Nowe przepisy dotyczące opłat za drogi. Co zmienia się od 1 lipca?

2020-07-01 9:03 Jan Guss-Gasiński
Autostrada A2
Autor: materiały prasowe Autostrada A2

Od 1 lipca zaczynają obowiązywać nowe przepisy dotyczące opłat za poruszanie samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony po drogach krajowych i autostradach. Dotychczasowy system płatności nie zmieni się natomiast do 2021 roku. Co wobec tego dokładnie ulega zmianom?

Zgodnie z treścią nowelizacji Ustawy o drogach publicznych już od 1 lipca wszystkie opłaty za korzystanie z dróg będą przechodzić przez Krajową Administrację Skarbową. Tym samym nowe przepisy wprowadzą w życie dwa nowoczesne rozwiązania w tym zakresie. Pierwsze będzie dotyczyć pojazdów ciężarowych, autokarów czy zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. Drugie rozwiązanie obejmie wszystkich kierowców, którzy korzystają z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Sprawdź: Od 1 lipca NIE BĘDZIE odbierania praw jazdy za prędkość na autostradzie

Warto jednak zaznaczyć, że od 1 lipca zakres systemów służących do ewidencjonowania pojazdów ciężarowych nie ulegnie zmianie. Nowelizacja przepisów obejmuje nowe kary dla kierowców, jednak te będą wymierzane dopiero po stworzeniu Systemu Poboru Opłat Elektronicznych (KAS).

Samochody ciężarowe

Jak dowiedział się Autokult.pl, prace analityczne mające na celu wypracować koncepcję poboru opłaty za autostrady z wykorzystaniem nowego narzędzia ruszą z chwilą przejęcia zadań od GITD. Wdrożenie systemu dla pojazdów ciężkich ruszy w pierwszym kwartale 2021 r, natomiast prace programistyczne nad systemem dla pojazdów lekkich rozpoczną się dopiero po wdrożeniu i stabilizacji nowego systemu. W głównej mierze oznacza to tyle, że na początku lipca nie zmieni się zupełnie nic. Największych zmian kierowcy mogą się spodziewać dopiero w 2021 roku, kiedy System Poboru Opłaty Elektronicznej będzie gotowy do pracy.

Pojawią się nowe kary

Zmiany, które wejdą w życie wraz z wdrożeniem Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej ,obejmują także kary. Między innymi za podanie fałszywych danych na temat osoby prowadzącej pojazd kara ma wynosić 500 zł. Jeżeli nieprawidłowości będą dotyczyć parametrów pojazdu ciężarowego lub autobusu, wówczas grzywna wzrośnie do 1500 zl. W przypadku aut osobowych z naczepą kara wyniesie 500 zł.

Zobacz: Służba skarbowa planuje duże zakupy! Ruszył przetarg na ponad 90 pojazdów

Kolejne 1000 zł kary zapłacimy w chwili, jeżeli do wniosku o rejestracje w systemie KAS nie dołączymy dokumentów potwierdzających parametry pojazdu. Taką samą kwotę przyjdzie zapłacić kierowcy, który nie zaktualizuje danych o pojeździe, jeśli będą odgrywały znaczącą rolę w wysokości należnej opłaty. Karę 500 zł przyjdzie zapłacić tym, którzy w systemie KAS zarejestrują pojazd o DMC niższej niż 3,5 tony.

Rejestracja w systemie

Jeżeli rzekomy pojazd nie będzie wyposażony w systemy lub urządzenia służące do satelitarnego pozycjonowania, opłatę będzie można uiścić za pomocą aplikacji w telefonie. W takim wypadku kierowcy będą zmuszeni założyć w systemie własne konto, w którym podadzą:

  • imię i nazwisko lub nazwę właściciela pojazdu;
  • adres zamieszkania lub adres siedziby;
  • numer PESEL, numer identyfikacji podatkowej albo inny numer identyfikacyjny, za pomocą którego właściciel, posiadacz albo użytkownik pojazdu jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług;
  • dane pojazdu (numer rejestracyjny, marka, model, rok produkcji, pojemność skokową silnika, maksymalną moc netto, a także numer VIN.
Najnowsze