Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów

i

Autor: Maciej Lubczyński/Toyota Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów

Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów już oficjalnie. To nie jedyna nowość

2022-04-28 13:45

Japończycy wysłuchali kierowców, którzy wolą zmieniać biegi samodzielnie. Sportowa Toyota zyska manualną skrzynię biegów iMT, a także kilka zmian związanych z wprowadzeniem ręcznej przekładni. Sportowy dział Toyoty obiecuje więcej frajdy z jazdy i jeszcze lepsze właściwości jezdne.

Toyota konsekwentnie rozwija gamę sportowych modeli z serii GR i słucha przy tym kierowców, którzy nie wyobrażają sobie jazdy bez manualnej skrzyni biegów. Ręczna przekładnia w końcu zawita do modelu, który zadebiutował w 2019 roku. Toyota GR Supra będzie dostępna z 6-stopniową skrzynią biegów iMT, a zmiany w modelu z "manualem" sięgają głębiej, niż się wydaje. Co zmieniło się w GR Suprze?

Wprowadzenie do gamy modelowej GR Supry z ręczną skrzynią oznacza, że Toyota będzie oferować wszystkie trzy modele z linii GR dostępne w Europie z manualną skrzynią biegów i trzema pedałami w standardzie (GR Yaris) lub jako opcja (GR Supra, GR86).

Skrzynia została dostrojona do 3-litrowego silnika Supry

Przekładnia iMT została dostrojona do 6-cylindrowego, rzędowego silnika 3.0. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów oraz usunął elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć jej masę. Samochód otrzymał też nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. Dzięki większej powierzchni tarcia i mocniejszej sprężynie, nowe sprzęgło pracuje adekwatnie do potrzeb wysokoobrotowego silnika GR Supry. Przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46.

System iMT

Podobnie jak w GR Yarisie, kierowca ma do dyspozycji system iMT, który pomaga dostosować obroty silnika podczas zmiany biegu na wyższy, jak i dodaje międzygazy podczas redukcji. Skrzynia iMT oprócz domyślnych ustawień oferuje także tryb Sport.

Toyota GR Supra z manualną przekładnią

i

Autor: Toyota Toyota GR Supra z manualną przekładnią

Pozostałe zmiany

Inżynierowie nie poprzestali na zastosowaniu innej skrzyni. Wszystkie wersje GR Supry mogą pochwalić się teraz bardziej sportowym zawieszeniem. Układ jezdny został zmodyfikowany, aby dawać jeszcze lepszą przyczepność - zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory. Dostrojono również elementy mechaniczne elektrycznego wspomagania kierownicy oraz parametry pracy systemu. Zoptymalizowany pod skrzynię manualną został również układ kontroli trakcji, a nowa funkcja Hairpin+ pozwala na większe uślizgi kół na tylnej osi, by pokonywanie ciasnych nawrotów np. na górskich drogach dawało więcej przyjemności. Wreszcie, nowa gama GR Supry otrzymuje nowe kolory Moareki Grey i Dawn Blue. Ponadto nowa najwyższa wersja wyposażenia Executive z silnikiem 3.0 i manualną skrzynią biegów jest dostępna ze specjalnym, matowobiałym lakierem Moonstone White. We wnętrzu oferowana dotychczas tapicerka z czerwonej skóry została zastąpiona nowymi, brązowymi obiciami.

Toyota GR Supra 2022

i

Autor: Toyota Toyota GR Supra 2022

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki