Od 1 grudnia autostrady bez szlabanów i wysokie mandaty za brak e-biletu!

2021-11-18 14:05
Bramki na autostradzie
Autor: GDDKiA Ministerstwo Finansów wprowadzi nową ulgę. "500 Plus" na każde auto

Już 1 grudnia na polskich autostradach zagości rewolucja. Zacznie działać system e-TOLL obowiązujący kierowców wszystkich pojazdów. Na autostradach A1 i A2 nie będzie już szlabanów, za to będą kłopoty związane z przejściem z viaTOLL na e-TOLL. Lepiej już teraz się do tego przygotować, by uniknąć sporej dawki nerwów i stresu przed przejazdem oraz nakładanych kar za brak uiszczonych opłat. Jaki mandat dostanie kierowca za brak e-biletu?

Już od 1 grudnia, kierowcy poruszający się autostradą A2 na odcinku Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, będą mogli przejechać bez konieczności zatrzymywania się przed szlabanem. Za przejazd nie zapłacą już w kiosku poboru opłat na bramkach, okazując papierowy bilet. Będzie to możliwe wyłącznie na podstawie elektronicznego e-biletu autostradowego lub za pośrednictwem aplikacji e-TOLL PL. Aplikacja już od jakiegoś czasu jest dostępna dla kierowców, natomiast wciąż nie podano listy punktów, w których będzie można kupić bilet autostradowy.

Wysoki mandat za brak opłaty

Mandat za brak uregulowanej opłaty za przejazd autostradą będzie wynosić 500 zł, a kolejne 500 zł kary będzie nakładane za zakrywanie tablicy rejestracyjnej lub umieszczenie jej w niewłaściwym miejscu. Kontrolą opłat zajmie się flota 102 radiowozów – głównie modele Ford Focus oraz Ford Transit, które mają specjalne zestawy kamer do identyfikacji tablic rejestracyjnych. Ich rozpoznanie w systemie umożliwi błyskawiczne sprawdzenie, czy kierowca danego pojazdu uiścił opłatę o odpowiedniej wysokości. Funkcjonariusze mogą przeprowadzać kontrole w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania się. 

Czy na stacji paliw będzie można kupić e-bilet? 

Ministerstwo Finansów ogłosiło, że partnerami dystrybuującymi bilety autostradowe będą wybrane stacje paliw. Najprawdopodobniej będą to takie placówki, jak Lotos i Orlen, a użytkownicy BP, Circle K, Moya i Shell również powinni mieć możliwość zakupu biletu. Na ten moment to wyłącznie przypuszczenia, ponieważ wciąż trwają przygotowania techniczne i nie ogłoszono jeszcze oficjalnych partnerów.

Aplikacja e-TOLL

Preferowanym rozwiązaniem jest płatność przez aplikację, która wymagać będzie założenia indywidualnego konta i przypisania samochodu. Według założeń Ministerstwa Finansów, to aplikacja ma być głównym źródłem zakupu e-biletu autostradowego. Chcąc dodać pojazd musimy wskazać tablice rejestracyjne, klasę wagową auta, a norma spalin zostanie określona automatycznie. Aby założyć konto potrzebny będzie profil zaufany lub inne metody weryfikujące, takie jak e-dowód czy m-Obywatel. Po założeniu konta należy wpłacić kwotę, z której automatycznie będą pobierane opłaty. Zakupiony bilet będzie ważny przez 48 godzin od wskazanej daty. Będzie można go zwrócić przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży. Bilet można również kupić z wyprzedzeniem po podaniu numerów rejestracyjnych auta, a także odcinka autostrady, którą zamierzamy jechać wraz z datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.

Aplikacja e-TOLL wciąż wzbudza wiele negatywnych emocji wśród kierowców. Nie da się ukryć, że wielu z nich liczy wyłącznie na tę formę pobierania opłat za przejazdy na autostradzie, ze względu na to, że jest najwygodniejsza dla zmotoryzowanych. Mogę już teraz zdradzić, że aktualnie trwają prace wdrożeniowe systemu e-TOLL również do Yanosika. Wszyscy użytkownicy będą mogli korzystać z tej opcji i w ten sposób opłacać przejazdy autostradą. Wierzymy, że to rozwiązanie dla kierowców, które doskonale zaspokoi ich potrzeby, a także stworzy możliwość korzystania wyłącznie z jednej aplikacji, w której znajdą wszystkie niezbędne opcje

Hybrydowe radiowozy trafiły do lubelskiego garnizonu policji

– komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac

Były już problemy z wprowadzeniem e-TOLL

10 lat temu wprowadzono system viaTOLL, który przysporzył kierowcom wiele problemów. Widocznie niewiele nauczono się na błędach, gdyż wprowadzenie e-TOLL również spowodowało wiele kłopotów kierowcom i nie tylko.

Aplikacja e-TOLL nie tylko niewłaściwie pobierała opłaty od kierowców ciężarówek, ale również wieszała się w trakcie jazdy i nie działała prawidłowo. Z kolei firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją urządzeń OBU i ZSL nie nadążały z wprowadzeniem aktualizacji (strona rządowa również nie pomagała w tym skomplikowanym procesie). Wciąż istnieje również ryzyko, że urządzeń po prostu zabraknie. Powodem jest światowy kryzys związany z brakiem podzespołów elektronicznych, które są niezbędne do produkcji urządzeń.

Problemy są również teraz

System e-TOLL jeszcze nie zaczął obowiązywać kierowców samochodów osobowych, a już przysparza im problemów. Nie dość, że wciąż nie podana została lista partnerów dystrybuujących e-bilety autostradowe, to aplikacja, która zdaniem ministerstwa, będzie najlepszą formą opłat za przejazdy, zbiera bardzo negatywne oceny.

Zdaniem użytkowników, którzy oceniają ją w sklepach App Store i Google Play, aplikacja wiesza się, niewłaściwie nalicza opłaty oraz jest niebezpieczną formą ich uiszczania, ponieważ jej skomplikowana obsługa odciąga uwagę kierowcy od trasy. Ponadto wielu użytkowników twierdzi, że włączona aplikacja nagrzewa telefon, a ciągła praca z GPS znacznie zwiększa zużycie baterii.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE