Od 1 lipca NIE BĘDZIE odbierania praw jazdy za prędkość na autostradzie

2020-06-30 15:54 Maciej Lubczyński
Kontrola drogowa
Autor: mat. policji

Zmiany, których obawiali się polscy kierowcy, na razie nie wejdą w życie. Pierwszeństwo pieszych jeszcze przed wejściem na przejście i utrata prawa jazdy również w terenie niezabudowanym - te zmiany miały nastąpić 1 lipca 2020. Choć oficjalnego komunikatu nie ma, projekt nie trafił nawet pod obrady sejmu. Jego obecna kadencja jest co prawda znana z ekspresowego uchwalania wybranych ustaw, ale na dotrzymanie pierwotnie zakładanych terminów nie ma szans.

Zabieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h to przepis, które temperuje wielu kierowców. Obecnie obowiązuje on w terenie zabudowanym, ale jak pisaliśmy jakiś czas temu, bliskie wprowadzenia w życie jest rozszerzenie tego prawa również o teren niezabudowany, z "ekspresówkami" i autostradami włącznie. To najgłośniejsza zmiana, zaraz po pierwszeństwie dla pieszych jeszcze przed wejściem na przejście. Wiadomo, że nowelizacji nie uda się uchwalić w zapowiadanym terminie 1 lipca.

SprawdźNowe przepisy dla kierowców. Jeśli tego nie zrobisz, dostaniesz 1000 zł kary!

Utrata prawa jazdy również w terenie niezabudowanym i rozszerzone pierwszeństwo dla pieszych - kiedy zostanie wprowadzone?

Choć Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało, że nowe prawo wejdzie w życie w zasadzie z początkiem wakacji, w ostatni dzień czerwca projekt ustawy nie trafiła nawet do sejmu. Choć ta izba parlamentu widziała już niejedną ekspresowo uchwaloną ustawę, niemożliwe jest wprowadzenie zmian w życie w zakładanym terminie. Nowelizacja musi przejść ścieżkę legislacyjną przez sejm, senat, aż po biurko prezydenta. Kontrowersyjne zmiany z pewnością będą musiały poczekać, również ze względu na trwającą kampanię wyborczą.

Kiedy możemy spodziewać się wprowadzenia zmian? Na razie ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie. Ministerstwo "ma nadzieję", że przepisy zostaną uchwalone przez sejm bez zbędnej zwłoki. Powinno się to stać jeszcze w tym roku.

prawo jazdy
Autor: KPP Piła

Co obejmują zmiany w przepisach, które miały wejść w życie 1 lipca 2020?

Pierwszeństwo dla pieszych jeszcze przed przejściem

Głośna zmiana, w teorii nakłada obowiązki zarówno na pieszego, jak i na kierowcę. Pieszy ma obserwować drogę jeszcze nim wejdzie na przejście dla pieszych (okazuje się, że prawo musi regulować takie rzeczy) i podobna jest w tej kwestii powinność kierowcy. Kontrowersje budzi zapis, który stwierdza, że kierowca musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu dopiero wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na tym przejściu. Obecnie przepisy mówią jedynie o konieczności zachowania ostrożności i zmniejszenia prędkości, by móc zareagować na nagłą sytuację. 

Przekroczenie o ponad 50 km/h poskutkuje utratą prawa jazdy nawet na autostradzie

Utrata "prawka" na 3 miesiące obowiązuje aktualnie w terenie zabudowanym. Wkrótce, stracić uprawnienia będziemy mogli nawet, gdy dopuścimy się takiego przekroczenia w terenie niezabudowanym. Czy to skłoni Polaków do wolniejszej jazdy? Zdaniem autorów zmian - tak. Faktem jest, że różnica prędkości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu może być źródłem niebezpiecznych sytuacji. Jak szybko będzie można jechać po różnych rodzajach dróg, by nie narazić się na utratę prawa jazdy? Dla autostrad będzie to 190 km/h, dla dróg ekspresowych 170 km/h, na drogach dwujezdniowych 150 km/h, a w terenie niezabudowanym, na typowej, jednojezdniowej drodze - 140 km/h.

Limit 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę

Koniec ze zmiennym limitem prędkości w zależności od pory dnia. Dziś, w godzinach 23-5, w terenie zabudowanym możemy poruszać się z prędkością 60 km/h. Nadchodzące zmiany likwidują ten przepis i wprowadzają 50 km/h jako stały limit, obowiązujący 24 godziny na dobę. To najmniej kontrowersyjna zmiana z pakietu trzech, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach.

Najnowsze