Najlepsze kompaktowe kombi na rynku - sprawdź TOP 11

2017-11-09 3:40

Auta z segmentu C od lat cieszą się popularnością nie tylko wśród klientów prywatnych, ale także flotowych. Kryteria wyboru są różne: auto musi być wygodne, oszczędne, niezawodne, możliwie jak najtańsze, ale jednocześnie dobrze wyposażone. Kompaktowe samochody są wygodne na co dzień, jednak czasem potrzebny jest samochód o nieco większych możliwościach przewozowych. Jakie kombi klasy C wybrać?

W zestawieniu porównaliśmy 11 kompaktowych kombi dostępnych na rynku. Przyjmowaliśmy warianty o optymalnej mocy, ekonomiczne pod względem zużycia baliwa (głównie diesle), ale w lepszych wersjach wyposażenia. W większości przyjęliśmy topowe wersje zamykające cenniki. Uwzględniliśmy również płatne wyposażenie dodatkowe (np. w pełni LED-owe reflektory, 17-calowe felgi, czy zaawansowane systemy bezpieczeństwa).

Fiat Tipo Station Wagon

Fiat wprowadzając na rynek model Tipo, mocno namieszał w segmencie aut kompaktowych. Wersja sedan pojawiła się na rynku w 2015 roku, a zaledwie rok później dołączyły do niego hatchback i Station Wagon, czyli kombi. W ten sposób Fiat wystawił swoich zawodników niemal w każdym zakątku segmentu aut kompaktowych, oferując przystępne ceny. Wersja Station Wagon ma bardzo przestronną kabinę. Również z tyłu znajdziemy dużo miejsca – bagażnik pomieści 550 litrów, a po złożeniu kanapy – 1650 l.

Ekonomiczną propozycją napędową będzie wysokoprężny silnik 1.6 MultiJet o mocy 120 KM. Tipo Station Wagon rozpędzi się wówczas do 100 km/h w 10,1 s (z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach). Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym według producenta powinno oscylować wokół 3,7 l/100 km.

Zobacz TEST: Fiat Tipo Station Wagon - stara, dobra szkoła

Cennik Fiata Tipo Station Wagon w porównaniu z konkurencją, wypada bardzo dobrze. Bazowa wersja POP z benzynowym 1.4 o mocy 95 KM, kosztuje 57 500 zł. Wybierając topową odmianę Lounge i wspomniany silnik wysokoprężny, zapłacimy 81 500 zł. W standardzie otrzymamy LED-owe światła do jazdy dziennej, automatyczną klimatyzację, tempomat, radio Uconnect z 7-calowym ekranem dotykowym, 16-calowe felgi aluminiowe, a także liczne systemy bezpieczeństwa (m.in. ESC, system Panic Brake Assist, Hill Hold Control). Chcąc doposażyć auto, możemy wybrać np. bi-ksenonowe reflektory (3500 zł) czy 17-calowe felgi (700 zł). Za 3200 zł kupimy także pakiet Tech Lounge, w skład którego wchodzą kamera cofania, tylne czujniki parkowania i bardziej rozbudowany system multimedialny. Wówczas cena takiej wersji wyniesie 88 900 zł.

Ford Focus kombi

Autem bez wątpienia kojarzącym się z segmentem aut kompaktowych, jest Ford Focus. Obecnie na rynku mamy już trzecią generację tego modelu. Wariant kombi może pochwalić się przestronną kabiną pasażerską, jednak w bagażniku nie znajdziemy już zbyt wiele miejsca. Do dyspozycji mamy bowiem 490 litrów, przez co Focus na tle innych aut w zestawieniu wypada nieco blado. Dodatkowy haczyk tkwi w tym, że z powyższej przestrzeni możemy korzystać jedynie w przypadku posiadania zestawu naprawczego. Jeśli zdecydujemy się na koło dojazdowe, przestrzeń bagażowa zmaleje do 476 l.

Zobacz TEST: Ford Focus kombi - solidny kompakt

Cennik Focusa Kombi startuje od kwoty 68 090 zł za wersję z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 85 KM. Wybierając znacznie lepiej wyposażoną opcję 120-konnego Focusa 1.5 TDCi z pakietem Titanium, musimy liczyć się z wydatkiem 93 790 zł. Topowa odmiana otrzymuje automatyczną klimatyzację, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, 16-calowe felgi aluminiowe, podgrzewaną przednią szybę, sportowe fotele, asystenta pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Dopłacić trzeba jednak m.in. za asystenta utrzymywania pasa ruchu, automatyczne światła i system rozpoznawania znaków (wszystkie dostępne w pakiecie Lane Keeping Alert za 3200 zł), światła LED do jazdy dziennej (900 zł) czy system zapobiegający kolizjom Active City Stop (1050 zł). Wówczas taki Focus wyniesie nas 98 940 zł.

Hyundai i30 Wagon

Koreańska marka od pewnego czasu bardzo mocno rozpycha się w segmencie C. Model i30 to poważna konkurencja dla bezpiecznych do tej pory Golfów i Focusów. Obecna generacja występuje w trzech wersjach nadwozia – fastback, hatchback i kombi czyli w nomenklaturze marki – Wagon. Auto jak na kombi przystało jest bardzo przestronne. Bagażnik pomieści 602 litry bagażu, a po złożeniu oparć tylnej kanapy – 1650 litrów.

Pod maską możemy mieć dynamicznego diesla o mocy 136 KM. 1.6-litrowy motor CRDi rozpędza kombi do pierwszej setki w 10,2 sekundy. W cyklu mieszanym spalanie powinno oscylować w granicy 3,9 litra oleju napędowego.

Zobacz: Elegancki i uniwersalny Hyundai i30 Wagon - WIDEO

Hyundai i30 Wagon otwiera cennik kwotą 64 500 zł za bazową wersję wyposażenia Classic Plus i silnik benzynowy 1.4 MPI o mocy równych 100 KM. Decydując się na bogatszą konfigurację wersji Premium, ze wspomnianym dieslem i manualną skrzynią biegów, auto kosztuje 103 tysiące złotych. Za tę sumę otrzymujemy 6 poduszek powietrznych, asystenta pasa ruchu, tempomat, czujniki parkowania, czujnik deszczu, automatycznie włączane światła, 17-calowe felgi aluminiowe, przednie światła LED i system multimedialny posiadający 5-calowy ekran dotykowy i bluetooth. Decydując się na dokupienie pakietu "Bezpieczeństwo" (poduszka kolanowa kieorwcy, system autonomicznego hamowania, monitorowania martwego pola, adaptacyjny tempomat itp.) musimy dopłacić 5500 zł. Wówczas końcowa cena wyniesie 108 500 zł.

Kia Cee'd kombi

Koreańskie marki w ciągu ostatnich 10 lat zrobiły ogromny postęp na rynku motoryzacyjnym. Kia Cee'd jest siostrą bliźniaczką poprzedniej generacji Hyundaia i30. Bagażnik jest nieco mniejszy i pomieści 528 litrów ładunku.

Do napędu Kii może służyć 1.6-litrowy diesel CRDi o mocy 136 koni mechanicznych. Auto osiąga pierwszą setkę w 11,5 sekundy. W cyklu mieszanym powinno spalać 4 litry oleju napędowego.

Zobacz TEST: Kia Cee'd - piątkowa uczennica

Co z ceną i wyposażeniem? Za 56 990 zł kupimy bazową wersję wyposażenia S i podstawowy silnik 1.4 o mocy 100 KM. Za 83 540 złotych otrzymamy auto z powyższym silnikiem wysokoprężnym w topowej wersji wyposażenia L. Auto posiada wówczas światła do jazdy dziennej LED, 6 poduszek powietrznych, czujnik zmierzchu, automatyczną klimatyzację, 16-calowe felgi aluminiowe oraz system multimedialny z ekranem dotykowym. Na liście brakuje świateł LED, 17-calowych obręczy i pakietu systemów bezpieczeństwa. Są one niedostępne w tym modelu, więc nawet nie możemy sobie ich dokupić.

Opel Astra Sports Tourer

Jednym z ważniejszych graczy w segmencie C, od lat jest Opel Astra. Wersja Sports Tourer obecnej piątek generacji, zadebiutowała na rynku niecałe 2 lata temu i zdobyła niemałą popularność. Kompaktowe kombi może pochwalić się bagażnikiem o pojemności 540 litrów.

Zobacz TEST: Opel Astra Sports Tourer

Jedną z oszczędniejszych paliwowo propozycji, jest 136-konny diesel 1.6 CDTI. Auto rozpędza się do 100 km/h w 10,1 sekundy. W cyklu mieszanym sto kilometrów będzie skutkowało średnim apetytem na olej napędowy wynoszącym 3,9 l. Auto z taką jednostką napędową z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach w topowej wersji wyposażenia Elite kosztuje 92 700 zł, a bazowo cennik otwiera kwota 63 800 zł (z silnikiem 1.4 100 KM i wersji Essentia). Decydując się na 136-konnego diesla w dobrym wyposażeniu, dostaniemy m.in. w system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i złączem bluetooth, 6 głośnikami, a dodatkowo automatyczną klimatyzację, automatyczne światła, czujnik deszczu, tapicerkę materiałową łączoną ze skórą ekologiczną i systemy bezpieczeństwa.

Za co będziemy musieli dopłacić? Przede wszystkim za światła LED (5900 zł). Do tego na liście opcji znalazła się kamera cofania (2 tys. zł) i 17-calowe felgi aluminiowe (1250-1950 zł). Doposażenie Astry oznacza, że na pierwszy rzut oka rozsądna cena nieco urośnie. W sumie auto będzie kosztować 102 550 złotych.

Peugeot 308 SW

Peugeot 308 poza lubianym hatchbackiem ma w ofercie również wersję SW, czyli kombi. Ten przestronny Francuz oferuje 556 litrów bagażnika i miejsce w kabinie dla 5 dorosłych osób.

Skoro większość prezentowanych aut było napędzanych silnikami wysokoprężnymi, nie inaczej będzie w przypadku Peugeota. Z gamy silnikowej możemy wybrać diesla 1.6 BlueHDI o mocy 120 KM. Auto rozpędza się do 100 km/h w 9,9 sekundy. W cyklu mieszanym katalogowe zużycie paliwa wyniesie 3,8 l/100 km.

Zobacz TEST: Peugeot 308 SW - rozsądna opcja

Cena 308 SW startuje od 73 tys. zł za wariant z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 110 KM. Decydując się na wspomnianego 120-konnego diesla w topowej wersji wyposażenia Allure, musimy przygotować co najmniej 97 600 zł. Za tę kwotę Peugeot 308 SW jest wyposażony w 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej LED, czujnik zmierzchu, klimatyzację automatyczną, fotele sportowe, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym współpracujący z bluetooth i 6 głośnikami. Co wymaga dopłaty? M.in. reflektory wykonane w technologii Full LED (4 tys. zł), kamera cofania (1300 zł w pakiecie VisioPark1) czy rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa Safety Plus (1800 zł). Te dodatki windują cenę Peugeota do 104 700 złotych.

Renault Megane Grandtour

Stosunkowo nową propozycją na rynku motoryzacyjnym, jest Renault Megane Grandtour. Objętość bagażnika wynosząca 521 litrów, plasuje francuskiego kompakta mniej więcej w połowie stawki segmentu C. Ponownie na tapetę wzięliśmy silnik wysokoprężny 1.6 o mocy 130 KM. Taki motor rozpędza kompaktowe kombi do pierwszej setki w 10,6 sekundy. W cyklu mieszanym auto powinno spalić około 4 litrów oleju napędowego na dystansie 100 kilometrów.

Zobacz TEST: Renault Megane Grandtour - statystyczne kombi

Cena francuskiego kompaktowego kombi zaczyna się od 63 900 zł za wariant z podstawową jednostką napędową i bazową wersją wyposażenia Life. Decydując się na wspomnianego 130-konnego diesla w wersji wyposażenia Intens, trzeba przygotować 92 100 złotych. W tej cenie otrzymamy światła do jazdy dziennej LED, 6 poduszek powietrznych, 7-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, zestaw głośnomówiący oparty o bluetooth, tapicerkę łączoną ze skórą ekologiczną i 16-calowe felgi aluminiowe.

Choć cena Renault na pierwszy rzut oka wydaje się atrakcyjna, sytuacja przybiera gorszy obrót gdy będziemy chcieli doposażyć Megane Grandtour do poziomu konkurencji. Chcąc wyposażyć auto w pakiet systemów bezpieczeństwa Premium (2200 zł), przednie reflektory LED (dostępne w pakiecie Techno Premium za 5400 zł, razem z m.in. wyświetlaczem head-up czy systemem rozpoznającym znaki drogowe), lub 17-calowe alufelgi (1600 zł), okaże się, że kompaktowe Ranault uszczupli nasz budżet o 101 300 zł.

Seat Leon ST

Seat Leon, choć ma sportową linię nadwozia, pod wyglądem konstrukcyjnym jest bratem bliźniakiem Volkswagena Golfa. Kufer Leona ST mieści 587 litrów, a do napędu może posłużyć 1.6-litrowy diesel znany z całej gamy Grupy Volkswagena. 115-konna jednostka rozpędza Leona ST do pierwszej setki w 9,9 sekundy. W cyklu mieszanym motor spala 4,1 litra oleju napędowego.

Zobacz TEST: Seat Leon - efektowny kompakt

Podstawowy Seat Leon ST kosztuje 59 900 zł za bazową wersję wyposażenia Reference. Kompaktowe hiszpańskie kombi skonfigurowane w wersji Style ze wspomnianym dieslem, w salonie kosztuje 88 400 złotych. Za tą kwotę otrzymamy m.in. 7 poduszek powietrznych, automatyczną klimatyzację, system multimedialny z 5-calowym ekranem, 4 głośnikami i złączem bluetooth, reflektory LED oraz 16-calowe felgi aluminiowe.

To dość skromne wyposażenie na tle konkurencji. Chcąc doposażyć Leona ST, możemy zajrzeć na listę opcji. Po wybraniu pakietu w skład którego wchodzą asystent świateł drogowych i pasa ruchu oraz system rozpoznawania znaków drogowych (1691 zł), 17-calowych obręczy (1620-2797 zł) i sportowych foteli obitych alcantarą (3915 zł), cena wzrośnie do 95 626 zł.

Skoda Octavia Combi

Skoda Octavia często jest pozycjonowana na granicy segmentów C i D, jednak jak by nie patrzeć, to nadal auto kompaktowe. Obecnie mamy na rynku trzecią generację tego modelu, która na początku 2017 roku przeszła dość kontrowersyjny facelifting. Octavia Combi może pochwalić się jednym z większych bagażników w tym zestawieniu. W standardzie pomieści 610 litrów bagaży, a po złożeniu oparć tylnej kanapy – aż 1740 l.

W zestawieniu przyjmowaliśmy silniki wysokoprężne o rozsądnej mocy. Taką jednostkę w gamie silnikowej posiada również Octavia. Mowa o 1.6 TDI o mocy 115 KM. Auto z taką jednostką rozpędzi się do 100 km/h w 12,3 sekundy. Średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta w cyklu mieszanym, wynosi 4,2 l/100 km.

Zobacz TEST: Skoda Octavia Combi - elegancja za spore pieniądze

Cennik Skody Octavii Combi po faceliftingu otwiera kwota 70 750 zł za wariant z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM. Biorąc pod lupę egzemplarz mogący konkurować z resztą aut w zestawieniu, przyjrzyjmy się wersji 1.6 TDI 115 KM z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Auto w topowej odmianie Style kosztuje 98 740 zł. W tej cenie otrzymujemy samochód na 17-calowych aluminiowych felgach, wyposażony w przednie i tylne czujniki parkowania, dwustrefową klimatyzację, radio z systemem Smartlink+ i 8 głośników, oraz LED-owe światła do jazdy dziennej (dostępne w standardzie w każdej wersji). Skoda oferuje bardzo szeroką ofertę wyposażenia dodatkowego. Możemy np. dobrać asystenta utrzymywania pasa ruchu Lane Assist z opcją monitorowania martwego pola (3200 zł), przednie reflektory adaptacyjne wykonane w technologii LED (3600 zł) czy czujnik zmierzchu i deszczu (800 zł). W ten sposób uzyskamy już bardzo dobrze wyposażone auto, którego ostateczna cena wyniesie 106 340 zł.

Toyota Auris Touring Sports

Toyota Auris drugiej generacji to chyba najbardziej rozpoznawalne auto hybrydowe na rynku. Model ten pokazał światu, że napęd spalinowo-elektryczny jest oszczędny, sprawdza się w codziennej eksploatacji i bardzo dobrze sprawdza się w firmowej flocie. Skoro zestawiamy ze sobą auta ekonomiczne, do zestawienia wzięliśmy wariant hybrydowy.

Układ napędowy Toyoty oferuje 136 koni mechanicznych i pozwala rozpędzić się do pierwszej setki w 11,2 sekundy. Silnik współpracuje z bezstopniową przekładnią automatyczną. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym deklarowane przez producenta, to zaledwie 3,5 l/100 km. Co więcej, przestronny kompakt może pochwalić się przestronnym bagażnikiem o pojemności 600 litrów.

Zobacz TEST: Toyota Auris Touring Sports - zmiany na lepsze

Cennik Toyoty Auris w wersji kombi startuje od 69 900 zł za wariant z benzynowym silnikiem 1.33 o mocy 99 KM. Za 100 100 złotych możemy wybrać model w prawie najwyższej wersji wyposażenia Selection, ze wspomnianym wcześniej napędem hybrydowym. Bez dopłaty otrzymamy m.in. pakiet Toyota Safety Sense z systemem wczesnego reagowania w razie wystąpienia ryzyka zderzenia, rozpoznawania znaków drogowych i kontroli niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, automatyczne światła drogowe, reflektory LED, 17-calowe felgi aluminiowe oraz sportowe fotele wyłożone materiałem i alcantarą, a także system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem, 6 głośnikami, kamerą cofania i bluetooth. Dopłaty 2500 zł wymaga jedynie nawigazja.

Volkswagen Golf Variant

Jednym z najbardziej popularnych aut segmentu C, jest Volkswagen Golf. Nie inaczej jest w przypadku modelu Variant. Już od trzeciej generacji tego modelu, marka posiada w seryjnej produkcji nadwozie kombi, zatem Niemcy mieli dość czasu, aby dopracować je niemal do perfekcji. Obecny na rynku model siódmej generacji ma przestronną kabinę i aż 620-litrowy bagażnik. Pod maską może pracować jeden z kilku dostępnych w gamie silników. Ekonomiczną propozycją jest wysokoprężny 1.6 TDI o mocy 115 KM, współpracujący z manualną skrzynią biegów o jedynie pięciu przełożeniach. Z taką jednostką do 100 km/h rozpędzimy się w 10,4 s, a średnie zużycie paliwa katalogowo wyniesie 4,2l/100 km.

Zobacz TEST: Volkswagen Golf Variant R - waria(n)t rodzinny

Cena Volkswagena Golfa Varianta rozpoczyna się od 79 900 zł za bazową wersję Trendline, napędzaną litrowym silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM. Powyższy silnik skonfigurowany w wersji wyposażenia Highline to wydatek 100 590 zł. Jeśli będziemy chcieli dobrać 17-calowe aluminiowe felgi, reflektory LED, kamerę cofania i pakiet systemów bezpieczeństwa, suma wzrośnie do 109 390 złotych.

Dane techniczne

Model Przysp.
0-100 km/h
Prędkość maks.
Średnie zużycie paliwa Długość
Rozstaw osi
Pojemność bagażnika
Fiat Tipo Station Wagon 1.6 MultiJet 120KM 6MT, Lounge
10,1 s 200 km/h 3,7 l/100 km 4570 mm 2638 mm 550/1650 l
Ford Focus Kombi 1.5 TDCi 120KM 6MT, Titanium 10,5 s 193 km/h 4,1 l/100 km 4560 mm
2648 mm 476-490/ 1502-1516 l
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi 136KM 6MT, Premium 10,2 s 200 km/h 3,9 l/100 km 4585 2650 602-1650 l
Kia Cee'd Kombi 1.6 CRDi 136 KM 6MT, L 11,5 s 188 km/h 4,0 l/100 km 4505 mm 2650 mm 528/1642 l
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136 KM 6MT, Elite 10,1 s 205 km/h 3,9 l/100 km
4702 mm 2662 mm 540/1630 l
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI 120 KM 6MT, Allure 9,9 s 215 km/h 3,8 l/100 km
4585 mm 2730 mm 556/1371 l
Renault Megane Grandtour 1.6 dCi 130 KM 6MT, Intens 10,6 s 198 km/h
4,0 l/100 km
4626 mm 2717 mm 521/1504 l
Seat Leon ST 1.6 TDI 115 KM 6MT, Style 9,9 s 197 km/h 4,1 l/100 km
4549 mm 2636 mm 587/1470 l
Skoda Octavia Combi FL 1.6 TDI 115 KM 6MT, Style 10,2 s
201 km/h
4,2 l/100 km
4670 mm 2686 mm 610/1740 l
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid 136 KM CVT, Selection 11,2 s 180 km/h
3,5 l/100 km
4595 mm
2600 mm
530/1658 l
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 115 KM 5MT, Highline 10,4 s 198 km/h 4,2 l/100 km
4596 mm 2630 mm 620/1270 l

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki