. To przekłada się na cichszą pracę silnika. Napęd elektryczny zmniejsza zużycie paliwa, ale także sprawia, że przełożenia automatycznej skrzyni biegów zmieniane są płynniej niż dotąd. Bardzo płynnie działa także układ start/stop, który dzięki rozruchowi silnika poprzez ISG działa tak, że nie czujemy momentu jego uruchomienia. Poprawiła się także elastyczność silnika, zwłaszcza podczas spokojnej, płynnej jazdy. To za sprawą dodatkowych 40 Nm generowanych przez moduł ISG. Dzięki temu rozwiązaniu w dwutonowym XC90 B5 poziom emisji wynosi 159 g CO2/1 km (WLTP).

miękka hybryda Volvo

i

Autor: Volvo miękka hybryda Volvo

Tak działa miękka hybryda

Z konstrukcyjnego punktu widzenia, układ mild-hybrid zastępuje konwencjonalny alternator modułem ISG o mocy 10 kW, który odzyskuje energię podczas hamowania, wspomaga silnik podczas ruszania i przyspieszania. Energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym, którzy będzie umiejscowiony w bagażniku. Obok dodania komponentu elektrycznego, konstruktorzy poprawili także elementy silnika spalinowego. Intercooler otrzymał dodatkowe chłodzenie cieczą. Zastosowano nowy, sztywniejszy blok silnika. Przy okazji zmieniono sterowanie automatyczną skrzynią biegów: z mechanicznej na układ shift by wire.

W konwencjonalnym samochodzie energia kinetyczna pojazdu podczas hamowania zamieniana jest w energię cieplną. Jest to zwykła strata powodująca rozgrzewanie się elementów układu hamulcowego. W przypadku samochodów Volvo wyposażonych w system KERS energię kinetyczną zamienia się w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze o napięciu 48 V. Energia ta następnie jest wykorzystywana do wsparcia silnika spalinowego przy ruszaniu i przyspieszaniu. Takie rozwiązanie jest proste w swojej konstrukcji i bardzo efektywne.

Pierwsze auta już w Polsce

Volvo XC90 B5 Momentum (235 + 14 KM) jest już oferowane w Polsce. Cena rozpoczyna się od 283 700 zł. Za Volvo XC60 B4 (197 KM + 14 KM) trzeba zapłacić minimum 201 750 zł.

Volvo XC60 T6 AWD R-Design

i

Autor: Rafał Mądry Volvo XC60 T6 AWD R-Design

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki