Od Mizushimy do L200 - historia pick-upów Mitsubishi

2017-09-22 12:31

Kiedyś samochody typu pick-up oferowała jedynie garstka producentów. Obecnie światowy rynek motoryzacyjny jest mocno nasączony tego typu pojazdami, a do walki w segmencie półciężarówek przyłączają się nowi gracze. Jednym z producentów mających już 70 lat doświadczeń w budowie pick-upów jest Mitsubishi Motors.

Japoński koncern Mitsubishi Motors rozpoczął produkcję swojej użytkowej ciężarówki od modelu Mizushima w 1946 roku. Pojazd choć był skromny, to odniósł sukces. Mały trzykołowiec o ładowności 0,4 tony został opracowany przez Mizushima Motor Vehicle Works. Innym dobrze przyjętym modelem był Leo z 1959 roku, który stanowił ponad 70 lat temu krok do wejścia koncernu Mitsubishi na rynek pick-upów.

Nasz test: Toyota Hilux SR5 vs. Mitsubishi L200: japońskie legendy

Dalecy kuzyni, podobnie jak mocny, model Jupiter Junior o ładowności 2 ton, pomogli w budowaniu reputacji Mitsubishi w segmencie pickupów aż do 1967 roku. Wówczas na rynku pojawił się Colt Pickup o ładowności 0,5 tony, zbudowany na ramie użytkowego Colta 1000F. Popularność tego modelu ponownie pokazała siłę Mitsubishi w kreowaniu trendów konsumenckich i przewidywaniu potrzeb klientów.

Lata 70-te

Na początku lat 70-tych marka Mitsubishi zorientowała się, że model bardziej zorientowany na pasażerów miałby większe powodzenie wśród klientów. Ponieważ nowy pick-up miał zostać opracowany na eksport (głównie do USA), w proces projektowania włączył się Chrysler Corporation. W tamtym czasie amerykański koncern sprzedawał samochody Mitsubishi na rodzimym rynku pod szyldem swojej marki.

Nowość na rynku: Mitsubishi Outlander w programie Calligraphy

Po dokładnym zbadaniu rynku, produkcja modelu Forte – wprowadzonego jako L200 na wielu zagranicznych rynkach – została ostatecznie uruchomiona w 1978 roku. Sprzedaż w pierwszym roku wyniosła 45 000 sztuk, a w kolejnym skoczyła aż do ponad 100 000 sztuk. Zapotrzebowanie na samym rynku w Stanach Zjednoczonych wyniosło 60 000 sztuk rocznie. Sprzedawany jako Dodge D-50, a także Plymouth Arrow Truck firmy Chrysler, zyskał ogromną popularność i w 1979 roku został wybrany "Pick-upem Roku" przez magazyn "Pickup, Van i 4WD". Od 1983 roku MMC zaczął sprzedawać samochody w USA pod własnym szyldem, a  Forte zyskał nazwę "Mighty Max".

Zmodyfikowana w 1986 roku - w tym samym, w którym Forte opuścił rynek japoński - pierwsza generacja L200 ciągle przyciągała uwagę klientów osiągając w latach 1985-87 sprzedaż w wysokości około 130 000 sztuk rocznie, zyskując popularność na całym świecie.

Początek lat 90-tych

Punktem zwrotnym był rok 1991 r. Wówczas nowa linia Strada zastąpiła dotychczasową nawę Forte w Japonii i na rynkach zagranicznych. A nowe trendy i potrzeby klientów wymusiły krok w kierunku produkcji wszędobylskiego pick-upa, ale z cechami samochodu typu SUV.

Pożegnano nie tylko nazwę Forte, ale zarazem koncept lekkiego samochodu użytkowo-ciężarowego tak długo utrzymującego się na japońskim rynku. Mitsubishi Motors, dostosowując się do nowych trendów konsumenckich, uznało konieczność rozszerzenia oferty w powstającym  segmencie "sport-utility-vehicle", starając się sprostać rosnącej społecznej fascynacji "lifestylowym" trybem życia.

Polecamy: TEST Toyota RAV4 Hybrid vs. Mitsubishi Outlander PHEV

Strada pierwszej generacji, łączyła w sobie cechy wszędobylskiego, dynamicznego pick-upa z komfortem podróżowania, którego oczekiwali użytkownicy. Duży przedni grill, masywne błotniki, najszersze opony w swojej klasie, podwójne orurowanie zapewniały doskonały, muskularny wygląd. Wnętrze i wyposażenie podwójnej kabiny Strada było typowe dla średniej klasy samochodu osobowego.

Wszechstronność zapewniła największa przestrzeń ładunkowa w swojej klasie, 75-litrowy zbiornik paliwa oraz turbodoładowany silnik diesla o pojemności 2.5 litra (jednostka 4l56 Cyclone).

Nowa styl i koncepcja

Mitsubishi Strada II generacji na światowych rynkach debiutował w 1996 roku. Został zaprojektowany w Japonii, ale wyprodukowany fabryce MMC Sittipol w Tajlandii, po decyzji MMC, aby przenieść do tego kraju swoją światową produkcję modeli pick-up. Nadal znany na światowych rynkach jako L200, nowy, stylowy pick-up okazał się hitem sprzedaży MMC, MMTh i MME – łączny eksport wyniósł ponad 700 000 sztuk. Sukces L200 zmienił przyczynił się również do sukcesu Mitsubishi Motors Thailand) Co., Ltd.

Przeczytaj: TEST Mitsubishi Pajero 3.2 DID: męska terenówka

Produkcję kolejnej generacji L200 uruchomiono w Tajlandii 25 sierpnia 2005 pod nazwą "Triton". Mitsubishi Triton - całkowicie nowy samochód, zapoczątkował zupełnie nową koncepcję produktu - "Sport Utility Truck" o wyrafinowanym designie z wyraźnymi inspiracjami rajdowym Pajero Evo. Wnętrza było jak w samochodach osobowych, a unikatowy układ napędowy był wyposażony z systemem Super Select ze stałym napędem 4WD (możliwość załączania w czasie jazdy). Auto mogło poszczycić się też najmniejszym w klasie promieniem skrętu. Czwarta generacja L200 spotkała się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie, a w sumie wyprodukowano 1,4 miliona egzemplarzy tego auta.

71 lat pick-upów

Siedemdziesiąt jeden lat po tym, jak model Mizushima pojawił się po raz pierwszy w 1946 r., Mitsubishi Motors nadal cieszy się sukcesem rodziny pojazdów, których pięć kolejnych serii wyprodukowano w liczbie ponad 4.500.000 sztuk w okresie między 1978 r. a czerwcem 2017 roku. 343 000 sztuk z tej liczby to obecny model - Mitsubishi L200 piątej generacji. Obecnie pick-up L200 jest trzecim najlepiej sprzedającym się pojazdem MMC tuż za modelami ASX i Outlander.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki